Betala för att åka skoter??

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag kan tänka mig att betala 500 kr per vinter i "trafikavgift" för skoteråkningen. Hur är det med er? Men då ska pengarna gå till skoterklubbarna och vara öronmärkta för ledundehåll.
Jag tror att det finns ett liknande system i Nordamerika och där verkar det fungera.

Tex: Om 100000 skoterägare betalar 500 kr var blir det 50 miljoner kronor. Om det finns 5000 mil skoterled i sverige(vet inte hur många mil det finns så detta är bara en gissning) så innebär det att det blir 10000 kr per mil led. Dvs att en klubb som ansvarar för 50 mil led har 500000kr att underhålla lederna för. Det borde innebära att det blir bra leder.

För att folk inte ska lockas att köra utan att betala denna avgift så ska den som blir ertappad utan att ha betalat få betala 10 ggr avgiften.
Vad tror ni, är det en bra ide???
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Det är en bra ide, men är inte 500000 lite mycke för att underhålla en mil led och hur vet vi att skoterklubbarna inte stoppar pengarna i egen ficka?
10 ggr avgiften tycker jag verkar lite väl hårt.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Detta är bara ett räkne exempel eftersom jag inte vet hur många mil led det finns. Men pengarna ska kunna användas för att ersätta markägare för skog som avverkas, inskaffa pistmaskiner samt eventuellt betala folk som ser till att lederna underhålls. Man kan jämföra detta med skidanläggningar som har säsongsarbetare. 500000 kr är för 50 mil led dvs 10000 kr/mil. Vad avgiften sedan blir beror på hur många mil led som finns samt hur stor kostnaden för underhållet bör vara.
Jag tycker att 10 ggr avgiften är rimligt eftersom att om man inte är med och betalar så innebär det att man åker på andras bekostnad och det ska man betala för annars drabbar det dom som följer reglerna.
 
A

AC rider

Eftersom vi skoteråkare redan betalar en massa skatt i form av bensin, 18-30 kronor milen och det mesta av det är skatt, så borde vi kunna kräva tillbaka lite pengar i form av ledunderhåll som staten betalar. Jag tror jag såg en siffra på att det fanns 400 000 registrerade skotrar, antag att dessa kör 50 mil per säsong x 18 kr det blir 900 kr och multiplicerar man det med 400 000 så blir summan 360 miljoner/år.
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Ett kanonbra förslag!!
Egentligen skulle straffavgiften vara ännu högre. Då räcker pengarna även till fler poliser på skoterleden.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Hörni, nog skulle jag kunna tänka mig betala en 500:ing om året. Eftersom jag kör en del sak man juh betala för sig. Men det stora "menet" i den här är de som far ett par vändor med Lynx 535:an under påsken för att köra lite grann. Alltså de som nästan aldrig kör, ska de betal 500 för sina två turer? Och dessutom, hur ska det kollas? Men det är bra tänkt... Men man måste vidareutveckla idén som med alla idéer...
 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
VI SKA INTE BEHÖVA BETALA LEDAVGIFTER! :(

Precis som AC Rider skriver så betalar vi redan skatt till staten på inköp av skotrar, tillbehör, kälkar, kläder, bensin mm mm.

Förutom detta betalar vi kommunal skatt. Denna skatt som till viss del finansierar andra fritidsintressen som kulturevenemang, sporthallar, skidspår mm borde även räcka till skoterleder.

Ska då vi skoteråkare själv behöva finansiera våra skoterleder, när vi redan betalar in så mycket skatt via vårt intresse samt även kommunal skatt som alla andra.

Om lite av all den skatt vi betalar skulle gå tillbaka till skoteråkarna skulle vi slippa allt vad ledavgifter heter.

 
S

Sw Mannen!

Skulle nog betala.. tycker att komunen staten och det satsar för mycket på hockey, fotboll osv, varför inte lägga lite tid och pengar på crossbanor/skotercrossbanor, tycker personligen att det är för jävligt att det finns hockey banor och fotbolls planer vart fan man än vänder sig!, vad skulle alla hockey/fotboll's folk säga om man placerar deras förbannade hockey och fotbolls planer 10/20mils bilfärd mellan varrandra ???? till ex om du nu kör cross som mig till ex, det är klart som fan att man kör i skogen och genom sammhället för att ta sig nånstans! sen blir snuten skitsura för att man kör, borde fan stifta en lag som säger att om man spelar fotboll eller hockey så är det tamme fan böter!
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Vi som har körkort och bil, betalar en fordonsskatt på bilen samt bränsleskatt på bensin/disel. Vi betalar skatt på resärvdelar, sterioapparater, vinter/sommardäck. Vi betalar skatt på allt som hör till bilen. Men inte faán gnäller vi för det. Och inte faán får vi några bätre vägar för det, ja någon kilometer blir det vell, men det mästa av pengarna går till något annat. Inte gnäller vi för det.
Så om vi skoteråkare betalar en liten slant för att få köra på fina leder, så är vell det inte hela värden. Sen får man vell skylla sig själv om man åker bara två gånger på en vinter. Det fins ju bilförare som bara kör 500 mil/år och det fins de som kör 3500 mil/år och de betalar lika mycket i fordonsskatt i alla fall. Inte gnäller de för det inte.
Så sluta å gnäll, betala skatt och kör så mycket du vill. Men kör på lederna.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Jag tycker också att som skoteråkare så betalar jag tillräkligt med skatt, men med en sådan här ide så är pengarna "märkta" för just skoteråkningen, dvs leder mm. Sen ser jag inget problem med att alla som har sin skoter påställd ska betala oavsett hur mycket man kör, eftersom det inte finns diffrensiering vad gäller bilar och bilskatt så finns det ingen anledning att göra det för skoter heller. Dessutom så kommer säker de flesta köra mer då det är bättre leder att åka på.
Dessutom så bör näringsidkare som tjänar pengar på skoterturismen på något sätt vara med och sponsra eftersom ju bättre leder ju mer och längre kommer folk åka ju mer tjänar näringsidkarna.
Hela denna ide bottnar i att jag för länge sedan ledsnade på att köra runt på samma ställe hela tiden, utan vill köra längre sträckor med möjlighet till övernattning, mat, service mm. Det är på ett sådant sätt som skoter turismen kommer att fungera om det finns leder som gör skäl för namnet skoterled.
Eftersom jag vet att fler än jag kör längre turer en eller flera gånger per år så tror jag på denna ide.
Det vore väl kul att kunna ta en tur från tex dalarna till treriksröset och tillbaka utan att behöva använda en vecka av tiden för att leta vart lederna går samt tillbringa flera 10-tals mil på gropiga spår mer än leder.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Självklart ska vi betala skoterskatt! Precis som srx700lt skriver. Mkt bra förslag med 10 grr avgiften om man inte har betalt. Det skulle klirra bra i klubbkassan och markägarna kan få en slant för att de upplåter mark för leder. Perfekt!
 
Z

ZR 600

Till Hasse... Varför i helvete ska nån j-vla polis ut å leden nu då?? Det är rätt att vi skotereråkare kan betala lite skatt men då ska vi få fina leder oxå!! Men poliserna kan hålla sej dit dom behövs,och det gör dom inte på en skoter..! (min syn på saken)Det finns viktigare saker än att ta en skoteråkare som kör lite för fort,i trafiken behövs dom ju..!! Där händer det mer olyckor på en vecka än vad det händer på ett år bland vårs skoterledet.. Men tyck så om du vill men jag anser att det är fel att få ut fler poliser på skoterlederna.!! Arctic Cat ZR 600
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Nu menar jag inte att polisen skall plocka fortkörare på skoterleden. Utan de skall se till så dom som kör där det är förbjudet, åker fast. Samt att kontrolera nykterheten. För det är aldeles för mycket "friåkning" på platser där det inte får vara en skoter. Skoterfyllan är också ett stort problem,
skulle faktiskt vara intresant att kontrolera skoterförarna när de är på väg hem efter en dag på fjället eller från en fisketur, att stå med en alkometer efter leden UTAN polis, och bara föra statestik om skoterfylla. Sen får vi vel se om det behövs några poliser.
 
D

Daniel

Hur mycket "mil" skoterled finns det i sverige ???

Kan inte staten hjälpa till o hålla dom i bra SKICK ???

Men nej ...
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Det verkar inte som om staten är intereserad av det, eftersom det blir fler och fler områden som kommer att avgiftsbeläggas som tex i härjedalen. Rent ut sagt tycker jag det är förjävligt. Så för att stoppa okrare som vill sko sig på vårat intresse för att åka skoter så tycker jag att det fungerar bättre om alla skoterägare betalar en liten del istället för att det ska bli svin dyrt på vissa ställen. De pengar som kommer in ska sedan fördelas till klubbar eller andra organisationer som bedriver ledunderhåll med det ska inte ske med ett komersiellt syfte utan det ska gå runt för klubbar/organisationer och eventuellt ha möjlighet att anställa några säsongsjobbare som sköter underhållet.
Men som det är på väg nu så kommer det att bli en massa områden där man måste betala för att få köra eller passera och det kommer inte folk köpa i framtiden.
Så jag säger bara "Catch me if you can" när jag ska genom ett sådant område!!!!!
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Håller med till 100%. Bättre med en avgift för hela Sverige, än en avgift för varge klubbområde.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
En avgift på 500 kr år/skoter är väl helt ok, men vi får inte kalla det skoterskatt för då blir det legalt för staten att disponera pengarna som de vill.
För inför högertrafiken -67 så infördes en tillfällig fordonsskatt men hur länge den ska vara kvar vet ingen det är nu -03.
Skulle det inte var så att något av våra förbund hand har dessa pengar i stället och dela ut dessa till klubbarna, med redovisningsskyldighet så kan man ha lite koll på hur det används.
Och det behövs mera poliser ute i spårena efter som skotern har i princip blivit helt laglös, handen på hjärtat hur många är det som kan säga att de kör lagligt, förmodligen ingen som har en skoter över tre hästar.

