Behövs det bättre sikt för snöskoterförare ?

Behövs det bättre sikt för snöskoterförare ?

• Ja

Röster: 30 78,9%
  • Nej

Röster: 7 18,4%
  • Vet ej

Röster: 1 2,6%

• Totalt antal som röstat
    38

Micke85

Ny medlem
21 okt 2010
2
0
1
Hej
Det är så att jag håller på att skriva några projektbeskrivningar till mitt examensarbete inom industridesign. Ett av dessa är förbättra sikten för fordonsförare vilket använder hjälm i dåligt väderförhållanden.
Det finns möjlighet idag att se igenom dimma, regn och även förbättra sikten i mörker. Detta är något jag ser mycket positivt på av min egen erfarenhet.

Så min fråga är, ser ni detta som något behov eller är detta något onödigt ?

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
ja. sitter ofta bara när det är mörkt å tänker på att man skulle behöva bättre sikt på skotern. specielt med tanke på hastighterna och hur orskyddad man är.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst, det är alltid av nytta att se så mycket som möjligt oavsett yttre förhållanden, min egen erfarenhet av både snöstorm, regn och mörker (även alla kombinerade) är att det räcker väldigt långt med gula glas/siktskivor för att förstärka upp konturer tillräckligt för att kunna förflytta sig i anpassad hastighet.
Kör t ex alltid själv i mörker med gula skyddsglasögon från JULA á 39 skr vilka ger en något förstärkt klarhet i nattmörkret även om det är kallt eller snöar å de flesta vanliga goggles immar igen

Teknikutvecklingen går ju snabbt idag och blir billigare så visst kan man tänka sig någon form av bildförstärkare, FLIR och vad det nu heter om dessa klarar att filtrera syninformationen så att den blir lämplig för att framföra ett fordon på säkert sätt (avståndsbedömning osv) och inte ger så mycket brusinfo.
Dock tror jag att dylika blir för kostsamma för någon typ av massproduktion då man behöver typ generation 3-4 av t ex bildförstärkare= not cheap.

Nu tänker jag alltså som snöskoterförare, tar man däremot fordonsförare som sitter i en hytt eller motsvarande finns det säkerligen fler behov vilka kan lösas på billigare sätt eller i alla fall billigare i förhållande till vad en pistmaskin och motsvarande betingar där något liknande BMW:s varningssystem kunde göra.
nytta

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Teknikutvecklingen går ju snabbt idag och blir billigare så visst kan man tänka sig någon form av bildförstärkare, FLIR och vad det nu heter om dessa klarar att filtrera syninformationen så att den blir lämplig för att framföra ett fordon på säkert sätt (avståndsbedömning osv) och inte ger så mycket brusinfo.
Dock tror jag att dylika blir för kostsamma för någon typ av massproduktion då man behöver typ generation 3-4 av t ex bildförstärkare= not cheap.
Jag märker att du är väldigt påläst då det gäller militär teknologi i alla fall.
Vi börjar väl med FLIR, det är alldeles utmärkt i mörker. Dock finns det några nackdelar med FLIR i mörker. I nedsatt sikt pga storm blir det lite olämpligare. Ljuset på de aktuella våglängderna stoppas alldeles utmärkt av vattenmolekylerna i snö och dimma, ett exempel på det är att vanligt glas inte släpper igenom ljus på dessa våglängder så optiken är gjorda i andra material.
Bildförstärkare är givetvis bra i mörker men med uppenbara nackdelar i storm.

Båda teknikerna är givetvis bra men fördelarna uppväger inte det höga priset. Dessutom har de ett par handhavandenackdelar som är svåra att komma runt. Bildförstärkaren är t ex lite känslig för starkt ljus så man kan inte använda den alltför tidigt på dygnet. FLIR är å andra sidan ganska stötkänsliga. Skulle du våga köpa sådan precisionsutrustning av Conny 37? Det skulle inte jag.

Vad du pratar om gen 3-4 tycker jag låter lite overkill. Vad man vinner med en nyare generation är ljusförstärkning över större avstånd, bättre bild och högre pålitlighet men framförallt en abnorm prislapp. Man klarar sig gott på en skoter med gen 1. Dessutom är gen 4 och uppåt belagda med exportförbud av de amerikanska myndigheterna så det är i princip bara SAR/HEMS-operatörer som får exporttillstånd för den civila marknaden.

edit:
Att fästa en bildförstärkare från gen1 eller 2 på en hjälm skulle vara riktigt lätt. Men när behöver man det? Om man hamnar i den situationen så saknar jag några andra grejer, hur får man hjälmen att täta mot kläderna så att kalluft eller snö hamnar i nacken? Ordentlig ruta och vindskydd? Integrerad gps för säkrare navigering?
Vill man ha bra sikt så tror jag att framtiden ligger i LED-tekniken alternativt HID-teknik för god sikt i mörker. I dimma är det viktigare att navigera så köp ett par goggles med integrerad gps, en sån lanseras ju nu i år.

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att fästa en bildförstärkare från gen1 eller 2 på en hjälm skulle vara riktigt lätt. Men när behöver man det? Om man hamnar i den situationen så saknar jag några andra grejer, hur får man hjälmen att täta mot kläderna så att kalluft eller snö hamnar i nacken? Ordentlig ruta och vindskydd? Integrerad gps för säkrare navigering?

Vill man ha bra sikt så tror jag att framtiden ligger i LED-tekniken alternativt HID-teknik för god sikt i mörker. I dimma är det viktigare att navigera så köp ett par goggles med integrerad gps, en sån lanseras ju nu i år.
Visst, sedan får man täcka upp med "vad det nu heter":blink1:
Infästning mot olika hjälmar finns redan på den militära sidan sedan många år, ett av problemen vid nyttjande är användningstiden dvs det är inte lämpligt att köra med under längre tid utan avbrott då man blir lite "jollrig i skallen" av de synintryck man får och har svårt att definiera utan väldigt mycket träning, en annan är påfrestningen på nacke sv, gen 1-2 torde knappast lämpa sig för skoter hursomhelst för i den fart man kan hålla efter ett smalt stråk i mörker så ser man nog lika bra utan förstärkning iom den återreflektion snöytan ger.

Däremot kan det nog på sikt komma tillbehör såsom head-up display med förarinfo, gps info osv, goggles finns ju redan och vi har ju en förmåga att driva på marknaden att producera "bra-ha pryttlar", sjunker kostnaderna så att det finns kommersiell gångbarhet så kommer de till den civila marknaden.

X2 vad gäller lampteknik, det börjar vara dags att teknikutvecklingen kommer till gagn även på olika typer av terränggående fordon, inte minst går det att göra underverk med olika typer av reflektorer, mycket skulle vara vunnet siktmässigt med en reflektor som t ex inte strålar uppåt mer än nödvändigt.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Visst, sedan får man täcka upp med "vad det nu heter":blink1:
Infästning mot olika hjälmar finns redan på den militära sidan sedan många år, ett av problemen vid nyttjande är användningstiden dvs det är inte lämpligt att köra med under längre tid utan avbrott då man blir lite "jollrig i skallen" av de synintryck man får och har svårt att definiera utan väldigt mycket träning, en annan är påfrestningen på nacke sv, gen 1-2 torde knappast lämpa sig för skoter hursomhelst för i den fart man kan hålla efter ett smalt stråk i mörker så ser man nog lika bra utan förstärkning iom den återreflektion snöytan ger.
Det är ju just det. Även en gen1 ger ljusförstärkning. Men jämfört med gen3 så får man inte samma förstärkning och skärpa.
Varför jag föreslår gen1 är bara på grund av priset. Enbart militärer kan motivera den kostnaden.

Jag skulle nog gissa att man på förstärkning kan nöja sig med gen1. När det gäller bildskärpa är det en kompromiss man får göra med priset i åtanke. Betänk att vi bara ska förstärka originalljuset och med tanke på snöns reflektion och originalljusets relativa styrka så torde gen1:s förstärkning räcka.

Men den här diskussionen är meningslös. Ljuset är så starkt att bildrörens livslängd blir kraftigt förkortad. Dessutom får man flera uppsättningar extraljus för en bildförstärkare så det är inte ekonomiskt befogat heller.

Jag drömmer fortfarande om att få flyga helikopter överallt. Men sådana är de, drömmarna, blott en tanke...;)

Hej
Det är så att jag håller på att skriva några projektbeskrivningar till mitt examensarbete inom industridesign. Ett av dessa är förbättra sikten för fordonsförare vilket använder hjälm i dåligt väderförhållanden.
Skissa gärna på en ruta som skyddar bra mot vinden. Ofta är det inte de största rutorna som skyddar bäst. Phazer II:an ruta är ännu till denna dag det bästa vindskyddet jag har varit med om.