Bestyckning för nybörjare?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nån som kan förklara hur man ska bestycka beroende på höjd / temperatur? Aldrig lärt mig riktigt och då jag kört insprutare har jag aldrig orkat bry mig :)

Och är det hos åf man köper munstycken?

// talanglös jävel
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Hej du! vad har du för bekymmer med gasare? Du kan ju alltid kolla på braigasen.com efter något matnyttigt.
Där finns lite info. kolla även stibo motor dom är generalagent för mikuni i sverige efter info.
Har själv en hel del info om just gasare beroende vad du söker.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Generellt:
Högre höjd och högre temperatur = mindre bränsle, mindre munstycken.
Lägre höjd och lägre temperatur = mer bränsle, större munstycken.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Det ska stå i din instruktionsbok och det finns en CrossCountry setup för Sno Pro 600 -09, borde inte skilja så mycket. (Översatte den själv till Celsius och Meter)
jet chart.jpg
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Måste jag bestycka upp eller räcker det med att justera på luft/bränsleskruvarna?
Sitter 50/135/400 nu i båda.. Sen efter kortet togs märkte jag att luftskruven var 2.5varv ute och den ska egentligen vara 1.5.. kan ha betydelse på hur stiftena ser ut?

Sen undrar jag med bränsleskruven.. Om man skruvar ut den = mer bränsle?

 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Enligt det bigmac länkade så ska jag ha mellan 420-430 i huvudmunstycke. då jag kör mesta dels nu mellan 300-400 meters höjd.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
En sak att nämna är väl att lågfartsmunstycket gäller för 1/4-gas, nålen gäller därifrån upp till 3/4-gas och huvudmunstycket för resten, alltså full mutter.

Det är iaf vad jag fått lära mig.
Skulle vart kul att få ovan nämnda påstående bekräftat eller dementerat, är nämligen ingen förgasarguru :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Det marcus säger stämmer väl i stora drag :) sen kan det skilja mellan olika motorer hur de mår med olika uppsättningar så det brukar kunna bli lite labbande för att få till det. På enduron blir det lite skruvande varje gång det är stora temp skillnader och ingen har samma som den andra..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
För att få rättvis färg på stiften måste du köra på en sjö eller älv minst 400-600m full gas och sedan slå av motorn från full gas med bibehållen full gas tills motorn stannat helt.
Kör några 200-300m repor full gas innan du drar den sista fullgasrepan.

När du väl fipplat i rätt hf munstycken så kör halv gas lika långt eller helst längre och slå av motorn med bibehållen halv gas,,,då ser du om nålen ska upp eller ner. Shimsar man upp nålen så får motorn mer soppa.

Lågfarten är mer att ställa in så motorn inte surar eller rusar på tomg och hamnar slutligen justerskruvarna på 1-2,5varv ut från fullt inskruvat när den går renast/finast är det rätt lågfartsmunstycke.