Bensin i avgasröret

2 apr 2019
6
0
1
21
Luleå
Hej! Jag har en Ski doo mxz 800 -08.
Häromdan när jag skulle köra så hann jag bara varmköra skotern och såg sedan att något droppade från buken, jag stängde av skotern och drog in den i garaget. Jag försökte se vad det var och var det droppade från. Jag försökte starta skotern för att se vart det droppade från, jag drog ca 5 ggr men den startade inte, samtidigt såg jag att det droppade bensin från packningen mellan grenröret och stora delen av avgasröret. Jag tog lös den stora delen av röret och det rann då ut mycket bensin från grenröret.

Vet någon vad felet kan vara?

Packningen var dessutom helt slut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Då skulle jag först ta kompprov och om de är bra skulle jag kolla om reedventilerna är trasiga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Om de är en förgasmaskin kan även bränslepumpen läcka in bränsle i vevhuset via vacumdrivslangen från pumpen
 
2 apr 2019
6
0
1
21
Luleå
Min personliga tanke är att det är bensin i motorn. Jag har kollat gnistan på tändstiften, båda tändstiften har gnista. Det som får mig att tro att det är bensin i motorn är att när man drar i dragsnöret (den behöver inte starta) rinner det genast bensin.

Men jag vet inte vad det kan vara, vad tycker ni att jag ska göra?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Hur kollar man det?
De är lätt att kolla pumpmembranen ryck lös vacumslangen som går mellan bränslepump slangen ska endast va fäst på bränslepumpen. Om de är trångt att få lös slangen från blocket ta då en lös slang och sätt fast den istället på bränslepumpen de kan i många fall va enklast. De ska inte gå att suga åt sig luft eller bensin genom denna slang de ska va tvärtätt stumt. De ska inte heller gå att blåsa in luft i pumpen. De enda denna vacumslang gör är att trycka ut/in ett membran i pumpen de är så pumpen får sin drivning. Om de går hål i detta membra rinner de in bensin genom denna slang rakt in i vevhus. Du kan förmodligen se på tändstiftet om de är blötare än de andra på de vevhus som driver pumpen. Men då måste du dra några drag så den cylindern drar upp soppan mot stiftet utan att den startar dvs med tändning avslagen.