Beställa från Ebay?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nån här som har erfarenhet av att beställa från Ebay?

Exempelvis dubbeldyna eller kläder?

Hur har det funkat? Blivit nöjd med affären eller fått en tegelsten på posten? =)

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Fungerar bra, räkna dock med tull och moms + postens avgifter.
Betala med paypal så har du garanti att få pengarna tillbaka om inget dyker upp eller inte fått det du beställt.
Sen att kolla omdömena på säljare kan ju ge en hint.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag beställer hela tiden från ebay både i europa och USA, vissa grejer som handlas på ebay.de t.ex. skickas senare direkt från Asien.

Har aldrig varit med om att jag inte fått det jag beställt, några gånger har leveranstiden varit lite längre än vad dom lovat. Ett tips är ju att kolla på ratingen som säljaren har. Har dom väldigt låg procent så kanske man ska kolla efter nån annan.

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Vad gällande Ebay så är det ju helt fantastiskt, lätt och smidigt men med lite leveranstid...
Jag stämmer in med Chris, under mina år som frekvent ebay shoppare så har jag aldrig
blivit bränd. Dock, om priset är okristligt lågt så är kvalitén där efter.

Jag misstänker att du läst på lite på tullverkets hemsida ang detta. om ej Länk

Som du ser där så behöver man inte tulla på något under 1300:- dock skall ALLTID betalas moms på det. Detta är dock ett fenomen som aldrig jag råkat ut för på någon av mina 2 - 300 beställningar.

Men när du går över 1300 brukar jag har som tum regel att ta priset i kronor och gångra det med 1,35 så brukar det stämma rätt så bra vad det kostar i slut ändan...

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Har under årens lopp beställt ett otal gånger från Ebay. I första hand då som skivsamlare under slutet av -90 talet och början av 2000. I den branschen är det oftast från privatpersoner. Allt från Japaner som krängt svåråtkomliga Ramones 7" singlar till sydamerikanska gringos som skeppat över plattor med titeln på spanska och det har funkat alldeles utmärkt.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Vad gällande Ebay så är det ju helt fantastiskt, lätt och smidigt men med lite leveranstid...
Jag stämmer in med Chris, under mina år som frekvent ebay shoppare så har jag aldrig
blivit bränd. Dock, om priset är okristligt lågt så är kvalitén där efter.

Jag misstänker att du läst på lite på tullverkets hemsida ang detta. om ej Länk

Som du ser där så behöver man inte tulla på något under 1300:- dock skall ALLTID betalas moms på det. Detta är dock ett fenomen som aldrig jag råkat ut för på någon av mina 2 - 300 beställningar
Mja, att ALLTID betala moms stämmer inte riktigt. Handlar du inom EU så betalar du inte Svensk moms, så det pris som angivits i €, £ eller Dkr är det som gäller OM det i priset ingår "säljarlandets" VAT.

Men sedan kan ju byråkraterna krångla till det, som bekant. I momsreglerna om handel inom EU står det också något om att OM säljaren har en omsättning över ett visst belopp till Sverige så SKALL Svensk moms betalas, (säljarlandets VAT ska då självfallet dras ifrån priset på varan) - Har dock aldrig hänt mig utan har jag handlat från exempelvis Tyskland eller UK så har jag alltid betalat uppgivet pris inkl deras lägre VAT.

Men nu är det inom EU nästan bara Finland och Sverige som åker skoter, så utbudet på skoterrelaterade varor är ju begränsat, så då blir det ju gamla vanliga tull och momsregler som gäller när handel sker i USA eller Canada.

Just ja! Att lägga på minnet är att KLÄDER inköpta i USA har en hög tullsats, uppåt 10-12% som ska läggas på priset. Och att Svensk moms ska beräknas BÅDE PÅ VARUVÄRDE OCH FRAKTEN. - Så köp för tusan inte en billig pryl i USA för $5, frakta hem det för $60 och tro att du gjort ett klipp. Du får betala momsen på $65! Nu blev det plötsligt mångdubbelt dyrare än att handla här hemma.

Låter det dyrt och krångligt? Ja, det KAN bli dyrköpta varor om man inte lärt sig hålla koll på prisbilder och regler, men har man räknat fel på en affär så har man lärt sig läxan.

När man väl har lite koll på hur allt funkar kan man komma riktigt billigt undan. Jag köper exempelvis alltid mina OEM Ski-Doo delar i USA och sparar 1000-lappar nästan på varje beställning. Wiseco kolvkit och Boyesen reed kits till drygt halva priset, tullat och klart jämfört med hemma, är ett annat exempel. Här näst i tur att inhandla blir nog modularhjälm med elvisir.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Mja, att ALLTID betala moms stämmer inte riktigt. Handlar du inom EU så betalar du inte Svensk moms, så det pris som angivits i €, £ eller Dkr är det som gäller OM det i priset ingår "säljarlandets" VAT.
Så sant, men tolkade det som om det skulle beställas från icke EU land men bra utlägg! länken i mitt förr inlägg gäller import från icke eu land..

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och tilläggas kan, att många brukar be säljaren uppge ett lågt varuvärde alt. skriva "gift", (gåva), på tulldeklarationen för att slippa moms&tull helt eller delvis. Det KAN bli som att skjuta sig själv i foten. -Fraktförsäkringen täcker endast det belopp som står i deklarationen! Betalar man då ex.vis $1000 till säljaren och denne går med på att skriva ner värdet till $150 och varorna försvinner på resan, inte så vanligt men det förekommer oftare än man tror, så förlorar man $850 på ett bräde och kan nara titta på och konstera faktum.

Numera brukar iaf företag i USA vara så pass seriösa att de mer sällan går med på att skriva ner värdena, eller att deras redovisningssystem inte tillåter sådant fuffens. "Värre" är det med kineserna. De uppger ofta på hemsidan att de per automatik skriver ner värdet till under $100. Jag köpte 10 xenonkit + lite andra grejor för några år sedan, totalt betalade jag 4 500 svenska pengar. Detta paket försvann och jag fick sent omsider ersätting på knappt 1 000 kronor. Nu senast beställde jag 2st Tech II, (felsökningsdator för GM-bilar) och de envisades med att skriva ner värdet till en bråkdel. Men jag envisades med att ha fullt pris deklarerat och dom gick motvilligt med på det. Kag ville inte riskera ytterligare en förlust om kartongen skulle få fötter även denna gång.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Finns en liten liten chans att tullverket missar ditt paket. Hände mig i somras, tjejen på posten sa att det händer ibland :)

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Finns en liten liten chans att tullverket missar ditt paket. Hände mig i somras, tjejen på posten sa att det händer ibland :)
Har hänt mig några gånger också och då är det ju bara att tacka och ta emot. Dock hände det förra våren, när jag beställt prylar i USA, att jag
inte behövde lösa tull när jag fick paketet. Fine, tullfritt denna gång tänkte jag. - Men icke! Ca tre månader senare kom tullfaktura fraktbolaget.

I övrigt håller jag med Krillnecks, PayPal är vad som gäller för maximalt skydd. Jag undviker, så långt det går, de företag som inte har PayPal och enbart har kortbetalning.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nu när jag kollat lite mer så hittar jag då inte ens på ebay den snöskoter overall jag tänkt beställa.
En svart FXR Ranger Mono Suit, tänkte om de gick komma undan nå billigare än att köpa den i Sverige för 5490 kr...tycker det är lite i saftigaste laget.

Fast samtidigt kan det ju vara bättre köpa i Sverige om nått strular, låt säga man får fel storlek levererad eller att overallen går sönder / nöts ovanligt mycket. FXR har ju trots allt 3 års garanti på deras produkter.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Åkte på en nit här i sommar då jag köpte ett styre.
Körde kortbetalning och efter jag betalat så var säljern/företaget omöjlig att få tag på.
Men startade bara ett Case hos ebay och 4 dagar senare betalade Ebay tillbaks mina pengar tack vare att det var ebay money back på den annonsen.

Men som alla säger Paypal är ju att föredra

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Ebay är numera ganska noga med vilka som får sälja via dem, då de inte vill ha problem med oseriösa säljare. Paypal gör det ännu säkrare.

Ibland när man hittat något man vill köpa så levererar säljaren inte utanför t.ex. USA p.g.a. att de inte får exportera. Då kan jag rekommendera olika företag som t.ex. SHIPITO.com där skapar man ett konto och får sedan en adress i USA dit säljaren kan skicka grejorna. När de sedan kommit dit får man ett mail och då kan du fylla i tulldeklarationen efter eget samvete och sedan skickar de vidare grejorna till din hemadress mot en liten avgift.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Beställt hundratal ggr från ebay utan problem, oftast billiga skitsaker men några lite dyrare. Betalar alltid via paypal och håller koll på säljarens betyg. Väljer oftast dom som fått "Top-rated Seller"-stjärnan.

Många saker är ju ofta sjukt billiga, speciellt från Asien, men räkna med att kvaliteten är därefter. Ex, beställde ett par salomon skor för 1/4 av vad de kostar i swe, helt klart sämre kvalitet men långt ifrån 4ggr så dåliga så helt klart värd det.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Nu när jag kollat lite mer så hittar jag då inte ens på ebay den snöskoter overall jag tänkt beställa.
En svart FXR Ranger Mono Suit, tänkte om de gick komma undan nå billigare än att köpa den i Sverige för 5490 kr...tycker det är lite i saftigaste laget.

Fast samtidigt kan det ju vara bättre köpa i Sverige om nått strular, låt säga man får fel storlek levererad eller att overallen går sönder / nöts ovanligt mycket. FXR har ju trots allt 3 års garanti på deras produkter.
Den var dyr även på Ebay
http://www.ebay.com/itm/FXR-Ranger-Mono-One-Piece-Snowmobile-Suit-/390962681417
4000 + moms är 5000 + postens 100:- Inte mycket att tjäna då.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Den var dyr även på Ebay
http://www.ebay.com/itm/FXR-Ranger-Mono-One-Piece-Snowmobile-Suit-/390962681417
4000 + moms är 5000 + postens 100:- Inte mycket att tjäna då.
Och när det, som i detta fall, gäller kläder så är tullsatsen 12% på varuvärdet vid handel utanför EU. I detta fall blir det ett påslag i tullen på ca 500:- utöver momsen.

Här en länk till Tullen och de olika tullsatserna. http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html