Betala för att åka skoter??

S

Skattebetalare

Jag tror att vi ska akta oss för att föreslå någon typ av skatt på skotrar.

Dom kan säga vid införandet att det ska gå till lederna, men göra om det året efter till att vara en skatt som alla andra.
Politikerna är ju inte ett dyft att lita på, dom kan lova hur mycket som helst bara dom vinner valen. Att dom sedan vann på grunda av sina löften det glömmer dom.

Vi betalar redan nu en massa skatter som har jättefina namn:
Energiskatt= En skatt som tas ut på alla energi som produceras(du får betala den även om du har ett eget kraftverk på gården)
Koloxidskatt
Vägskatt

Dom hittar på namn på skatterna bara för att folk ska tro att t.ex vägskatten går till vägarna, men i själva verket så går alla skatter in i samma låda.
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
På sikt blir det säkert dyrare med avgifter till ledbolagen, tex. Funäs 800:- omkringliggande områden en frivillig avgift på 150:- och så kommer det säkert bli i fler områden, Och nu är väl Tärnaby på G med en avgift också!? Ställer man det mot en årsavgift på tex 500:- för hela Sverige så låter det som en klipp!

Är väl lite som att välja på pest eller kolera.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
En skatt som sedan skulle gå rakt av till ledpistning med mera, skulle troligen inte fungera, bara det hur den skulle fördelas. Men därimot är ledavgifter för enskilda leder redan verklighet och väldigt bra, och till slut sista och enklaste alternativet med tanke på färre ledbidrag, byrokrati m.m.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag brukar betala den frivilliga ledavgiften eller ledbevis som det också kallas. Men jag kommer inte att åka i de områden som tar en avgift för att jag ska få åka på lederna, då letar jag mig istället till de områden som inte har avgiftsbelagd åkning.
En ledavgift för hela sverige det kan jag däremot tänka mig, den ska sedan fördelas per mil led som klubbarna ansvarar för.
Med den mängd pengar det rör sig om kan jag tänka mig att avgiften används till att ha en ansvarig organisation som sköter om hur pengarna ska fördelas samt uppför ett nationelt register över de leder som klubbarna får betalt för att sköta om.
Ett nationellt register över leder skulle vara ett bra och lättsamt sätt att kontrollera eventuella färdvägar, matställen, bensinstationer mm längs färdvägen när man ska på en längre skotertur.
Dessutom kan denna organisation jobba för att utveckla skoterturismen i hela landet och inte bara där det finns ledbolag som tvingar oss skoteråkare att betala för att kunna korsa deras ledsystem.
Jag förstår att om man bara tillbringar vintern med att åka inom ett "ledområde" som är avgiftsbelagt så spelar det ingen roll, men för oss som korsar halva sverige på skoter under vintern blir det ganska dyrt att passera flera betal områden.
Dessutom kan detta system medföra att standarden på sveriges skoterleder höjs väsentligt och det behövs på stora delar av lednätet.

 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Visst, ur det perspektivet skulle det kunna vara bra att ha en slags "skoterskatt" men vem ser till att alla klubbar håller standarden på lederna? som de är nu har ju klubbarna med ledavgifter pressen på sig att hålla en högstandard, kommer den att finns kvar?
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag ser ingen anledning att ha kvar den frivilliga ledavgiften om ett sådant här förslag genomförs.
Vem som ska kontrollera lederna vet jag inte men ser inte att det ska vara ett problem som inte går att lösa. Förslagsvis så finns det säkert "frivilliga" som mot ersättning för bensin samt någon krona till kan kontrollera delar av lednätet. Det finns mycket folk som åker på riktigt långa turer, de kan fungera som kontrollanter. Om den organisation som administrerar dessa pengar har en web sida och ett telefon nummer så kan de skoteråkare som vill rapportera fel och brister på lederna gör det och på så sätt få kontroll på lederna.
Meningen är inte att de bidrag som går ut till klubbarna ska användas till annat än ledutbyggnad och ledunderhåll. Som tex skotrar och pistmaskiner att sladda lederna med. Ersättning till markägare som tillåter leder som håller hög standard(min 4m bred) på sin mark. Det finns säkert fler saker som pengarna kan användas till, men dom ska inte gå till klubb fester, jippon eller liknande. Det fungerar hyffsat med kontrollen inom idrotten så jag förstår inte varför det inte ska gå hos skoteråkarna.
Det kommer åtminstonde vara ett bättre sätt än att fortsätta på vägen med betalleder, det kommer deffinitivt göra skoteråkning en rikemans hobby.