Bekymmer med ny MIG-svets.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jahapp. Jag gjorde slag i saken och böt till en ny större MIG för någon månad sen.

Tidigare körde jag en liten 220v ESAB 150 vilken aldrig har gått på annat än max spänningsläge.
Förutom detta har det aldrig vart några egentliga problem mer än effekten då.

Den nya pjäsen heter MA!OR (Maior) 250 Techmig 380v.
Jag vet ju att det är svårt att vänja sig med en ny svets oavsett om det är en MIG eller MMA men denna gör inte som jag vill.

Svetsen bränner inte tillräckligt trots högsta spänningsläge samtidigt som den spottar och fräser mer en ESAB gjorde.
Värt att nämna är att jag gått från mison till kolsyra.

Samtidigt matar den tråd åt helvete för fort trots att jag har matningsreglaget på 0,5-1.

Lillsvetsen gör riktigt fina svetsar men jag undrar om jag gjort något fel med den nya?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har du kopplat in 380 v elhansken rätt? Jag vet inte hur viktigt de är med rätt fasvändning i hansken men prova kasta om kablarna för jag har för mig min Kempi 380 tig va känslig på det. Och huvudsäkringar har du kollat?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har du kopplat in 380 v elhansken rätt? Jag vet inte hur viktigt de är med rätt fasvändning i hansken men prova kasta om kablarna för jag har för mig min Kempi 380 tig va känslig på det. Och huvudsäkringar har du kollat?
Handsken fick jag sätta dit själv så det skulle faktiskt kunna vara en god anledning till rådande omständigheter.
Har ju en fasvändare så det ska jag testa.