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Om du har ett bättre förslag så kom med det då istället för att gnälla på andra.
Låg nivå kan väl diskuteras!
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Det här mailet skickade jag till Snofed:
---------------------------------------------
Hej,
Ni på Snofed är ju inriktade på touring verksamhet, vore det inte dags att ni lade er i debatten om betalleder, ledbolag samt hur framtida skoteråkning ska utformas. Det är mycket möjligt att ni jobbar med dessa frågor men jag har inte hört någonting i alla fall, och då tycker jag att ni kan gå ut och informera om vad ni gör samt vilka idéer och åtgärder som ni planerar. Förslagsvis kan ni informera genom tidningar och hemsidor som www.snowrider.se www.skoter.se www.skoterleden.net .

Det vore dessutom önskvärt att att när ni nu är inriktade på touring ordar ett register på de skoterleder som finns i Sverige så att man kan genom eran hemsida planera eventuella längre etapper av åkning.

Jag antar att det är en del av erat ansvar att jobba för att vi ska få bättre möjligheter till skoterturism i Sverige och det uppnås lättast genom att ordna bra och välskyltade leder genom landet.

En Sverige led som går från söder till norr skulle göra saker mycket lättare för oss skoteråkare. Eftersom det redan finns leder som går från kust till fjäll så skulle det vara ännu bättre med två leder från söder till norr, en som går längre ut mot kusten och en som går längre upp mot fjällen.

När det gäller betalleder, ledunderhåll mm, så kan det vara bra ide och kolla på hur saken sköts i Nordamerika. Jag har för mig att dom har en typ av "trafikavgift" som våran vägtrafikskatt för bilar. Ett motsvarande system skulle vara bra och införa för skotrar. Genom att dela ut pengarna för denna avgift per km led eller liknande får tex klubbarna pengar för att sköta ledunderhållet.

Exempel: om 100 000 inregistrerade skotrar betalar 500 kr per vinter ger det 50 miljoner kronor att fördela för ledunderhåll. Om vi då antar att det finns 5000 mil skoterled i Sverige så innebär det att det blir 1000 kr/km led och vinter för ledunderhåll.

Jag tror att väldigt många skoteråkare skulle ställa upp på det. Men det kräver att de som blir stoppad och inte betalat ska få betala mer, tex 4 ggr normal avgift.

Kör man skoter onykter ska man bli av med rätten att åka på led under de näst kommande 12 månaderna.

Vad tror ni om dessa idéer? Personligen har jag ledsnat på att åka på dåligt skyltade och dåliga underhållna leder när jag åker längre sträckor.

---------------------------------------------
Svaret från Snofed:

Tack för ditt brev

SNOFED anser att de frågor Du aktualiserat i Ditt brev är mycket viktiga för att få skoteråkandet på rätt köl.

Bra säkra miljöriktiga leder för skoteråkandet i hela Vinter Sverige med sammanhängande lednät från söder till norr från kust till fjällvärld med flera exempelvis Nasaleden, Polcirkelleden etc. etc. Detta grundnät (infrastruktur) är ett ansvar för samhället att anlägga stat/kommun men i vissa fall kan leder även inbjuda till att turistföretag ger ett ekonomiskt bidrag eller betalar för användandet.

Skede 1. Detta gäller nämligen byggandet av lederna.
Skede 2. Drift och underhåll av lederna kan bäst ske genom att skoterklubbarna sköter detta i samverkan med kommunerna/turistföretag mfl. intressenter.

SNOFED är alltså som Du förstår emot betalleder och ledbolag när det gäller det sammanhängande skoterledsnätet. (om dock enskilda turistföretag bygger och sköter leder inom sitt område torde vi inte ha anledning att i nuläget vara emot om så sker)

Vi tycker även att dessa skoter vinterleder skall byggas i en sådan standard att de kan under vintertid användas av ex. hundslädsåkare och sommartid av ryttare, gångare och fyrhjulsåkare.

SNOFED anser precis som Du att pengar måste tas in från skoterägarna för driften och underhållet genom en årsavgift (jmf. med jaktkortet) ex. 500:-/år och att dessa pengar skall gå helt och hållet till dessa ändamål, skall ej ses som en skoterskatt.

SNOFED tror som Du att detta kommer skoterägarna/åkarna att acceptera.

SNOFED för nu samtal och överläggningar med myndigheterna och regeringen i dessa frågor.

Tack för Ditt brev hoppas att Du är nöjd med svaret.


Björn Pettersson
Ordförande
SNOFED

Vi får väl se vad som kommer ut av detta.

Till Jeppe: Vadå låg nivå???