Bestyckningsproblem VM32 på Rotax 399

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har lite funderingar om hur jag ska tänka här och vad som påverkar vad?

Förgasaren är en Mikuni VM32 som sitter på en gammal Rotax 399 det lilla som jag testa så går den överlag hyfsat men jag har ett problem och det är om man har varm motor och gasar fullt så dör motorn då den surar ner sig, gasar jag bara lite försiktigare då motorn ökar varvtalet upp till full gas så går den bra. Har inte testat nån fullgasrepa då jag inte känt för att hålla stumt nåt längre tag med denna maskin under rådande före så jag har ingen koll på om den skulle sura ner sig om man ligger på fullgas en längre sträcka, vete fan om det överhuvudtaget känns så lockande med fullgaskörning med denna skoter.

Då den surade och inte alls ville iväg sänkte jag nålen och då gick den bättre, hittade en annan Mikuni VM gasare igår och kollade nålen på den och den var mer jämntjock än nålen som satt i förgasaren i skoter, bytte nål och testade en gång och den gick lite bättre.

Hur ska man tänka i detta fall då den surar varm vid fullgas från stillastående då den i övrigt verkar gå hyfsat? Rent spontat känns det ut som att huvudmunstycket är för stort men tänker jag rätt eller ska man sänka nålen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Yes du tänker rätt de är huvudmunstycket som måste ner. Gå ner 10% åt gången och när den går bra dvs du kan slå full mutter från stillastående så måste du tyvärr hålla stumt minst 400meter för att se rätt färg på stiften. De som är viktig med fullgastest och stiftfärgskoll är att inte släppa gasen då man stänger av motorn i fart!
Rätt förfarande är att köra som en dåre med mycket full gas på en is eller stor läggda och sedan hålla full gas helst 400m om möjligt.
Från full gas slår man av tändningen med bibehållen full gas tills motorn stannat.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Ska kolla upp vad för huvudmunstycke som sitter i gasaren men tyckte det såg ut stort då jag hade isär förgasaren, tyckte det stod 400 men tyckte det lät orimligt men det kanske stämmer. Om jang konmmer ihåg rätt så har jag för mig att nånstans runt 270 var de som brukade användas utan luftburk och nånstans runt 220 med luftburken till VM32 förgasarna.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Var ute i garaget och hittade ett 290 munstycke och testade byta från 430 och tog en snabb sväng och nu svarar skotern på gasen dock har han inte kollat stiften, men jag tycker att 290 borde vara närmare sanningen än 430 som huvudmunstycke på en VM32.

Kollade lite sprängskisser och Forest Fox, Lynx Light och Ranger King med 377 har 240 som huvudmunstycke och 59:an med 503 har 250 som huvudmunstycke dessa modeller lär ju ha lite mer motstånd i luftburken mot det inoljade UNI-filter som jag har på min VM32 förgasare.

Får hoppas att jag vågar mig på en fullgasrepa i helgen och kolla stiften.