Bemötande skoterhandlare i Örnsköldsvik

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Hej!

Vill bara delge mina erfarenher av Ö-viks skoterhandlare en tisdag i februari.
Efter att ha haft mestadels gamla skotrar senaste 10 åren så har jag nu planer på att köpa helt ny skoter eller en skoter med max 2år på nacken. Idag så åkte jag runt för att bilda mig en uppfattning om dessa nya skotrar med fyrtaktsmotor.

Första anhalt Skoterservice: Säljaren verkade vara upptagen i verkstaden men tog sig tid med mig och föklarade olika modeller och jag fick en katalog med mig
- helt ok.

2: Bewa: Säljarna satt i telefon så har ingen uppfattning- dock helt ok, sitter man i telefon med en kund så är det ju svårt att hjälpa kunder i butiken.

3: Fritidsimport: När jag kommer dit så står två stora plåtdörrar helt öppna och uppspärrade, där inne står ett 20-tal skotrar av olika märken och årsmodeller. Kikar runt ett tag och fastnar vid en rel. ny Ski-Doo. Då kommer en säljare ut och spärrar upp dörrarna och börjar stänga dörrarna. Jaha tänker jag stänger dom redan? Han blänger när han går förbi och frågar: "Funderar du på något" , "Ja" säger jag, "Den där Ski-Doon är den till salu?
Får till svar: NEJ INGEN AV MASKINDJÄVLARNA DÄR INNE ÄR TILL SALU, DET ÄR BARA SERVICE, alla skotrar är där inne. Jag blev så ställd så jag bara sa "Jaha där inne" Tänkte för mig själv här vill man sälja saker, eller inte. Tragiskt bemötande och tänker aldrig sätta min fot där igen.

4: Övik Marina: En säljare kommer fram direkt och frågar vad jag söker, han visar en touring med 600 fyrtakt, förklara hela skotern och jag får en katalog + erbjudande att provköra demon som står ute. Nu hade jag min dotter med mig så det var inte aktuellt. När jag sedan är på väg ut så kommer säljaren igen och frågar om jag vill att han ska starta demo-skotern så att jag får lyssna på motorn iallafall. Nu är jag heltaggad på den där Lynxen och det är tack vare ett proffsig och behaglig säljare. Jag var välkmmen in en dag senare för provkörning.

Vill bara säga med en här tråden hur viktigt det faktiskt är att man tar sig tid som säljare, och framförallt beter sig som folk och ser varje person som kliver över tröskeln som en potentiell köpare. Satt och irriterade mig på hemvägen om hur illa säljaren på Fritidsimport verkligen betedde sig mot mig. Jag kände mig dum och hade jag inte tappat talet som var fallet då, så hade jag bett han dra åt ****.
(Vet inte om man får kommentera enskilda handlare men isåfall får moderatorerna radera tråden.)

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tycker ingen ska radera denna tråd då problemet är vanligt och ja det finns en hel del
hönshjärnor där ute i denna bransch och vad är det för fel att skriva om vart dom finns
så slipper fler bli illa behandlad av försäljare som inte fattar att dom är i fel kostym, han
på Fritidsimport kanske skulle vara en alldeles lysande fårodlare.

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Köpte min på Bewa. åkte ca 15 mil enkel resa så jag hade ingen relation till Bewa tidigare men jag har haft telefon kontakt ang info och inställningar på min maskin efter att jag köpt den och jag har bara positivt att säga om dom. Har även haft kontakt med Yamaha center här nere i Sundsvall och har fått otroligt mycket hjälp men det finns säkert andra som tycker tvärt om. Ski-doo handlaren här nere har jag inte varit till på x antal år pga dåligt bemötande men dom kanske har ändrat på sig dom med.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
TIll trådskaparen. Du har då slagit huvudet på spiken, skarattade gott då jag såg att du har samma uppfattning (nästan) om företagen, som alla mina skoterbekanta, och jag har.

Fritidsimport är inte lönt att gå till. En kompis blev nekad att serva sin skoter där, fast han köpte den ny 2007. Då dom inte tyckte det verkade som han hade råd med det.

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Du har inte missat Ski-Doo handlaren i Arnäsvall? Samma hus som Em möbler.

