Berg I Arvidsjaur

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Jag har stuga i Arvidsjaur och har kört skoter där i rätt många år, men har tyvärr inte hittat några riktigt bra ställen att klättra lite på, har ni som bor däromkring några tips?

Jag har varit till levatsfjällen (eller hur det nu stavas) men har inte kört runt där så mycket, finns det kanske ställen runt där?

Jag har stuga i krokträsk så bra ställen att klättra på som inte ligger allt för många mil bort uppskattas


Skulle även vilja veta på vilken sida av akkanålke dom kör på i filmen "power of akka"
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tjena

Jag har stuga i Arvidsjaur och har kört skoter där i rätt många år, men har tyvärr inte hittat några riktigt bra ställen att klättra lite på, har ni som bor däromkring några tips?

Jag har varit till levatsfjällen (eller hur det nu stavas) men har inte kört runt där så mycket, finns det kanske ställen runt där?

Jag har stuga i krokträsk så bra ställen att klättra på som inte ligger allt för många mil bort uppskattas


Skulle även vilja veta på vilken sida av akkanålke dom kör på i filmen "power of akka"
Lefatsfjällen är ett trevligt område, finns en för allmänheten öppen stuga där, som ligger på S:a sidan av sjön Hungerträsket (Leden mot A-jaur).

Akkanålke med vidhängande fjäll är väl annars A-jaurs bornas tummelplats #1, här finns det i regel massor av snö. Ca. 1,5 mil från samhället.
Kan kanske vara lite trång skog på V:a sidan, mer öppen terräng åt SO sidan. Härliga toppar även längre sydöst över.
I området finns 2 stugor som står öppna för allmänheten, där man kan pusta ut och kanske grilla en korv. På Vittjåkk finns under skidsäsongen en öppen servering, där du kan köp mat och dryck.
Varning för att köra in i på K4 skjutfält, finns inga skjutvarningstavlor från detta håll, då det ligger på baksidan av skjutfätet. Man skjuter även på helgerna ibland. Det är därför av natuliga orsaker, ständigt skoterförbud här.
Finns dom som varit okända på trakten och kört efter en renflyttningsled som går rakt genom skjutfältet och som varit nära att träffas av skarpa granater.
Även F21 och A9 brukar vara och här öva. Dom har också lömska projektiler som inte hörs förrän det börjar vara lite väl för sent för att hinna undan.

Sedan så har du härlig skoterterräng vid ett berg som heter Hornliden, rakt norr om Renviken vid Storavan.

Naturrerservatet "Reivo" är också ett fint skotereldorado, med massor av berg. Ligger dock kanske lite avigt för dig, 3 mil NV om samhället.

Då jag bara kan ana/gissa vilka "ligisterna" :) är, och ej vet med säkerhet vilka som gjort filmen "Power of Akka", så får någon annan som vet, svara på det.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hej


Tack för svaret, väldigt bra info

Jag har varit i Arvidsjaur och kört skoter i stort sett varje vinter sen jag var liten men av någon anledning så hittar jag inte mycket bättre nu än när jag var liten ;)

Man for mest till samma ställen som låg i närheten hela tiden (farsan var inte så sugen på att köra) så jag hittar inte sådär väldigt bra runt ställena du beskriver

Jag har haft ett uppehåll nu i 7 år där jag inte kört nästan nånting, har haft fullt upp me jobb och annat men förra året så började jag köra mer igen när jag köpte mig egen skoter.
Så nu vill man gärna börja hitta till ställen där man kanske inte var när man var liten.

När jag varit på "akka" så menar jag själva berget där masten ligger på vi brukar mest köra upp där just det skoterspåret går upp till masten (spåret som börjar nere vid bilvägen)
Vi började utforska lite mer runt "akka" förra året (har tills nu trott att det varit ett endast 1 berg)
Var är det du menar backarna finns ?
Vi har varit runt just det berget med masten lite och såg att det fanns ett vidskydd där på baksidan som låg väldigt fint till, mer än så har vi inte varit och kört runt där

Ligger dom mer på baksidan om man ser från vägen sett?


Gissar att hungerträsket vid Lefatsfjällen är sjön man kör över just innan man kommer fram till fjällen (från arvidsjaur sett) vi får ta och kolla där i vinter om vi hittar någon stuga

Vi brukar mest sitta på berget som är just där leden slutar när man kommer upp på själva Lefatsfjällen, går det att fortsätta längre bort där leden slutar och hitta fler fina backar än dom som är just där leden slutar för dom är ju rätt uppkörda


Tack igen för tipsen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej


Tack för svaret, väldigt bra info

Jag har varit i Arvidsjaur och kört skoter i stort sett varje vinter sen jag var liten men av någon anledning så hittar jag inte mycket bättre nu än när jag var liten ;)

Man for mest till samma ställen som låg i närheten hela tiden (farsan var inte så sugen på att köra) så jag hittar inte sådär väldigt bra runt ställena du beskriver

Jag har haft ett uppehåll nu i 7 år där jag inte kört nästan nånting, har haft fullt upp me jobb och annat men förra året så började jag köra mer igen när jag köpte mig egen skoter.
Så nu vill man gärna börja hitta till ställen där man kanske inte var när man var liten.

När jag varit på "akka" så menar jag själva berget där masten ligger på vi brukar mest köra upp där just det skoterspåret går upp till masten (spåret som börjar nere vid bilvägen)
Vi började utforska lite mer runt "akka" förra året (har tills nu trott att det varit ett endast 1 berg)
Var är det du menar backarna finns ?
Vi har varit runt just det berget med masten lite och såg att det fanns ett vidskydd där på baksidan som låg väldigt fint till, mer än så har vi inte varit och kört runt där

Ligger dom mer på baksidan om man ser från vägen sett?
Kör upp till masten, men passa er för att köra för nära, inte troligt att hjälmen håller för några ton is ovanifrån.
Kika söder ut, då ser ni några kala toppar, i regel mindre uppkört där.
Baksidan av själva "Akka" (som blir framsidan för oss som kommer från A-jaur) har också en massa inbjudande lössnö backar om man gillar att bära.
Finns bland annat en rågång som går rakt upp, här skiljs agnarna från vetet, när snön är över 1,5 meter djup !
Kör ni till vänster om masten när ni kommer från vägsidan, så kommer ni till ett stup, lirka er ner till vänster om detta, då hittar ni också fin skoterterräng.
http://web.telia.com/~u96002643/utfl_sten.htm

Gissa på att det körts sönder lite variatorremmar under årens lopp på dessa sluttningar.
Skoterhandlarna i A-jaur hoppade säkert jämfota hopp av glädje, när vi ungdomar kommit in efter en helgs bärning av snöskoter och tömde lagren på variatorremmar.


Gissar att hungerträsket vid Lefatsfjällen är sjön man kör över just innan man kommer fram till fjällen (från arvidsjaur sett) vi får ta och kolla där i vinter om vi hittar någon stuga
Helt rätt, när ni kommer från A-jaur,så ligger stugan till vänster.

Vi brukar mest sitta på berget som är just där leden slutar när man kommer upp på själva Lefatsfjällen, går det att fortsätta längre bort där leden slutar och hitta fler fina backar än dom som är just där leden slutar för dom är ju rätt uppkörda


Tack igen för tipsen
Det finns fina backar runt hela fjället. Och kör du upp på toppen så ser du ju massor av andra toppar västerut.
Långfredagar med vackert väder besöks fjället av folk från När och fjärran. A-jaur, Malå, Adak, Slagnäs mm. mm.

Ett tips på en fin skotertur när du kommer från Krokträsk, är att köra Domarleden mot Storberg, Här går det en led till Lefatsfjällen. Kör rakt över dessa fjäll och ner mot Skellefteå älven kör leden till Slagnäs. Därifrån vidare ut mot Storavan, Här passerar Nasaleden, kör den mot A-jaur.
Ca. 2 km efter Storavan hittar ni en fin koja som Arjeplogs SSF låtit uppföra, perfekt för att stanna till och käka.
När ni fortsätter ni till Sjöträsk, efter ca. 3,5 mil från Storavan. Vik av från Nasaleden och kör mot Storberg, då är ni tillbaka på Domarleden mot Malå (Och Krokträsk). ca 15 mil enormt härlig skoterkörning.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tackar för alla tips det uppskattas verkligen, blir kul att ha några andra ställen än de gammla vanliga att fara runt på
 

unisoldier

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Fråga till Stig Larsson (och andra som vet):

Hej. Såg att du hade svarat på ett inlägg där du nämde Storavan - och det verkar ju som du kan området ordentligt. Hade en liten fråga. Jag och brorsan kom från Arjeplog ifjol på Nasaleden i Mars. Väl ute på Storavan kunde vi inte hitta några skyltar mot Slagnäs - tro mig vi letade hur länge som helst. Inte heller fanns det en ruskjävel på hela isen. Det syntes spår på leden mot A-jaur men mot Slagnäs var nog varenda spår översnöat. Så frågan är egentligen - missade vi skyltar och ruskningar eller är det dåligt av den varan just där? Hur hittar man in på Slagnäs leden lättast? Följer strandkanten? Har för övrigt förståelse för att man inte orkar ruska - ganska stor sjö det där.
Ganska kul tur det där iallafall. Vi tog till slut ut en kompassriktning mot Slagnäs och så till slut ljus i fjärran dit vi styrde vår kos. Vi åkte genom en grind till nåt vi trodde var Slagnäs. Men sen blev vi haffade av en vakt. Visade sig att vi hade hamnat innanför grindarna på en tysk anläggning där dom testar Merca Bmw osv. Efter diverse förklaringar blev vi utsläppta och hänvisade till leden som vi hittade efter en stund. Fråga 2 torde nog vara. Sladdas den där leden Någonsin?? Mer slaktad led har nog aldrig jag varit med om. Fan va vi hittade boggiehjul och diverse delar efter den leden hehe.
Fråga 3. hur hittar man in på Slagnäsleden om man kommer från Sorsele till? Verkar vara dåligt skyltat där åxå. Tack å hej!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fråga till Stig Larsson (och andra som vet):

Hej. Såg att du hade svarat på ett inlägg där du nämde Storavan - och det verkar ju som du kan området ordentligt. Hade en liten fråga. Jag och brorsan kom från Arjeplog ifjol på Nasaleden i Mars. Väl ute på Storavan kunde vi inte hitta några skyltar mot Slagnäs - tro mig vi letade hur länge som helst. Inte heller fanns det en ruskjävel på hela isen. Det syntes spår på leden mot A-jaur men mot Slagnäs var nog varenda spår översnöat. Så frågan är egentligen - missade vi skyltar och ruskningar eller är det dåligt av den varan just där? Hur hittar man in på Slagnäs leden lättast? Följer strandkanten? Har för övrigt förståelse för att man inte orkar ruska - ganska stor sjö det där.
Ganska kul tur det där iallafall. Vi tog till slut ut en kompassriktning mot Slagnäs och så till slut ljus i fjärran dit vi styrde vår kos. Vi åkte genom en grind till nåt vi trodde var Slagnäs. Men sen blev vi haffade av en vakt. Visade sig att vi hade hamnat innanför grindarna på en tysk anläggning där dom testar Merca Bmw osv. Efter diverse förklaringar blev vi utsläppta och hänvisade till leden som vi hittade efter en stund. Fråga 2 torde nog vara. Sladdas den där leden Någonsin?? Mer slaktad led har nog aldrig jag varit med om. Fan va vi hittade boggiehjul och diverse delar efter den leden hehe.
Fråga 3. hur hittar man in på Slagnäsleden om man kommer från Sorsele till? Verkar vara dåligt skyltat där åxå. Tack å hej!
Lederna du nämner här (ska) prepareras av Storavan/Lefats Skoterförening. Jag vet att det var dåligt preparerade leder och bristfälligt uppmärkta vattendrag ifjol.
Jag tror det beror på sviktande intresse från befolkningen och sommarstugägare runt Slagnäs och intilliggande byar att lösa medlemskap i deras skoterförening, för då tappar väl dom få eldsjälar som finns kvar intresset.

Men Nasaleden var väl uppmärkt ?
För det brukar Arjeplogs SSF sköta alldeles förträffligt.

Annläggningen du pratar om bedriver vintertester på VAGs produkter, gissar att dom vart lite sne, trodde väl att ni var bilspioner !
Dom borde ju dock ha kunnat ordnat skyltningen av leden förbi deras annläggning och in till byn bättre, för att slippa få obehörigt folk in på deras område.
Ska tipsa företaget om bristerna.

Kan inte uttala mig om leden från Sorsele in mot Slagnäs, för den känner jag inte till så bra.

Visst är det alldeles utmärkt med en GPS när man kör i okänt område.
Det är ju hur roligt som helst att bara lägga ut några waypoints och köra mot dom, är det bra skoterföre (Mars ? månad) så tar man sig ju fram ganska så fort.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
jasså jasså : )

ja där kör man ju igenom när man kör till stugan (jag å powderspecial)

vi brukar rätt ofta träffa liraren med 3 hjuligen som brukar ragga omkring där när man kommer körandes

har du sett någon (vi brukar vara det enda) som står och fiskar nere vid Mausjaur bron så e det vi
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
ja nog har man allt sett nån fiska där men inget man tänker på direkt då man passerar

Isarna är väl skapliga med tanke på omständigheterna, håller då att köra skoter på dom bara man inte kör ned i nåt inlopp lr nåt sånt förståss ;)

men snöndjupet är inte nå vidare, regnade som bara klåån igårkväll men de finns ju lite snö iaf.

men förresten, hur kommer det sej att ni har stuga där av alla ställlen? :confused:
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Det beror helt enkelt på att våran far är därifrån. Du kanske vet vem hilding lundmark är? han är våran farbror han bor ju i hedberg
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
själv har man stuga i suddesjaur 5mil utanför arvidsjaur. jag och styfarsan + några andra gubbar brukar fara upp å klättra i bergen runt om kring, finns fina å väldigt höga toppar att köra upp för om man törs och kan, har hänt nån gång att man rullat ner med skotern när man försökt köra upp på vissa ställen ;) sen har man flygit ner för stup oxå men det går ju det å :D så det är bara man far ut å skogen åså ser vi ett berg som vi ska försöka ta oss upp för sen ser vi hur det går därifrån och vilket berg man ska ta nästa gång osv men vi brukar oftast kolla på karta innan vi far nån stan..