Big Pipe-670 ( 1998 ) Köpråd & allmän info... ?

PowderRider

Välkänd medlem
15 mar 2007
150
0
6
Bredbyn
Hej!
Undrar om det är nån som har rave big pipe 670 här?
Vad tycker ni om de?
Kom gärna med alla slags kommentarer! :)
har sett att många förlänger de, är det ett måste eller vadå?
Tacksam för svaar!
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Sv: BigPiPe 670 -98

tjenajag har en rave bigpipe -98, så här har du lite kommentarer

Motor är ett underverk som alla rotax. skön körställning ganska bra bränsle ekonomi för en "700" ca 2,5 blandad körning, variatorer som jag gillar väldigt mycket "tra" sitter på ski-doo och lynx, hållbar enl mig. Lagom toppfart åsså

Men....
den väger ganska mycket och upplevs lite tung, och sen att det är en kass lyftåge bak gör inte sake bättre(om man har drag), dämparmässigt är den inte särskilt kul bra märke samma som ktm kör med på sina hojar själva dämparna i sig är väl bra men lite kort slaglängd kanske, men sen är det ju en 700 av äldre årsmod dem va ju just inge hoppskotrar då.

Men annars äre inget specielt jag har tänkt på har haft min nu en säsong och är nöjd har även back på min vilket rekomenderas starkt den e inte bara å vända på. varför dem har förlängt dem jag funderar själv på att göra det inte för att det driver dåligt utan för att det är ett ovanligt mått på mattan 307-320-xx och finns bara bombardier orginal 31mm så om man vill ha mer så är förlänga eller förkortning ett måste...

men ja rekomenderar den starkt rolig skoter hållbar som ingen annan:p
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
G-Type

Hej!
Undrar om det är nån som har rave big pipe 670 här?
Vad tycker ni om de?
Kom gärna med alla slags kommentarer! :)
har sett att många förlänger de, är det ett måste eller vadå?
Tacksam för svaar!
Det finns massor skrivet om G-Type chassiet och även en hel del trådar om 670 Big Pipe & 670 Big Pipe-X , Gör en sökning !!


tjena
Jag har en rave bigpipe -98, så här har du lite kommentarer

Motor är ett underverk som alla rotax. skön körställning ganska bra bränsle ekonomi för en "700" ca 2,5 blandad körning, variatorer som jag gillar väldigt mycket "tra" sitter på ski-doo och lynx, hållbar enl mig. Lagom toppfart åsså

Men....
den väger ganska mycket och upplevs lite tung, och sen att det är en kass lyftåge bak gör inte sake bättre(om man har drag), dämparmässigt är den inte särskilt kul bra märke samma som KTM kör med på sina hojar själva dämparna i sig är väl bra men lite kort slaglängd kanske, men sen är det ju en 700 av äldre årsmod dem va ju just inge hoppskotrar då.

Men annars äre inget specielt jag har tänkt på har haft min nu en säsong och är nöjd har även back på min vilket rekomenderas starkt den e inte bara å vända på. varför dem har förlängt dem jag funderar själv på att göra det inte för att det driver dåligt utan för att det är ett ovanligt mått på mattan 307-320-xx och finns bara bombardier orginal 31mm så om man vill ha mer så är förlänga eller förkortning ett måste...

men ja rekomenderar den starkt rolig skoter hållbar som ingen annan:p
Det skiljer en hel del mellan årsmodellerna på G-Type chassiet vilket gör att desto nyare modell du köper desto mer utvecklat blev den :rolleyes: , Jag rekomenderar starkt 1999 & 2000 modellerna.

Tex så har de en bättre lyftbåge bak samt bättre ergonomi tank/styre osv osv.

Vad gäller dämperiet så måste nog jag i alla fall säga att det är nog den stryktåligaste sportskotern ifrån de åren.
Dock var LYNX'arnas dämpare mycket dåligt kallibrerade ifrån fabrik de hära åren vilket gör att de inte fungerar speciellt bra om man inte shimsar om dem osv.
Att sedan G-Type har den sk. Racing boggien ( mera känd under namnet Pippolla boggie , PPS-I ) gör ju inte saken sämre, förmodligen den bästa boggien på hela 1990 talet ! :)




.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Tja!
Det du ska tänka på innan du köper en G-type är att kolla chassiet, då det är ganska vanligt att fotstegen spricker längst bak, om det är sprucket så är sanolikheten stor att den varigt i luften en hel del.
Då kan man även kolla Boggieinfästningarna,sprickor i boggieskenorna mm.

Kan inte annat än att hålla med föregående inlägg, hk matta är nästan en måste, speciellt när man har ca:120 hästar som ska ner till marken :)
äger inte en 670 dock, men oavsett vilken G-type man köper så är det förträffligt bra maskiner.
[FONT=&quot]
[/FONT]
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: G-Type

Det finns massor skrivet om G-Type chassiet och även en hel del trådar om 670 Big Pipe & 670 Big Pipe-X , Gör en sökning !!




Det skiljer en hel del mellan årsmodellerna på G-Type chassiet vilket gör att desto nyare modell du köper desto mer utvecklat blev den :rolleyes: , Jag rekomenderar starkt 1999 & 2000 modellerna.

Tex så har de en bättre lyftbåge bak samt bättre ergonomi tank/styre osv osv.

Vad gäller dämperiet så måste nog jag i alla fall säga att det är nog den stryktåligaste sportskotern ifrån de åren.
Dock var LYNX'arnas dämpare mycket dåligt kallibrerade ifrån fabrik de hära åren vilket gör att de inte fungerar speciellt bra om man inte shimsar om dem osv.
Att sedan G-Type har den sk. Racing boggien ( mera känd under namnet Pippolla boggie , PPS-I ) gör ju inte saken sämre, förmodligen den bästa boggien på hela 1990 talet ! :)




.
det finns ju racing 1 och racing 2 boggie.
vad var skillnaden på dem? om du vet eller om någon annan vet?