För övrigt så håller jag med om dig om din åsikt om Fritidsimport. Man känner sig mest bara ivägen som kund där. Synd att de fick ta över Arctic. Marinan är ju suverän!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Köpte min på Bewa. åkte ca 15 mil enkel resa så jag hade ingen relation till Bewa tidigare men jag har haft telefon kontakt ang info och inställningar på min maskin efter att jag köpt den och jag har bara positivt att säga om dom. Har även haft kontakt med Yamaha center här nere i Sundsvall och har fått otroligt mycket hjälp men det finns säkert andra som tycker tvärt om. Ski-doo handlaren här nere har jag inte varit till på x antal år pga dåligt bemötande men dom kanske har ändrat på sig dom med.
Ski doo handlaren här fungerar helt ok nu För tiden. man bör passa sig för stor lunsen bara (Bylle). Knepigare människa på en service plats får man leta efter. reparationstiderna har varit helt outstanding på terrängmaskiner anser jag. På 20 dagar har dom gjort kalkyl och reparerat min skoter. Tog hem den idag. Tog 10 dagar för dom få ihop den efter klartecken från försäkringsbolaget. Tror helt klart terrängmaskiner kan vara på väg uppåt. Ungdomarna som jobbar där är bra att ha å göra med.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Är riktigt glad att jag inte behöver göra några affärer med Fritidsimport då de inte har Ski-Doo längre.
Säger kanske vad jag tycker om dem...
Har inte varit in hos "nya" Ski-Doo, men Öviks Marina har jag bara bra erfarenhet av, dit jag går i första hand då de är riktigt trevliga.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
fritidsimport tycker jag som många andra, knepigt bemötande och dålig service, öviks-marina har jag bara gott att säga om däremot! även bewa tycker jag är bra service hos, köpt x-antal reservdelar där när man hade cross så haft lite med dom att göra också

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
BW Fritid i Sundsvall ( Polaris ÅF ) är helt kalas bra på alla sätt att ha och göra med !!!! Alla jag pratar med håller med.. Hade jag inte haft Polaris redan så hade jag kunnat tänka mig att byta bara för det !!! Terrängmaskiner är nog Sundsvalls värsta ÅF om så dom hade 50 % på alla delar så skulle jag inte köpa ett jota av dom, mer Ointresserade säljare har jag aldrig stött på... Sen när dom väl fått sålt något så är man inte värd vatten om något händer ...

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Jag själv har ingen stor erfarenhet av Fridtidsimport, men Bewa och Övikmarina har man bara positiva erfarenheter av. Skoterservice är väll ok, men tycker det är lite knepigt där på något vis, får inte rätsida på det riktigt...

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ski doo handlaren här fungerar helt ok nu För tiden. man bör passa sig för stor lunsen bara (Bylle). Knepigare människa på en service plats får man leta efter. reparationstiderna har varit helt outstanding på terrängmaskiner anser jag. På 20 dagar har dom gjort kalkyl och reparerat min skoter. Tog hem den idag. Tog 10 dagar för dom få ihop den efter klartecken från försäkringsbolaget. Tror helt klart terrängmaskiner kan vara på väg uppåt. Ungdomarna som jobbar där är bra att ha å göra med.
Vad jag vill minnas så kallas den store lunsen för Gonken men han kanske har
fler namn.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
BW Fritid i Sundsvall ( Polaris ÅF ) är helt kalas bra på alla sätt att ha och göra med !!!! Alla jag pratar med håller med.. Hade jag inte haft Polaris redan så hade jag kunnat tänka mig att byta bara för det !!! Terrängmaskiner är nog Sundsvalls värsta ÅF om så dom hade 50 % på alla delar så skulle jag inte köpa ett jota av dom, mer Ointresserade säljare har jag aldrig stött på... Sen när dom väl fått sålt något så är man inte värd vatten om något händer ...
Hehe så sant, vi var dit ett gäng för att kolla på maskiner men ingen syntes till
men efter en halvtimme så hittade vi en liten stackare långt in bland pryttel-
hyllorna, en finnig praoelev och han tittade på oss som han sett hinnhåle så vi
frågade var chifen var och vi fick till svar att hela flocken hade gått på lunch,
vid frågan när kommer flocken tillbaka kunde han inte svara på varvid vi lämnade
den finnige praoeleven för att aldrig mer återvända.
Detta innlägg gäller Terrängmaskiner.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
köpte själv ny skoter i år på motor och fritid i boden.
efter en massa olika saker jag retat upp mig på så har jag bytt handlare.

lämnade in den på garantirep på ab nian i älvsbyn.mycket bättre bemötande.

gick även fortare att laga den än dom sa från början.skulle försöka få ihop den innan helgen.fick hämta den på onsdag(lämnade in på måndag)dom sa även att jag jättegärna får komma och serva den hos dom.
jag fick även mycket bättre pris på rem där än hos motor och fritid.

och jag har inte ens köpt skotern där.
dom verkar ha fattat att många av dom som köper nya skotrar även köper ny skoter igen efter 1 år eller 2.
så ska man göra om man vill ragga nya kunder.även om dom inte får in så mycket pengar på en ny skoter så måste ju en helkund vara värt en del.

motor och fritid är precis tvärt om.dåligt bemötande.
håller inte vad han lovar ang service osv.både leverans och förstaservice drog ut på tiden.retar upp mig en aning iaf.
prutar i princip ingenting på delar och tillbehör.fick inte ens 10% på ny rem när första gick efter 40 mil.

när jag köpte skotern undrade jag om jag behövde några reservstift.det behövde jag inte sa han för dom byts vid service.
efter 1a service skruvade jag ur stiften.dom var inte bytta.ringer till m&f,en annan i personalen svarar i telefonen.jag var ju inte lite irriterad.så jag sa ju som jag tänkte.att jag inte kunde lita på att dom gjort resten av servicen..han säger att det är bytt oljor och att den är uppsmord och att jag kunde komma och hämta 4 stift nån dag.

efter 5 minuter ringer han upp och skäller ut mig och idiotförklarar mig för att det inte alls ska bytas stift vid första service.
han menade på att jag måste ju fatta att man inte kan byta stift var 25e mil.
och nästa gång jag vill klaga så kan jag ju kolla upp vad som ska göras under service.hur ska jag som konsument få reda på det?står ingenting i böcker eller på internet om det.
jag tänkte det skulle ha och göra med oljeinblandningen i tanken.inget konstigt med det tycker jag.han sa ju att det skulle bytas vid service.

tycker det är enormt dåligt bemötande av m&f.inget beteende jag tänker acceptera.nu är dom med i justitia igen och lär väll få stänga igen.(en gång till)ingenting som jag kommer sörja över.

jag kommer inte ens höra om pris där nästa gång jag ska byta skoter.sponsrar hellre bättre handlare även om det kanske blir nån tusenlapp dyrare i inköp

dom firmor jag däremot vill rekomendera är tords motorservice i bredåker.(ski-doo), yamaha center i luleå,och ab nian i älvsbyn(yamaha,arctic-cat)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hehe så sant, vi var dit ett gäng för att kolla på maskiner men ingen syntes till
men efter en halvtimme så hittade vi en liten stackare långt in bland pryttel-
hyllorna, en finnig praoelev och han tittade på oss som han sett hinnhåle så vi
frågade var chifen var och vi fick till svar att hela flocken hade gått på lunch,
vid frågan när kommer flocken tillbaka kunde han inte svara på varvid vi lämnade
den finnige praoeleven för att aldrig mer återvända.
Detta innlägg gäller Terrängmaskiner.
Apropå Terängmaskiner så "pryade" jag där i mitten på 90talet, under två veckor så käkade alltid Pelle lunch på sibylla bredvid, hela kostcirkeln där. ;)

Funderar på att köpa beggad ski-doo 800, så i tisdags när jag ändå skulle ner på stan så tänkte jag svänga förbi och se om de hade något roligt begagnat inne.
Först och främst så höll man inte på att ta sig in pga en rejäl hög med lössnö precis i infarten.
Sedan när man väl kommer in bland allt skrot som tex rester av en traktor så fanns det inga uppmärkta parkeringar utan jag chansade lite på måfå.
Har bara varit där en gång sedan de flyttade och det var på en skoterns dag och då fanns det en uppsjö av begagnat i ett tält/hall mitt emot ingången som nu var igenbommat.
Utanför stod ett ca ett 25tal maskiner som alla var omärkta och många väldigt nära dörren till verkstaden, var någon till salu???
Klev in genom dörren till butiken och såg typ 4-5 nya maskiner och någon som stod vid disken och beställde delar, jag vände på klacken och for.
For in på KS innan jag for hem,där sökte en försäljaren ögonkontakt från bakom disken iaf men jag for ganska kvickt eftersom de inte hade just något begagnat.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Apropå Terängmaskiner så "pryade" jag där i mitten på 90talet, under två veckor så käkade alltid Pelle lunch på sibylla bredvid, hela kostcirkeln där. ;)

Funderar på att köpa beggad ski-doo 800, så i tisdags när jag ändå skulle ner på stan så tänkte jag svänga förbi och se om de hade något roligt begagnat inne.
Först och främst så höll man inte på att ta sig in pga en rejäl hög med lössnö precis i infarten.
Sedan när man väl kommer in bland allt skrot som tex rester av en traktor så fanns det inga uppmärkta parkeringar utan jag chansade lite på måfå.
Har bara varit där en gång sedan de flyttade och det var på en skoterns dag och då fanns det en uppsjö av begagnat i ett tält/hall mitt emot ingången som nu var igenbommat.
Utanför stod ett ca ett 25tal maskiner som alla var omärkta och många väldigt nära dörren till verkstaden, var någon till salu???
Klev in genom dörren till butiken och såg typ 4-5 nya maskiner och någon som stod vid disken och beställde delar, jag vände på klacken och for.
For in på KS innan jag for hem,där sökte en försäljaren ögonkontakt från bakom disken iaf men jag for ganska kvickt eftersom de inte hade just något begagnat.
Ja då var det inte så konstigt att han fick pulstryne om han tog hela kostcirkeln på Sibylla. :bigsmile: