Bensin

R

Robin

Jepp, men sossarna har gjort så JAG måste se till att alla som inte jobbar ska ha det bra. Man har det på tok för bra i sverige idag.

Jobbar man ska det uppskattas, jobbar man inte ska man inte ha pengar.
Är man sjukskriven är det en annan femma, för det är nåt man inte kan styra över själv.

Varför finns det så många bra CS-spelare i sverige? Jo just, dom har det så ***** bra när dom lever på sin stämpling eller sina ***** bidrag så dom kan sitta hemma dag efter dag och spela på sina ***** datorer. Fyfan.

Inget jobb, inga pengar.

Visst, det här kan jag diskutera i evigheter för det finns så många undantag och skit, men i det stora hela så tycker jag så.

Jag säger inte att dom blåa är perfekta, dom har mycket brister i sin politik också, men dom är då bättre än kommunist-sosse-miljöblocket.

Nu är vi grymt OT eftersom den här tråden handlar om bränslepriset och inte hur landet styrs.
Håller helt och hållet med dig, dock inte ang vilket parti som är "bäst" då det är upp till var och en.
Men som det är just nu har jag inte förtroende för ett enda parti i Sveriges politik.
De frågor jag tycker är viktigast i ang hur jag vill leva mitt liv prioriteras inte spec högt om ens är befintilgt i något parti.

Men ang att kd "falskt" utlovade att bensinskatten skulle sänkas, där gjorde alliansen ett smart drag för att locka väljare. Varje parti utlovar "falskt" en specifik sak dom vill förbättra/förminska, men i slutändan när alla är samlade väljer man att inte godta varandras förslag och kan på så sätt styra landet precis hur man vill utan större åtanke på vad väljarna igentligen vill.
Så kan man fortsätta försöka göra sverige till ett större land än vad vi igentligen är, för vi som lever här har ju redan det för bra verkar det som.
Det är iaf min syn på det hela.

Men back to topic, håller helt klart med att om bensinskatten ska minskas så behöver alla enas stort, väldigt stort, för att något ska hända. Det räcker helt enkelt inte att skriva sitt namn på ett papper och skicka in en hel hög papper till regeringen som inte ens bryt sig om att öppna "förslagslådan".
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6


Notera hur det såg ut för 25 år sedan, där kan man snacka om orsak att gnälla. Medelinkomsten var ungefär 1/3 mot idag medans bensinen kostade runt hälften av vad den gör nu. Dessutom har vi bränslesnålare (eller iaf möjligheten att välja bränslesnålare) fordon idag.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå


Notera hur det såg ut för 25 år sedan, där kan man snacka om orsak att gnälla. Medelinkomsten var ungefär 1/3 mot idag medans bensinen kostade runt hälften av vad den gör nu. Dessutom har vi bränslesnålare (eller iaf möjligheten att välja bränslesnålare) fordon idag.
Den mallen visar ju inte de 2 senaste åren då bensin tok höjts.
Bränsle snålare fordon fanns ju förr ochså. (et 250 som ett exempel) Många fordon som görs idag tar ju 2liter per mil eller mer om man ser på skotrar.
 
Last edited:

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Den mallen visar ju inte de 2 senaste åren då bensin tok höjts.
Bränsle snålare fordon fanns ju förr ochså. (et 250 som ett exempel) Många fordon som görs idag tar ju 2liter per mil eller mer om man ser på skotrar.
Tokhöjts? Tycker inte jag... Har inga siffror, men vad jag kan minnas betalade jag över 11 spänn för ett par år sedan. Tokhöjning tycker jag är om priset skulle stiga till 15kr imorgon och då hade jag också blivit grinig, t.o.m grinigare än jag är nu över snuspriset.

Poängen med diagramet var bara att visa att det inte var billigare att tanka förr (med vissa undantag, mer eller mindre).Med fordon menar jag såklart bilar i första hand, skoter är iaf för mig ett nöjesfordon och en fritidsaktivitet och det får kosta. Med tanke på att ett dagskort i backen nästan kostar som en tank bensin så är valet fortfarande ganska lätt :D

För övrigt tycker jag att en 600 (typ sdi) som drar lika lite eller mindre än en gammal 250 enstånka tydligt visar att tekniken gått framåt även på skotersidan.
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sverige tänker för lite på sig själv. Tack vare EU så går pengarna till annat.

Vi lantisar borde ta högafflarna och dra ner till Sthlm och protestera. Det är lätt för folket i storstäderna att säga att bensinpriset inte gör något då de antingen åker tunnelbana/spårvagn/lokaltåg eller är såna knösar så de kör fordon som slukar 2 l/mil och har råd med det.

Själv så måste man planera sin körning då dom i familjen har 3 mil till arbetet. Finns massor som kan utnyttja "växthuseffekten". Regeringen kan höja skatten hur högt som helst och skylla på den globala uppvärmingen som orsak för att få folket lugnare. Hur mycket är det bensinen egentligen kostar? 4-5 kr? Resten är skatt.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Något som man blir lite lack på är tågen här uppe i norr. Jamför man våra tåg med dom i södra sverige så ser våra ut som skit. Vi får ta deras gamla när dom ska köpa nya...Regeringen verkar inte inse att vi här i norr inte har tunnelbana och tåg som går var femte minut...
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
Tokhöjts? Tycker inte jag... Har inga siffror, men vad jag kan minnas betalade jag över 11 spänn för ett par år sedan. Tokhöjning tycker jag är om priset skulle stiga till 15kr imorgon och då hade jag också blivit grinig, t.o.m grinigare än jag är nu över snuspriset.

Poängen med diagramet var bara att visa att det inte var billigare att tanka förr (med vissa undantag, mer eller mindre).Med fordon menar jag såklart bilar i första hand, skoter är iaf för mig ett nöjesfordon och en fritidsaktivitet och det får kosta. Med tanke på att ett dagskort i backen nästan kostar som en tank bensin så är valet fortfarande ganska lätt :D

För övrigt tycker jag att en 600 (typ sdi) som drar lika lite eller mindre än en gammal 250 enstånka tydligt visar att tekniken gått framåt även på skotersidan.
nä, man kan inte säga att priset har tokhöjts direkt.

2006 kostade bensinen mellan 10,50 till 11kr. men om du räknar ihop hur många tusen liter soppa du köper per år, då kommer dom 2 kronor som det höjts med göra rätt stor roll!

sen är ju inte snus dyrt än, jag köper mina stockor ettan lös för 240kr :p
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Bensin är inte dyrt, med det går irriterande mycket pengar att köpa den.

tex. jag har haft min nuvarande F7:a i tre sesonger:
Jag har kört 412 mil
köpt bensin för 10650 kr
Övriga kostnade förutom värdeminskning och bensin har varit ca 27000 kr
så bensinen kosta ca en tredjedel av vad försäkring och reparationer har kostat, hade det dessutom havererat så hade det varit mycket mer.

Räknar man med en färmodad värdeminskning så hade övriga kostnader varit ca 47000

Men vist svider det i lädret när man tankar.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Varför finns det så många bra CS-spelare i sverige? Jo just, dom har det så ***** bra när dom lever på sin stämpling eller sina ***** bidrag så dom kan sitta hemma dag efter dag och spela på sina ***** datorer. quote]

dududu chilla, har du nån gång hört talas om kvällar? :stupid: CS är en hobby precis som skoter!! Varför finns det så många bra skoter förare i sverige? Jo just, dom har det så ***** bra när dom lever på sin stämpling eller sina ***** bidrag så dom kan va ute å köra skoter hela dagarna!

likadant!
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
För 2,5 år sen tog jag bilkörkort, bensin 95oktan kostade då 8,06kr. Nu kostar den 12.69kr litern. Tycker inte du att det är en tokhöjning gubbe?

Vet inte riktigt vad bränsle förbrukningen är på en 600 sdi eller en et 250.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Vad gäller bensinpriset i Sverige och våra korkade politiker, kolla runt i övriga (väst)europa, inte är det nå större skillnader på priset. Att jämföra med öststater och USA är lite knepigt. Vad tjänar en vanlig nisse i en öststat? 25-50tkr om året? Inte så värt. USA - oljebrännarlandet numero uno - rena drömmen om bränna olja är prio ett i livet, men lägg till kostnader för annat som är i princip gratis här... tänker då mest på sjukvård och skola.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Något som man blir lite lack på är tågen här uppe i norr. Jamför man våra tåg med dom i södra sverige så ser våra ut som skit. Vi får ta deras gamla när dom ska köpa nya...Regeringen verkar inte inse att vi här i norr inte har tunnelbana och tåg som går var femte minut...
Håller med. Kiruna har väl snart närmare 1 miljon gästnätter/år men tågen ser ut att vara hämtade från Sovjet. Pinsamt.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
OKQ8 eller Statiol har ju alltid haft högst priser på drivmedel. Skulle vilja se lista på uno X eller bilisten. Är ganska säker på att jag tanka för 8.06 per liter på bilisten för 2.5år sen.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
8.06 var väl vad dieseln låg på för ca 3 år sedan vad jag vill minnas iaf. Nu är den tillochmed dyrare än 95! :O
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Vad gäller bensinpriset i Sverige och våra korkade politiker, kolla runt i övriga (väst)europa, inte är det nå större skillnader på priset. Att jämföra med öststater och USA är lite knepigt. Vad tjänar en vanlig nisse i en öststat? 25-50tkr om året? Inte så värt. USA - oljebrännarlandet numero uno - rena drömmen om bränna olja är prio ett i livet, men lägg till kostnader för annat som är i princip gratis här... tänker då mest på sjukvård och skola.
Länge sen du var sjuk tydligen.