Bestyckning MM 700

Pontan36

Välkänd medlem
7 feb 2005
110
0
6
33
Arvidsjaur
Har nyligen köpt en Mountain Max 700 -97 där de satt aaen trippel pipor, han som sålde skotern hade köpt den i sommras så han har inte kört med den själv eller satt dit piporna, och nu undrar jag vad man ska ha förbestyckning till piporna och vad orginal bestyckningen är, vet inte om den är ombestyckad nämligen och de visste inte han heller så jag frågar för att vara på den säkra sidan.
Eller de kanske går köra på orginal munstyckena till dom piporna?

MVH//Pontus
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Har nyligen köpt en Mountain Max 700 -97 där de satt aaen trippel pipor, han som sålde skotern hade köpt den i sommras så han har inte kört med den själv eller satt dit piporna, och nu undrar jag vad man ska ha förbestyckning till piporna och vad orginal bestyckningen är, vet inte om den är ombestyckad nämligen och de visste inte han heller så jag frågar för att vara på den säkra sidan.
Eller de kanske går köra på orginal munstyckena till dom piporna?

MVH//Pontus
Det går definitivt inte att köra med orginalbestyckningen! Ja, såvida du inte vill att den ska nypa inom nån mil förstås... :confused:

Gissar på att du ska ha 150 munstycken rakt över, men det skiljer mellan varje märke. Gå in och sök på www.totallyamaha.com så hittar du typ 100 trådar som svarar på det du undrar över.

Mvh Rob
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Du kan testa med huvudmunstycken str:148, nålarna i mitten, lågfarten 2 varv ut från botten läge.

Om du inte hittar nått bättre så testa det.
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Har nyligen köpt en Mountain Max 700 -97 där de satt aaen trippel pipor, han som sålde skotern hade köpt den i sommras så han har inte kört med den själv eller satt dit piporna, och nu undrar jag vad man ska ha förbestyckning till piporna och vad orginal bestyckningen är, vet inte om den är ombestyckad nämligen och de visste inte han heller så jag frågar för att vara på den säkra sidan.
Eller de kanske går köra på orginal munstyckena till dom piporna?

MVH//Pontus
Vad du ska ha till piporna vet jag ej, men enligt min verkstadshandbok(Clymer) ska du ha 146,3 på cyl.1 och 145 på de andra samt läge 3 på nålarna vid havsnivå och 0 gr.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vad du ska ha till piporna vet jag ej, men enligt min verkstadshandbok(Clymer) ska du ha 146,3 på cyl.1 och 145 på de andra samt läge 3 på nålarna vid havsnivå och 0 gr.
Jag hoppas du menar att det är orginalbestyckningen som du beskriver för det låter magert som tusan med pipor.

//R
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
på min MM 700 med Psi pipor satt det: på variatorsidan:148, sen 145 på resterande, orginal sitter det 145,143.5 143.5,
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
på min MM 700 med Psi pipor satt det: på variatorsidan:148, sen 145 på resterande, orginal sitter det 145,143.5 143.5,
Ok, tack för klargörandet.
Faen vad magert det ska gå med PSI och AAEN pipor jämfört med Bender. Deras instruktion är 150 rakt över och 1,5 varv ut på bränsleskruven. Det är rejäl skillnad och jag kan bara misstänka att Bender även ger bäst effekt, eftersom ingen av dem går magert när de bänkats.

Kan iaf säga för de som kör standard att jag kört med 142,5 på variatorsidan och 141,3 på övriga två i flera år och det går skitbra. Betydligt bättre respons än orginal (trots att jag fegat och kört med bränsleskruven ett halvt varv längre ut än vad som behövs enligt de som kan).

//R