Teknikutvecklingen går ju snabbt idag och blir billigare så visst kan man tänka sig någon form av bildförstärkare, FLIR och vad det nu heter om dessa klarar att filtrera syninformationen så att den blir lämplig för att framföra ett fordon på säkert sätt (avståndsbedömning osv) och inte ger så mycket brusinfo.
Dock tror jag att dylika blir för kostsamma för någon typ av massproduktion då man behöver typ generation 3-4 av t ex bildförstärkare= not cheap.
Jag märker att du är väldigt påläst då det gäller militär teknologi i alla fall.
Vi börjar väl med FLIR, det är alldeles utmärkt i mörker. Dock finns det några nackdelar med FLIR i mörker. I nedsatt sikt pga storm blir det lite olämpligare. Ljuset på de aktuella våglängderna stoppas alldeles utmärkt av vattenmolekylerna i snö och dimma, ett exempel på det är att vanligt glas inte släpper igenom ljus på dessa våglängder så optiken är gjorda i andra material.
Bildförstärkare är givetvis bra i mörker men med uppenbara nackdelar i storm.
Båda teknikerna är givetvis bra men fördelarna uppväger inte det höga priset. Dessutom har de ett par handhavandenackdelar som är svåra att komma runt. Bildförstärkaren är t ex lite känslig för starkt ljus så man kan inte använda den alltför tidigt på dygnet. FLIR är å andra sidan ganska stötkänsliga. Skulle du våga köpa sådan precisionsutrustning av Conny 37? Det skulle inte jag.
Vad du pratar om gen 3-4 tycker jag låter lite overkill. Vad man vinner med en nyare generation är ljusförstärkning över större avstånd, bättre bild och högre pålitlighet men framförallt en abnorm prislapp. Man klarar sig gott på en skoter med gen 1. Dessutom är gen 4 och uppåt belagda med exportförbud av de amerikanska myndigheterna så det är i princip bara SAR/HEMS-operatörer som får exporttillstånd för den civila marknaden.
edit:
Att fästa en bildförstärkare från gen1 eller 2 på en hjälm skulle vara riktigt lätt. Men när behöver man det? Om man hamnar i den situationen så saknar jag några andra grejer, hur får man hjälmen att täta mot kläderna så att kalluft eller snö hamnar i nacken? Ordentlig ruta och vindskydd? Integrerad gps för säkrare navigering?
Vill man ha bra sikt så tror jag att framtiden ligger i LED-tekniken alternativt HID-teknik för god sikt i mörker. I dimma är det viktigare att navigera så köp ett par goggles med integrerad gps, en sån lanseras ju nu i år.