Bergsmaskin för max 35000:- ?

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
Hej !

Jag undrar vilken maskin som skulle vara bra i djup snö och klättra m,m
Pris : max 35000:-
 
Senast redigerad av en moderator:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
det där håller jag inte riktigt med om

sitter själv och letar en exakt likadan skoter som du

och kör man kanske inte sådär ruggigt mycket så är det ju komplett vansinne att köpa en skoter för 70.000

och det finns en del klättrare i prisklassen både du och jag är ute efter

bla artic cat powder extreme eller special
ski-doo summit
polaris rmk

sen kan du säkert få dom här modellerna att klättra rätt bra med en större matta
artic cat zr 6/7/800
ski-doo mac 1 / z
och en massa fler


du får kolla dom tidiga årsmodellerna runt 98/99 då ska det kunna gå att hitta en i den prisklassen det finns tex en rmk 99 till salu på blocket nu för 36.000 och den kan du säkert pruta ner en del


Lycka Till

//Danne
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Men du...
Har du raderat så många inlägg... jaja ordet är juh fritt men det gäller juh bara snöskotrar så man borde kanske kunna uttrycka sig på ett sätt som inte är stötande. Jag kör en "äldre" skoter och trivs med den visst kollar jag på nytt åxå men den jag har tar mig dit jag behöver åka :)
Håll god min grabbar vi är väl alla här för att vi är skoterälskare?
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
hmm jag började fundera är det bättre att köpa en summit boggie och matta och montera på den skoter jag har nu istellet för att köpa en summit
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
nja...jag vet inte riktigt vad jag skrev som var så ovårdat i det andra inlägget jag beskrev för killen som inte hade något konto varför hans och mitt inlägg blev raderat

hans för att han kallade mig patetisk m.m. fast jag aldrig har sett människan eller svarat på något av hans meddelanden sen blev jag lite förbannad och skrev ett argt svar

det här sista inlägget jag skrev har jag ingen aning varför det blev raderat
 
S

Summit 600-99 ägare

köp en summit!!!

Jag kan bara utgå efter min egen erfarenhet av skotrar, och om jag får rekomendera dig nått så tycker jag att du skall köpa en summit 600-99
om du har chansen. Det är en utom ordentlig klättrare och man tar sig nästan överallt , och den är bara för grym i djupsnö..........
Jag har riktigt provocerat denna maskin för att sätta fast den, men 9 gånger av 10 så kommer man lös, det beror ju givetvis också på hur duktig man är på att köra.
Men det är en helt kanon allround skoter , den funkar lika bra på led som utanför leden.


Johan " Summit " Mattsson
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
ski-doo tunga?? de är nog bara ett rykte. väger itne mer än nån annan skoter.

åter till topic så tror jag att det är svår tatt hitta en riktig bergsget för dom pengarna, dom växer inte på träd direkt.
är du bara ute efter att trycka fult rakt upp för en backe så köp dig en mach Z/1 och förläng med monstermatta. då har du pulver och mattan men inte smidigheten.
mach Z/1 orna ligger rätt i pris nu
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
the trasher skrev:
ski-doo tunga?? de är nog bara ett rykte. väger itne mer än nån annan skoter.

åter till topic så tror jag att det är svår tatt hitta en riktig bergsget för dom pengarna, dom växer inte på träd direkt.
är du bara ute efter att trycka fult rakt upp för en backe så köp dig en mach Z/1 och förläng med monstermatta. då har du pulver och mattan men inte smidigheten.
mach Z/1 orna ligger rätt i pris nu


"förläng med monstermatta" hur menar du ?

ska man förlänga hela boggin? eller hur menar du

skulle gärna vilja veta ungefär hur mycket det kan tänkas kosta

har även en sista fråga (hehe) hur stor matta kan man smälla på en mach 1 eller mach z?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
En fråga bara: vart i detta land behöver man en bergsklättrare för vi har ju inte rockymountins runt hörnet direkt och sen är det snart förbjudet att vika av leden i hela sverige, sen är ju inte högkammsmattorna (51-61) direkt skonsamma mot preppade spår osv så nu undrar jag vart dessa mountins finns för jag skulle vilja se lite amatörfilmer i detta ämne det borde vara kul att se istället för påkostade filmer som typ slednecks,shitnecks lr vad dom nu heter.

Bara inte nån blev snäv nu.:)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
ja du har ju rätt det skulle inte förvåna mig om det snart är förbjudet att vika av leden och hur kul är det att köra skoter då? iaf jag skulle nog sälja ganska snabbt

angånde filmer med klätter maskiner så kan du ju ladda ner norrland 2001-2004 filmerna det kanske inte är sådär väldigt mycket bergsklättrande men en del är det iaf

får jag tag i min summit i vinter så ska jag också försöka spela in några klipp iaf :D
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
men ska man börja byta boggie och köpa ny matta så kommer väl endå slutpriset att hamna nånstans i närheten av att köpa en riktig mountain maskin direkt?

slutpriset för en sån ombyggnad måste väl bli ca 10.000 och om skotern kostar i inköp ca 35.000 så får man ju en väldigt bra mountain maskin direkt om man lägger dom 45.000
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Silly Bear skrev:
"förläng med monstermatta" hur menar du ?

ska man förlänga hela boggin? eller hur menar du

skulle gärna vilja veta ungefär hur mycket det kan tänkas kosta

har även en sista fråga (hehe) hur stor matta kan man smälla på en mach 1 eller mach z?

kanske var otydlig, alltså förlänga boggieskenorna till 345/365 eller den dyra varianten att byta boggie till t.ex. en summit boggie.

sen kan du ju köpa någon högkammad matta ca 51mm och smälla på.
då har du mycket att skotta med!!
priset på detta behöver inte bli allt för mycket, det går att hitta begagnade grejer. men nytt så bli de kanske väl dyrt.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
okey då är jag med igen, blir det inte så väldigt dyrt så låter det som ett vettigt alternativ för mig också

om man har tur kanske man hittar en mach för runt 35.000

har du någon aning om hur mycket man får betala för en 44 eller 51 matta ny respektive begad?

hade varit intressant att veta jag letar efter en skoter med exakt samma kriterier som trådskaparen det lutar just nu mot en summit eftersom det är den enda man verkar få för runt 30.000

men det känns som att kanske 600 är en aning för lite att köra med hade gärna fått vara några cc till så en förlängd 800 hade inte varit helt fel