Bekymmer Polaris SB 700-08

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hej forumet
Skulle behöva lite råd gällande sonens skoter, det är en Polaris Switchback 700-08 och igår då vi startade upp den efter lite service så dog den helt då jag tryckte på back knappen. Fick tips om att kolla kompressionen i den så det gjordes idag och den har exakt 9kg på båda cylindrarna. Den startar lätt och är pigg och vass på gasen och den ger inga felkoder alls.
Till historien hör att motorn varit inlämnad på verkstad för att byta packboxar och det enda jag kommer på efter monteringen som justerades var gasvajern som var slapp, kan detta påverkat detta?

Fick även tips om att justera TPS så det har jag påbörjat att kolla upp idag, men då jag tar bort sekundärvariatorn och ser sensorn så förstår iallafall inte jag hur den ska justeras? Går den justeras på denna modell och isåfall hur?
Eller byts den helt enkelt bara ut?

Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Jag skulle också sagt att justera tps nr 20 på sprängskissen men jag har inte koll på 08 insprutare. Skruvhålen på tps måste såklart va ovala om den går justera. Annat fenomen kan va för hög/låg tomg ,kolla att den ligger på 1700-1750 rpm. Gaswiren måste ha glapp så åtminstone gashängsbrytaren ska funka ,,,,mät spelet mellan tumgas och gasblock , jag mins inte exakt mått men prova 1,5-3mm. För lite glapp kan ev påverka backen också!?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nu är inte jag nån expert på polaris direkt men kan det inte vara back-pickupen då om dom har tagit lös svänghjul osv för att byta packboxar?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag skulle också sagt att justera tps nr 20 på sprängskissen men jag har inte koll på 08 insprutare. Skruvhålen på tps måste såklart va ovala om den går justera. Annat fenomen kan va för hög/låg tomg ,kolla att den ligger på 1700-1750 rpm. Gaswiren måste ha glapp så åtminstone gashängsbrytaren ska funka ,,,,mät spelet mellan tumgas och gasblock , jag mins inte exakt mått men prova 1,5-3mm. För lite glapp kan ev påverka backen också!?
Det spelet mellan gasblock och tumgas ska vi testa justera för det enda vi egentligen har petat i efter monteringen är ju gasvajern och spänt på den en del då det var ett rätt stort glapp mellan gasblock och tumgas, uppskattningsvis 3-5mm. Nu är det i stort sett inget glapp alls att prata om.
Kan endast se skruvarna i "öronen" på TPS:en och inga andra skruvar, är justeringen i dessa skruvar eller finns det separata för just justeringen?
Ger den felkod om den är feljjusterad?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Nu är inte jag nån expert på polaris direkt men kan det inte vara back-pickupen då om dom har tagit lös svänghjul osv för att byta packboxar?
Tack för tipset, jag ska kolla upp detta med firman som jag lämnade in motorn till och höra om de kan svara på det. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Nu är inte jag nån expert på polaris direkt men kan det inte vara back-pickupen då om dom har tagit lös svänghjul osv för att byta packboxar?
Bra tanke om de vore en äldre brp . Polaris har inte separat back pickup
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Det spelet mellan gasblock och tumgas ska vi testa justera för det enda vi egentligen har petat i efter monteringen är ju gasvajern och spänt på den en del då det var ett rätt stort glapp mellan gasblock och tumgas, uppskattningsvis 3-5mm. Nu är det i stort sett inget glapp alls att prata om.
Kan endast se skruvarna i "öronen" på TPS:en och inga andra skruvar, är justeringen i dessa skruvar eller finns det separata för just justeringen?
Ger den felkod om den är feljjusterad?
På nyare polaris lossar man skruvarna som sitter genom tps "öronen" och vrider hela givaren åt någ håll tills de blir bra -dra åt klart. När tps står exakt rätt (väldigt noga) så justerar man tomg till 1700-1750v och kollar glappet på gaswiren uppe vid gasblocket = klart. Tps justering kan va tålamodsprovande de behövs så lite vridning för att visa fel. Backen jäklas vid lilla minsta felställd tps. Ex om den ska stå på 0,75v och man ställer den på 0,68 alt 0,8v kan backen jäklas! Försök få den exakt.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
På nyare polaris lossar man skruvarna som sitter genom tps "öronen" och vrider hela givaren åt någ håll tills de blir bra -dra åt klart. När tps står exakt rätt (väldigt noga) så justerar man tomg till 1700-1750v och kollar glappet på gaswiren uppe vid gasblocket = klart. Tps justering kan va tålamodsprovande de behövs så lite vridning för att visa fel. Backen jäklas vid lilla minsta felställd tps. Ex om den ska stå på 0,75v och man ställer den på 0,68 alt 0,8v kan backen jäklas! Försök få den exakt.
Lite uppdatering kring skotern. Har idag justerat till gasvajern så spelet är cirka 2mm och tomgången cirka 1700varv och nu går backen i som den ska utan att den dör.
Stort tack för all hjälp allihopa!
 
Reactions: Boost III