Bensim fråga!

Stefanw

Medlem
5 okt 2011
34
0
1
Bollstabruk
Hejsan.
Har en fundering angående tankning av skotern, det är så att macken i den by jag bor i har gått i KK, och förmodligen blir det pumpar här. Och kommer enbart vara 95 och spritbensinen där.

Ska köra på 98a oktan, så undrar om man kan tanka 95a med oktan boost ? Visa säger att det funkar medans vissa säger att de är bara skit.



//Stefan
 
A

axelsson_vpg

Tjena. Vad är det för skoter? Brukar oftast köra -98a då de finns men märker ingen skilldnad på 95. Tror dom spikar lättare på -95 eller är de också bara en myt?
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Hejsan.
Har en fundering angående tankning av skotern, det är så att macken i den by jag bor i har gått i KK, och förmodligen blir det pumpar här. Och kommer enbart vara 95 och spritbensinen där.

Ska köra på 98a oktan, så undrar om man kan tanka 95a med oktan boost ? Visa säger att det funkar medans vissa säger att de är bara skit.



//Stefan
Tjena!

Jag provade Tripak bensin booster i min maskin och den spikade då inte när jag provkörde den, så fungerar verkar det göra. Men det är ju inte säkert att du måste boosta, vad har du för skoter?

Tjena. Vad är det för skoter? Brukar oftast köra -98a då de finns men märker ingen skilldnad på 95. Tror dom spikar lättare på -95 eller är de också bara en myt?
Mycket riktigt spikar maskinerna lättare på 95 men det beror på en del faktorer som t.ex kompförhållande. Finns många trådar om detta på forumet.
 

Stefanw

Medlem
5 okt 2011
34
0
1
Bollstabruk
Tjena. Vad är det för skoter? Brukar oftast köra -98a då de finns men märker ingen skilldnad på 95. Tror dom spikar lättare på -95 eller är de också bara en myt?

har en iq 440r 07a med en 600 ves moter.
Har tittat omkring och verkar vara delade uppfattningar om dom spikar eller ej. Värsta fall får ja åka till närmsta mack med 98 och tanka i dunkar eller liknande så man har.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
har en iq 440r 07a med en 600 ves moter.
Har tittat omkring och verkar vara delade uppfattningar om dom spikar eller ej. Värsta fall får ja åka till närmsta mack med 98 och tanka i dunkar eller liknande så man har.
Nu är jag inte riktigt 100 på polaris ves snurror men 600 ves borde inte spika på 95 oktan, prova och se hur du upplever den. Du skulle ju även kunna prova en booster och se om du märker någon skillnad mellan den och vanlig 95. Men räkna först hur mycket den totala kostnaden blir.. Tripak kostade 199:- och man blandar 30ml per 10L så ökar oktanen 4 enheter. kommer dock inte ihåg hur mycket en flaska är på. Slår man ut priset till hur långt den räcker och sen kollar hur mycke totala kostnaden för att åka å köpa 98 oktan, kan det vara så att de är billigare å bara köpa 98 som jag anser bättre än en booster. Men har du långt till närmaste 98 mack som mej kan det vara värt att prova!
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Har du originaltopp så är det bara att köra 95okt, o undvik dubbelpipor då kommer den hålla i evigheter!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ett tips till dom som äger nyare M8or (160hk motorn) är att inte prova köra på 95oktan då kompisens spikade ...

och innan ni klagar på hur trög han är som provade så säger jag att det var den soppan han fick levererad upp till fjälls och självklart tyckte han det var värt att pröva =)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ett tips till dom som äger nyare M8or (160hk motorn) är att inte prova köra på 95oktan då kompisens spikade ...

och innan ni klagar på hur trög han är som provade så säger jag att det var den soppan han fick levererad upp till fjälls och självklart tyckte han det var värt att pröva =)
I det sammanhanget känns det otroligt skönt att jag valde Rmk.
Jag tvekade lääänge mellan M8 eller ProRmk8 i våras när jag skulle boka, av lite olika anledningar blev det till slut Rmk:n-och även om den lämnar lite mindre effekt, så kör jag hellre med mindre effekt än inte alls.
Det är ju i dagsläget inte precis jättelätt att hitta bättre bränsle än 95 i fjällen. I Åkersjön kan man tanka Aspen, men finns det några andra ställen i fjällvärlden som säljer 98 eller bättre???
Ska man åka upp mer än ett par dagar är det ju några dunkar man får släpa med sig om det inte går att tanka på plats-och säg att man är tre-fyra st och alla ska ha med sig dunkar....

En annan detalj-nu har jag inga såna planer för tillfället, men 2002 körde vi från Sörberge/Timrå och upp till Borgafjäll, en nätt tripp på 58 mil. Det går ju inte heller med en sån motor.
Funkar det verkligen inte med 95 och oktanbooster på den motorn?
Det är ju inte alla ställen i USA som har toppkvalitet på bränslet heller precis.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
jag har då kört ett flertal tankar med 95 i AC 800 (160hk) motorn utan vare sig spikningar eller märkbart mindre effekt. inget att rekomendera kanske men funka då för mig och var klart värt att testa då inget annat fanns.
Angående effekt rmk vs m8 så skiljer det i bromsningar ja men i verkligheten skiljer fan inget då vi testat.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
tror ni man törs köra 95 i min 440 05(06ans motor) ? Eller är 98 att föredra å booster i värsta fall? :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
När du får för hög temperatur i förbränningsrummet så självantänder bränsleblandningen okontrollerat, utan hjälp av tändstiftet. Enkelt förklarat..
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Skulle vela flika in med att det oftast står på tanklocket vad minsta oktantalet får vara.
På min summit 800 -08 står det minst 91oktan vill jag minnas så den bör ju fungera på 95oktan.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okey , fick hem oktan booster idag som jag har beställt , och det står att jag ska blanda 1-3 ounces (30-90ml) per galon (3.7liter) Så hur mycket måste jag blanda för att uppnå samma oktan halt som det är i 98? Är inte hemma alls på det här!
 
W

Wettainen

Hmm.. en xrs 800 - 07, det kan man köra på 95okt?
Brukar alltid tanka 98 men ibland händer det att man behöver ta 95 om man är nånstans där det inte finns 98..