Besvikna

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
jag var på skotervisningen i Hjåggsjö, Västerbotten idag.
måste erkänna att jag blev besviken på värstingskotrarna...
testade lynx x-trim 600 -08 och helt ärligt var den inte bra, oskön, kastades hit och dit, dålig fjädring, styrning mm mm.
Testade en mxz 600 -07 också. lite roligare men min lynx arbetsskoter -06 tar helt seriöst den i komfort, känsla, led + att den är så ***** mkt billigare.

Är ni besvikna på de så kallade "värstingskotrarna" ?
det är jag
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tror väl knappast att din 59:a har bättre fjädring än årets värstingar. De kanske behövs ställas in efter dig & din körstil, men knappast att 59:an har bättre..

Och att den är oskön då tänker jag på körställningen. Som på alla andra chassin man inte är van vid, behövs dom så att säga "köras in" så du själv blir van...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det är ju faktiskt helt omöjligt att säga men gillar du verkligen inte skotern så bör du iaf prova den några gånger till innan du bara går och köper en

Och så kan det ju vara lämpligt att kolla vad de andra märkena har att erbjuda
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
jag var på skotervisningen i Hjåggsjö, Västerbotten idag.
måste erkänna att jag blev besviken på värstingskotrarna...
testade lynx x-trim 600 -08 och helt ärligt var den inte bra, oskön, kastades hit och dit, dålig fjädring, styrning mm mm.
Testade en mxz 600 -07 också. lite roligare men min lynx arbetsskoter -06 tar helt seriöst den i komfort, känsla, led + att den är så ***** mkt billigare.

Är ni besvikna på de så kallade "värstingskotrarna" ?
det är jag


precis, det stämmer helt.. jag jobbar på lynx skoterverkstad och jag ärligt talat HATAR körställningen på lynx nya sportmaskiner.. sitter så j***a oskönt på dom. ingenting stämmer överens med resten av skotern. och sen det här med spårkänslig/vinglig, spelar ingen roll hur mycket man justerar framvagn och skidor, det blir aldrig bra:stupid:

så även fast jag jobbar på lynx skoterverkstad, så kör jag en gammal srx -01, visst är det sämre fjädring på den, men resten är bra mycket bättre än lynx !!!! :eviltongue:
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
haha oj oj måste jag bara säga.....
snälla prova att sticka ut och köra efter en led i 100 blås med 5.9an så ska du se hur kul den är.

skotrarna är byggda för att köras HÅRT och inte nån jäkla söndags åkning.

joorå måste bara fråga. är ni en lynx verkstad och du kan inte få till skotern ?
hoff jag hade inte vela lämna in min skoter dit isåfall.
alla handlar om kunskap och tålamod för att få skotern att gå som man SJÄLV vill ha den.
och tycker man att skotern är spårkänslig så är det kanske för deras skidor som varken jag eller dom flesta på detta forum tycker är sköna.
nya skidor + tålamod att få den att gå som man vill och när man väl är där så kan jag då säga att man ligger så långt efter med en skoter från -01.
du kan inte ens jämnföra när dom är inställda "rätt"
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
ja de som inte håller rätt hastighet bryter ju mot reglerna. De som har tagit skoterförarbevis vet ju vad som gäller. De flesta vet ju nu vad det kostar att åka på fortkörning snuskigt dyrt.

Tänk vad roligt det skulle vara om polisen var på skotervisningen med laser mätare..
hur många hade torskat hehe
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
ja de som inte håller rätt hastighet bryter ju mot reglerna. De som har tagit skoterförarbevis vet ju vad som gäller. De flesta vet ju nu vad det kostar att åka på fortkörning snuskigt dyrt.

Tänk vad roligt det skulle vara om polisen var på skotervisningen med laser mätare..
hur många hade torskat hehe

hur många hade inte tagit det lugnare då? Ryktet att dom stog där hade spridits fort..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Om det går att styra tillbaka denna tråd ontopic igen så undrar jag om trådskaparen inte är ute efter något åt touringhållet. Dagens sportmaskiner är väl inte så mycket komfort-betonade för att det ska vara mjukt åt rumpan när man åker utan mer byggda för att hålla på crossbanan etc?
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Detta är min tolkning, inte fakta!
En skoter köps idag efter ens behov och krav, utbudet e så pass stort så det finns nästan en modell för varje personlighet snart.
Det flesta nya racingmodeller saknar enligt mig både komfort bra köregenskaper i normal framfart.. Men det är uppenbart att de tillverkas för att brukas hårdare än vad sveriges lagar tillåter åsså.. Tittar man på touringsidan så är dom nästan rent värdelösa i "lek-syfte".
Elektroniskt styrda dämpare bl.a. som inte hänger med för 5öre..
Det kanske är rent av bättre och titta på en äldra "allroundmodell" eller se sig om efter någon ny modell där de kompromissat. Eller där det finns lättillgängliga justeringsmöjligheter?
Mvh
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Är det inte just vad tex. 550fläktisar eller 600cc är?!
Skön komfort o allround som går att leka o "touringa" med inom lagens gränser?:hmmmm2:
Just 600cc skulle inte jag sätta som en benämning för "allround" direkt.. Skulle hellre räkna på chassi o fjädring ist. Det finns naturligtvis alroundskotrar idag åsså, det skrev jag tidigare. Men de passsar ju inte alla, eller hur? Därför sa jag att man kanske ska vara öppen för äldre modeller åsså.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Besvikna

haha oj oj måste jag bara säga.....
snälla prova att sticka ut och köra efter en led i 100 blås med 5.9an så ska du se hur kul den är.

skotrarna är byggda för att köras HÅRT och inte nån jäkla söndags åkning.

joorå måste bara fråga. är ni en lynx verkstad och du kan inte få till skotern ?
hoff jag hade inte vela lämna in min skoter dit isåfall.
alla handlar om kunskap och tålamod för att få skotern att gå som man SJÄLV vill ha den.
och tycker man att skotern är spårkänslig så är det kanske för deras skidor som varken jag eller dom flesta på detta forum tycker är sköna.
nya skidor + tålamod att få den att gå som man vill och när man väl är där så kan jag då säga att man ligger så långt efter med en skoter från -01.
du kan inte ens jämnföra när dom är inställda "rätt"
helt rätt, man får laborera sig fram till en skön skoter ! jag tycker då att ctrl skidorna är helt okej =) fungerar dock inte ultimat i djupsnön men :p men word !