Behöver tips på billiga och bra skoterkläder.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Tänkte investera i lite bättre skoterkläder inför vintern och tänkte passa på nu medan det fortfarande är rea på vinterkläder överallt, för om några veckor är det ju fullpris igen.

Detta är vad jag funderat på

Underställ (Skikt 1):
Har hittat ett komplett underställ för 289:- på engelsons postorder som jag funderar på att beställa, vad tror ni kan det vara något?

Underställ i 65 % ull, 20 % polyester och 15 % polyamid. Frottéstickad insida vilket gör stället mycket behagligt att ha på sig. Polotröja med dragkedja och tumgrepp. Tröjan förlängd baktill. 220g/m2 ullfrotté.

http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?do=prod&art=1396&parent01=2250&parent02=2267&parent03=2310

Microfleeceställ (Skikt 2)
Stenmarks maskin hade ett ställ som såg bra ut för 249:-

Microfleeceställ Lager 2. Tröja + byxa. Värmande. Transporterar kroppstemperatur. Torkar snabbt. Smidigt och mjukt material i 100% polyester.

http://www.stenmhttp://forum.snowmobile.se/newthread.php?do=newthread&f=5arksmaskin.se/microfleecestall-vuxen-p-12749-c-1021.aspx

Vind och fuktskydd (Skikt 3)
Här har jag som kört fast lite. Funderar på att köpa en tvådelad flytoverall eftersom jag kör mycket på sjöar och vattendrag men de flesta jag hittar verkar vara för båtfarare och sånna som sitter still å pimplar.

Behöver tips på en bra tvådelad flytoverall (gärna billig) som är ventilerad, slitstark och anpassad för skoterbruk.

Handskar
Här behöver jag också tips, jag har ett par snowpeople skoterhandskar nu men de har problemet att de blir blöta både inifrån och utifrån :(

Skor
Har ett par bra kängor jag brukar köra i, men om jag ändå tar emot tips om allt annat så kan vi väl ta lite skotips också.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Prova även sökfunktionen här på forumet då det finns åtskilliga diskussioner och trådar kring skoterkläder, kanske finns tips och råd där.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Skoterskorna föreslår jag HMK pro boa bästa skorna jag någonsin kört i

Hittar du några handskar som inte blir blöta nästan direkt så säg gärna till, har provat det mesta

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Om det är skalkläder du vill ha så kolla in in snowboard lr skidkläder , finns mkt bra kvalitet till bra priser! (köpte 2 nya burton gore-texjackor på blocket för 2000:- :D )

Ett annat alternativ till renodlade skoterskor är snowboardskor , i stort sett sak samma?

tex Hmk pro boa kostar i sverige 3000:-
finns hur många snowboardskor som helst med olika snabbsnörningsystem för halva den summan!

Lycka till! /nmL

Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Skulle själv inte använda snowboardskor som skoterskor någon längre tid

Är ingen expert på utformning av skor men jag antar att det finns en anledning till att vissa skor används till bräda och andra till skoteråkning

Vill man komma billigare undan kan man ju beställa från usa eller köpa varianten med snöre, men för mig finns det inget värre än att frysa om fötterna när jag är ute så bra skor är a och o

Så då får det kosta nån krona extra, slår man ut det på en lång rad vintrar så är det klart värt det

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Prova även sökfunktionen här på forumet då det finns åtskilliga diskussioner och trådar kring skoterkläder, kanske finns tips och råd där.
Har sökt men de trådarna är flera år gamla och de flesta av kläderna som rekommenderas säljs inte längre

D

Draken

Jag kör bara underställ under mitt goretex-ställ,fryser aldrig och blir aldrig blöt!

Jag kommer aldrig köpa något annat än goretex framöver,sjukt nöjd trots att det kostade x antal lappar för flera år sen.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö

Är ingen expert på utformning av skor men jag antar att det finns en anledning till att vissa skor används till bräda och andra till skoteråkning
Har du testat? Ska köpa ett par Burtonpjux i vinter o testa! Tror inte det är så stor skillnad?

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik

***text***
skulle inte förstå varför man inte skulle göra det? iprincip samma sko, kör själv med samma skor som jag har när jag åker bräda och tycker dom är toppen, en fd firma här i stan som sålde skoter och cross kläder tog in snowboard skor och sålde då dom påstogd att det var "samma" sko.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har kört ett par säsonger med snowboard skor. De flesta har svagt framåtlutande skaft vilket gör att det blir ett tryck mot vaden vid sittande körning, och att du måste stå lite famåtlutad vid stående körning. Snowboardskor är väldigt stadiga och finns ofta goda möjligheter att snöra dem bra. Mina har en kraftig innersko, bra då jag inte har några problem vid -25grader, och lätta att torka. Men vid våråkning är de helt värdelösa, släpper inte ut nån värme öht! Man blir helt sjöblöt om fötterna...

Så, både för och nackdelar, men mitt tips är att satsa på ett par skoterskor om ändå ska köpa nytt, det ska iaf. jag göra denna vinter...

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
hehe jag har kört på ett par kängor innan och ska börja med boots nu med tanke på att jag har ett par sen i vintras när ma nkört bräda=)