Vad gällande Ebay så är det ju helt fantastiskt, lätt och smidigt men med lite leveranstid...
Jag stämmer in med Chris, under mina år som frekvent ebay shoppare så har jag aldrig
blivit bränd. Dock, om priset är okristligt lågt så är kvalitén där efter.
Jag misstänker att du läst på lite på tullverkets hemsida ang detta. om ej
Länk
Som du ser där så behöver man inte tulla på något under 1300:- dock skall ALLTID betalas moms på det. Detta är dock ett fenomen som aldrig jag råkat ut för på någon av mina 2 - 300 beställningar
Mja, att ALLTID betala moms stämmer inte riktigt. Handlar du inom EU så betalar du inte Svensk moms, så det pris som angivits i €, £ eller Dkr är det som gäller OM det i priset ingår "säljarlandets" VAT.
Men sedan kan ju byråkraterna krångla till det, som bekant. I momsreglerna om handel inom EU står det också något om att OM säljaren har en omsättning över ett visst belopp till Sverige så SKALL Svensk moms betalas, (säljarlandets VAT ska då självfallet dras ifrån priset på varan) - Har dock aldrig hänt mig utan har jag handlat från exempelvis Tyskland eller UK så har jag alltid betalat uppgivet pris inkl deras lägre VAT.
Men nu är det inom EU nästan bara Finland och Sverige som åker skoter, så utbudet på skoterrelaterade varor är ju begränsat, så då blir det ju gamla vanliga tull och momsregler som gäller när handel sker i USA eller Canada.
Just ja! Att lägga på minnet är att KLÄDER inköpta i USA har en hög tullsats, uppåt 10-12% som ska läggas på priset. Och att Svensk moms ska beräknas BÅDE PÅ VARUVÄRDE OCH FRAKTEN. - Så köp för tusan inte en billig pryl i USA för $5, frakta hem det för $60 och tro att du gjort ett klipp. Du får betala momsen på $65! Nu blev det plötsligt mångdubbelt dyrare än att handla här hemma.
Låter det dyrt och krångligt? Ja, det KAN bli dyrköpta varor om man inte lärt sig hålla koll på prisbilder och regler, men har man räknat fel på en affär så har man lärt sig läxan.
När man väl har lite koll på hur allt funkar kan man komma riktigt billigt undan. Jag köper exempelvis alltid mina OEM Ski-Doo delar i USA och sparar 1000-lappar nästan på varje beställning. Wiseco kolvkit och Boyesen reed kits till drygt halva priset, tullat och klart jämfört med hemma, är ett annat exempel. Här näst i tur att inhandla blir nog modularhjälm med elvisir.
Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk