Bestyckning på de nya tnt ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hm ok :) men "om" jag behöver byta är det mest troligt att jag får gå upp lr ner i storlek på mj och pj ? Och märker man om motor går lite snålt lr fett under första tanken då man har olja i bensinen? Då blir väl stiften mörka även om motorn går snålt ?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
innan du ens tänker tanken att bestycka om den... kör in den för guds skull först..

sen om du ska gå upp eller ner det ser du när du har kört typ 2 - 3 tankar, gör ingenting innan dess.
om du kör huvudsakligen på 300 möh behöver du nog inte göra nånting.....

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ok :laugh: tänkte bara att man kanske skulle behöva bestycka upp lite om den går snålt under inkörningen ?

122069

Ny medlem
12 feb 2009
2
0
1
Borlänge
Min TNT-09 fyrtaktar, går orent & har allmänt "otrevlig gång" i motorn under 6000varv

Däremot tvekar den alldrig vid fullt gaspådrag, går även bra över 7000varv

Den har nu gått 70mil så det är inte "inkörnings symtom"

Hade tidigare en MXZ500SS -06:a som ju har samma motor
& den gick verkligen klockrent på alla varvtal
Jag var 100% nöjd med den motorn

När jag köpte TNT -09:an var det ju meningen att jag skulle få samma motor

Eftersom den fyrtaktar är min teori är att den får för mycket bensin
och 09:an ryker betydligt mer än 06:an (jag kör på samma olja)
Vid kall motor kan man slå av chocken & även slå i backen betydligt tidigare än man kunde på 06:an

Igår fick jag information om att det är helt andra förgasare på 09:an,
det förklarar ju att jag inte alls känner igen den orena gången i motorn

Ski-doo handlaren har demonterat båda förgasarna, det var inget skräp i dom & det satt rätt munstycken i enl. Ski-doo:s spec. för årsmodell -09

Nålarna är inte ställbara på 09:an som ju hade vara enkelt att testa, utan nålarna måste isåfall bytas ut (dom var ställbara på 06:an)

Huvudmunstycke på 06:an var "360" och 09:an har "420"
Eftersom det är helt olika förgasare kanske det är farligt att byta till "360"
Dessutom är det ju på lägre varvtal den går orent så det borde ju inte bero på huvudmunstycke

Är det någon mer än jag som har en 09:a som går orent under 6000 varv
Är det någon som har bestyckat om ?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
ja, min går inte häller riktigt 100 på låga varv..
Har inte rört bestyckningen något efter som att jag inte stör mej på det så mycket.
Men ska du ändra något så gå ner på lågfartsmunstycken ett steg eller två.

Däremot ska ja ta oxå fixa problemet med gashänget p.ga snö i luftburken, för det är störigt som satan..

Har din tagit någon rem förresten ?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har en tnt -09a och har inte haft några som helst problem med min, på varken 100m.ö.h. eller 900m.ö.h.
Det ända som kan låta orent är när man släpper gasen men detta beror på tändkurvorna som är ändrade för i år ,programvara, kolvar, vändhjulsaxel och 10% nerdrevning som är några utav ändringarna som har gjorts bara sen förra året. Motorns utförande går inte att jämföra med tidigare 500ss vad de gäller gången.
Bestyckningen skall funka upp till 1000m.ö.h.
Ps. dessa maskiner behöver plågas annars går dom inte som dom ska. Ds.:rock: