Bestyckningsproblem trimmat BRP 770cc,

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Tjenare alla skoterdårar, Har bestyckningsproblem med min Rev-05, den är ombyggd av mig från 600-770cc, Det är monterat 800cylindrar och topplock det blir då 770cc med tanke på att slaget är kortare på 600 än 800 veven, Aja nog med detta, Och ja jag har sänkt ner cylindrarna i blocket så alla portar och dylikt är på "rätt ställe" cylindrarna är även putsade invändigt med diverse portning,

Till problemet nu är att den äter i sig stift och blöddrar, Om jag håller fullt så varvar den 8500 vilket är perfekt men om jag då släpper gasen och gasrar fort igen så missar den som fan, liksom blöddrar, Även om jag ligger på runt 7000rpm och släpper ner till 6500 och upp igen alltså brar små rörelser på gasen så skjuter den och lever vilde. Ska posta en film när den står på tomgång, ja på tal om tomgång så är den jävla mystisk också, Fast det kommer ni höra på filmen,

Det är att jag vill inte gå ner nå mer i main då jag kör på 380, Åker mestadels på 400M.ö.h men är ibland uppe på 800-900,
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Hur ser stiften ut? Rengjort förgasarna? Gammal sås?

Dumma frågor, men lika bra att fråga :)
Jag tycker stiften ser bra ut, Dock när den lägger igen stiften så är dom dyngsura, Fast det är ju för att dom slutar tända. Det kan vara för att jag kör på BR9ES ist för BR9ECS?
Gasarna är rengjorda och soppan är ny :)

Inga frågor är dumma :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Filmen gav ingen ledtråd för mig ivf. Men av beskrivningen att dömma så måste du i första hand byta stift till NGK br9 eya för dem är bäst mot surning. Br 9es och många andra stiftmärken är en maträtt för surande bestyckning,,NGK eya is the shit fast dem går väck också tillslut ,håller 15-20% bättre ivf.

Men OBS siffran 9 i hårdhet på ngk gäller endast om du har org 800cc porthöjder,800cc tändsystem,och org 800 topp som ger runt 11-1 i kompförhållande.!

Du bör köra br 10eya om kompförhållandet är närmare 12-1 och porthöjder på runt 204 gr eller om du kör 600 tändbox = vass tändning för 800cc = risk för spikning.

Om du vågar åka "9 hårhet" Kolla då o då på stiften om elektråden börjar smälta när den börjar gå rent i hela registret! Eller ta det säkra före det osäkra och kör ngk br10 eya direkt. Du kan ev gå ner till 9 senare men då gäller korta repor och stenkoll på smältning. Fördelen med 9 framför 10 stift är finare gång på lågvarv och stiften håller bättre. Dock ingen stor skillnad ska nämnas.

Ang bestyckningen låter det som nålarna ska sänkas några hack och ev något snäpp mindre lågfartare.

Man går ner i bestyckning på hög höjd ,,,mindre syre=mindre soppa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Hade liknade bekymmer med min 770 i början, löste sig när jag bytte lågfart och satte i andra nålar (magrare på mellan registret), räckte inte med att bara sänka dom, körde även mindre munstycken på högfart än med 600 grejorna.

BoostIII: blir det inte tvärt om med tändningen.. att det blir söligare tändning om man åker på 600 boxen med ett större borr. Större borr brukar väll vilja ha lite mer förtändning. Dock inte säker på hur tändningen ser ut på lågfart och mellanregister på 600 vs 800.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Precis, när jag byggde 800 motor på min tidigare 600 snopro så fick vi ställa på tändningen några grader då 600ans var för snäll. Tack arctic för ställbar tändning på crossmaskinerna :)

Tillbaka till topic, prova råden som asker skrev här ovan.
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Inte för att va otrevlig men ni vet att det är en BRP maskin jag byggt? Tänkte då ni nämnde om snopro med mera, Förövrigt så visste jag att man inte ens fick ha EYA i en brp, Trodde dom gick kasst då, (en fågel har viskat det i mitt öra)

Ska försöka få en filmsnutt med hjälmkameran då jag kör, Fan jag blir riktigt nervös med att flytta ner nålarna, Och nej jag hade aldrig tänkt åka fullgas någon längre repa, Det enda är när man klättrar på fjället, Fast där är det ju lägre syrehalt så då kanske soppan räcker till,

Hur mkt gör det att flytta nålen "ett knäpp"?

Fan va rörigt jag skriver.