bestycka om en lynx rave 800 -01 med dpm?

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
Hej! jag undrar hur det går att bestycka om en lynx med dpmbox? pga att den slår igen stiften färg kolsvart :/
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
vart kör du skotern? mest i umeå eller tar du den på en fjällsväng ibland och det är då den bråkar? rotax motorerna är bestyckade till -20 enligt tords (Iaf 600) och om det då är varmare än -20, du är lite högre upp på nått fjäll och kör då kan jag förstå att han går surt, det går att bestycka om skotern JA, men jag skulle råda dig att inte bestycka om den då det sitter dpm box, jag skulle först byta stift till champion om du kör på NGK stift, har hört att det har löst flera sånna här problem på nått lustigt sätt, värt att testa iaf. Det är iaf vad jag hade gjort ! sen om den hade bråkat hade jag nog gått till närmaste lynx ÅF och pratat med en mekaniker där om att din lynx rave 800 går alldelens för fett, stiften slår igen och är kolsvarta, vad ska jag göra? då kan han garanterat hjälpa dig, då han säkert har varit med om liknande på en rotax 800.
 

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
ok men skotern har storlek 520 i huvudmunstycke ska det inte vara 500 orginal? och skotern har nyligen bytt kolvar, foder och stakar kan det vara därför det sitter större munstycke för att den ska köras in?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
nyss köpt den eller är det gjort på firma? det kan vara mycket möjligt att den är fett bestyckad för att bli inkörd, men vad jag vet så brukar man väl bara slänga ner lite olja direkt i tanken om man har separat oljetank för att köra in grejer, har ingen aning om det är 520, eller 500 som är original, ska göra en liten sökning här och på snowrider och se om jag hittar nått.
 

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
ja jag har precis köpt den och allt var gjort på firma kan inte hitta något om vad det är för munstycke på en 2001? bara -03 och uppåt :/ då är det iaf 520 som är orginal på de maskinerna
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Njaa, inte tror jag stiften slår igen för att du har org huvudmunstyckena i (500)... är ganska säker...
Det är snarare lågfartarna isf, men vad har du, org. 17,5? Då för stora, byt till 12,5, mycket trevligare maskin efteråt.
Det är inga problem att bestycka om fast du har Dpm.
Det som är bra med dpm är att den håller "samma" bränsleblandning om du så kör vid 30minus som 30plus.
Du behöver då inte bestycka om bara för att vädret ändrar sig (eller höjd över havet).
Men får den för mycket/lite när det är varmt får den för mycket/lite när det är kallt, så den måste ha en bra grundinställning för att den ska gå bra.
Hade den nypt tidigare, eftersom du renoverat?
 

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
är orginal munstyckena 500? jag har nu i 520 då kasnke jag ska byta ner till orginal då? jag vet inte jag köpte den renoverad men antar att den hade total skurit eller något
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag körde med 490, det gick även att köra med 480 men tempen började att stiga för mycket (enl mig, för jag vet att många säger att 720 är en säker temp), till 700, jag var nervös att den skulle gå för snålt så jag körde med 490 istället och fick ner den.
Vill hellre lägga pengarna på bensin och olja än kolvar med cylindrar...
Problemet var att den gick för varm (snålt) vid 60-80km/tim. Alltså nålproblem.
Och ski...ten med dessa förgasares nålar är att de inte går att justera på det vanliga sättet, så jag flyttade upp nålen 0.6mm med brickor och temp problemet var borta.
Det är inte så ovanligt att de nyper, men det är inte konstigt med den temp som kom, iallafall på min och med tanke på så många som nypt...fler, på mellanregistret.
Problem som är helt omöjligt att se. utan avgastempmätare.
AVGASTEMPMÄTARE:rock: