Betygsätt tändstiften! (BILD)

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Betygsätt tändstiften! (BILDER)

Här är en bild på mina gamla stift som har satt i ganska många mil (200+). Jag tycker nästan att skotern har dragit mycket olja, men när jag justerade oljepumpen för någon vecka sedan fick jag ändå ställa upp den! Hur tycker ni som förstår er på sånt här att stiften ser ut? Bör jag göra något eller är det bara att köra och vara glad?



 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag tycker det ser helt normalt ut. Av allt att döma var motorn varmkörd när du skruvade ur tändstiften, och den hade nog inte gått flera minuter på tomgång innan du stängde av heller - annars skulle de ha varit mer sotiga.
Du använder troligen en tvåtaktsolja som inte innehåller något starkt färgämne, och du kör inte heller på blyad bensin eller E85 - i så fall skulle beläggningarna ha varit mer brun- eller rödbrunaktiga.

Tändstiftspackningarna ser slitna ut så de där stiften har nog skruvats i och ur många gånger, kanske också dragits åt onödigt hårt ibland.

Elektroderna ser skarpkantade och fina ut, så tändstiften har mycket kvar av sin livslängd än. Inga tecken på att de skulle ha varit svårt överhettade heller.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Värst vad du var detektiv! Helt rätt, oljan är Q8 Sprint, jag kör på vanlig 95 och stiften är skruvade i och ur några gånger. Jag bytte ut dessa mest för att vara på den säkra sidan, det sitter nya där nu. Hur ser man om stiften har varit överhettade?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tecken på en tidigare överhettning är t ex om elektroderna ser ut som om de har varit nära att smälta eller om isolatorfoten har fått en grovkornig yta. Om det har lossnat flisor ur isolatorfoten kan det också bero på överhettning, om det inte är orsakat av att någon har brutit med olämpliga verktyg för att ställa in elektrodavståndet eller nåt.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag skulle gärna vilja ha en bedömning jag med! :) Dessa är körd ca 15 mil med nu med 4% oljeblandning (2% i tank vid inkörning) därav det fettiga runtkring.

 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ganska tjocka avlagringar på isolatorfoten och ser lite sotigt ut. Fullt normalt om motorn t ex hade kallstartats och bara körts en kort sväng utan att hinna bli varm innan stiften skruvades ur, eller om det var smygkörning eller tomgång de sista minuterna innan den stängdes av.

Men om de blir sådär sotiga även om man stänger av direkt efter en stunds körning med lite större gaspådrag utan att låta motorn gå på tomgång, så är nog stiften för kalla och/eller bränsleblandningen i fetaste laget.

De "flagiga" avlagringarna skulle kunna bero på någon tillsats, kanske färgämne, i den olja du använder.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Ganska tjocka avlagringar på isolatorfoten och ser lite sotigt ut. Fullt normalt om motorn t ex hade kallstartats och bara körts en kort sväng utan att hinna bli varm innan stiften skruvades ur, eller om det var smygkörning eller tomgång de sista minuterna innan den stängdes av.

Men om de blir sådär sotiga även om man stänger av direkt efter en stunds körning med lite större gaspådrag utan att låta motorn gå på tomgång, så är nog stiften för kalla och/eller bränsleblandningen i fetaste laget.

De "flagiga" avlagringarna skulle kunna bero på någon tillsats, kanske färgämne, i den olja du använder.

Proffsigt! Tackar :) Jag hade kört ca 3 mil och den stod på tomgång ca 1 min innan jag körde in den i garaget. Som det är nu så skall den ha lite fetare bränsleblanding men tänkte ställa tillbaka lite snart. Ville bara ha en åsikt ifall det skulle vara skadligt på något vis! Jag använder Q8 RS Extreme helsyntet, blå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Proffsigt! Tackar :) Jag hade kört ca 3 mil och den stod på tomgång ca 1 min innan jag körde in den i garaget. Som det är nu så skall den ha lite fetare bränsleblanding men tänkte ställa tillbaka lite snart. Ville bara ha en åsikt ifall det skulle vara skadligt på något vis! Jag använder Q8 RS Extreme helsyntet, blå.
För att få en säkrare avläsning av stiften måste du köra minst 600m på de gasutslag du vill se färgen på. Och slå av tändningen i farten utan att släppa gasen från de gasutslag du hade de är viktigt annars missfärgas stiften.
Testa olika farter du vill kolla färgen vid men minst halv gas och full gas bör man kolla .
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
För att få en säkrare avläsning av stiften måste du köra minst 600m på de gasutslag du vill se färgen på. Och slå av tändningen i farten utan att släppa gasen från de gasutslag du hade de är viktigt annars missfärgas stiften.

Testa olika farter du vill kolla färgen vid men minst halv gas och full gas bör man kolla .

Tack för tipset! Det ska ja ha i åtanke :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk