Bensin-olja blandning & inkörning F7 EFI -03

vict0r

Medlem
18 aug 2013
24
0
1
Strömsund
Utbytta cylindrar och kolvar på en Firecat 700 EFI 2003. Hur ser det ut med bensinblandningen? Gissar på att det ligger 2 % (50:1)?

Citerar från en instruktionsbok:
"EFI modeller - Bensinen får aldrig blandas med olja. Inte ens under inkörningstiden, då detta kan medföra att bränsle/luftblandningen blir för mager." - Detta gör mig lite förvirrad, någon som kanske vet bättre?

Fråga 2: Hur ser inkörningen ut? Något speciellt att tänka på eller bara att köra som vanligt efter första tanken och inte hålla full gas på längre sträckor?

Några andra tips som jag borde tänka på?
Tacksam för snabba svar! :eviltongue:
 

Majki

Aktiv medlem
9 feb 2013
90
1
6
piteå
Fråga 2:
när jag bytt kolvar och cylinder på min skoter (i vintras) så körde jag 20 mil av pumpgas (inga fullgasrepor) och högre bestyckad på högfartsmunstyckerna + 1% olja i tanken. dock var ju inte det en efi, men så ser en bra inkörning ut enligt han som gjorde renoveringen (toklasse på allmec) :)
 

vict0r

Medlem
18 aug 2013
24
0
1
Strömsund
Fråga 2:
när jag bytt kolvar och cylinder på min skoter (i vintras) så körde jag 20 mil av pumpgas (inga fullgasrepor) och högre bestyckad på högfartsmunstyckerna + 1% olja i tanken. dock var ju inte det en efi, men så ser en bra inkörning ut enligt han som gjorde renoveringen (toklasse på allmec) :)
Ok, tack för tipset!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kör precis som vanligt utan någon xtra olja som geggar igen apv portarna , finns ingen andledning av varken mer bensin eller mer olja , jag kör alltid korta fullgasrepor direkt den är varmkörd så ringarna sätter sig fort ...

här finns en tråd där det diskuteras inkörning

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=42843&page=2
 
Last edited: