bestycka om en ranger mountain 800 H.O?

Renhtil

Medlem
31 dec 2007
12
0
1
Gällivare
Hej!

Jag köpte min lynx ranger mountain för inte så längesedan men tycker den verkar lite slö på högre register. en kompis tyckte också att den verkade lite slö på högre register jämfört med hans sxviper 700. köpte skotern från piteå. jag bor i gällivare. har hört att det finns olika bestyckningar om man bor vid kusten som piteå ligger vid och som mig i gällivare. den tar extremt mycket bensin också. på högre register menar jag typ i djupsnön då den varvar upp men sedan går lite slöare. har inte kollat upp bestyckningen på den ännu.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Jag har samma problem med min Ranger mountain? Någon som vet vad felet är? Jag tror att det är variatorerna?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Hej!

Jag köpte min lynx ranger mountain för inte så längesedan men tycker den verkar lite slö på högre register. en kompis tyckte också att den verkade lite slö på högre register jämfört med hans sxviper 700. köpte skotern från piteå. jag bor i gällivare. har hört att det finns olika bestyckningar om man bor vid kusten som piteå ligger vid och som mig i gällivare. den tar extremt mycket bensin också. på högre register menar jag typ i djupsnön då den varvar upp men sedan går lite slöare. har inte kollat upp bestyckningen på den ännu.
Hur mycket är "extremt mycket"? Alla ranger moutain är väldigt högt drevade original!(Toppar ca 180km/h efter mätaren) En nerdrevning hade nog kunnat lösa problemet med orken, en nerdrevning hade till och med kunnat sänka bensinförbrukningen.

Men kolla upp originalbestyckningen hos din återförsäljare så ser du om förra ägaren har varit där och fifflat.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
För att kunna svara på dessa frågor så måste ni nog kolla upp ett par saker först....


* Toppvarv ?

* Håller toppvarvet sig konstant oavsett underlag eller hur länge ni håller full gas ?

* Drevningen i kedjehuset ?

* Bestyckningen i båda variatorerna ?

* Vad står TRA clicken på ?

* Hur är sekundären spänd

* Är variatorerna i övrigt OK vad gäller slitage/glapp etc ?

* Är era insugsgummin 100 % hela ( Mycket svårt att se, Tag isär !! )

* Är era Reed korgar & Reed blad OK ?

* Bestyckning i förgasarna ?


Återkom sedan.... :afraid:
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Har hittat 2st fel på min!
1: Insugsgummina var trasiga. har lagat dessa med Wurth limmar och tätar.
2: Primär variatorn är totalt slut. kommer järn flis från variatorn :S inte bra men jag har beställt en rep sats till den och det kostade bara ca 1800:-. Tyckte inte att det var så farligt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej vad det gåååår sönder...

Har hittat 2st fel på min!
1: Insugsgummina var trasiga. har lagat dessa med Wurth limmar och tätar.
2: Primär variatorn är totalt slut. kommer järn flis från variatorn :S inte bra men jag har beställt en rep sats till den och det kostade bara ca 1800:-. Tyckte inte att det var så farligt.

:( Ser man på !!....

Det här med insugsgummina är mer vanligt än ovanligt på dessa
Rotax Serie-III motorer !! :mad:

Jag skulle tro att det är något mer allvarligt än en liten repsats som behövs , om det kommer metallspån ut ur variatorn... :eek: :eek:

TRA variatorn brukar inte bara så där lägga av inuti.

Du bör nog omgående splitta på variatorn för att exakt kolla vad som är fel....

.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Jo ska kolla upp det.... men hur som helst så måste jag ju ha repsatsen.... tror att den går att fixa upp iaf.. men skotern har ju gått 850 mil så något borde få vara slut... :aetsch: det som är tråkigt är att jag köpte skotern i lördags :S
Jo det är synd att insugsgummina går sönder..... Och specielt att dom dessutom är så dyra. 1400:- styck kostar dom ju :( hoppas att dom håller med limmet iaf.
Angående metallspånet så var det bara jätte lite, men man hör att något är fel i variatorn, den skrammlar och låter.
 
Last edited:

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Jag har nu beställt en ny variator till skotern, den kommer på torsdag. :) vart billigare än att repa den gamla.
Sen hoppas jag att skotern går som ett skott :D
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
en ranger mountain är en hybrid.
måste vara därför den är drevad som för toppfart.
180 har jag för mig dom brukar toppa och det är ju ungefär som en vanlig kort skoter och i många fall fortare.

dvs dreva ner skotern MINST 2 kugg om du leker och kör lössnö med den.
hastigheter lång över 100 är inte bra för mattan och absolut inte behagligt med högkammsmatta så det går att dreva ner dessa skotrar extremt mycket.
personligen hadde jag nog drevat ner den runt 4 kugg till att börja med.