Bensin förbrukning

Mxz 440x

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Hur mycket bensin drar eran mxz 440
Jag har en 99a och den drar ca 3,5l milen
Tycker det är lite mycket
 

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
Jag har en 440 x -97

Den drar skitlite soppa!! , vid blandad körning kanske 2.0 l / milen.
Har haft ner den mot 1.7 åxå, men det var långkörning.

Därmed gissar jag på att din drar lite onödigt mycket.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fel bestyckning, gasglad förare, för sen tändning, något som går tungt nånstans (hk-matta, anliggande broms t ex?), trasig termostat så motorn går kall hela tiden, något variatorproblem...det kan finnas många orsaker till hög bensinförbrukning!
 

Mxz 440x

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Hur ändrar man tändningen?

När man kört ett tag så motorn blivit varm
och man sedan stänger av den och ska starta den igen så smäller det till uta bara helvete

Tror hela pipan har sprängts men den är hel konstigt nog..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
#4

Hur man ändrar tändläget?
Som regel genom att lossa fästskruvarna för tändplattan och vrida den. Men om det sitter någon induktiv givare i svänghjulskåpan eller någon annanstans så är det nog den som bestämmer tändläget.

Tändläget brukar inte ändra sig av sig självt men fel i CDI:n kan ge felaktigt tändläge. Om det är s k digital CDI, som är hopkopplad med diverse givare för motortemp, gasspjälläge mm så brukar sådana system arbeta med maximalt sen tändning om det misstänker fel på någon givare. Hellre sen tändning och hög bränsleförbrukning än för tidig tändning, spikning och motorskador...

Det brukar finnas något märke på svänghjulskåpan och svänghjulet så att man kan kolla tändläget med stroboskoplampa, det bör stå i verkstadshandboken hur det går till, vid vilket varvtal provet ska göras osv.