Behöver era bästa tips på vad man behöver som nybörjare

Svahnspahn

Medlem
10 feb 2021
5
1
3
40
Söderhamn
Har funderat över helgen att jag kommer behöva köpa en väldans massa grejer nu. Vad är era bästa tips på prylar man behöver som ny skoterägare?

Jag tänker att jag kommer behöva block och hjul att rulla skotern i garaget när det är dags för förvaring. Verktyg. Smörjmedel... ja vad är era bästa tips? Jag har Clas Ohlsson, biltema, rusta och många andra butiker i närheten :)

PS. Planen för nästa säsong är även en 1+1 dyna med ryggstöd så barnen kan åka med mig eller frugan.. är det typ 10-11 tkr som gäller då eller finns det något bra annat alternativ?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Bra kläder, handskar & stövlar som du inte fryser i men ändå kan röra dig. En lätt och bekväm hjälm som passar.
Fryser man om fötter och händer spelar det ingen roll hur rolig maskin man har, man vill ändå bara hem till värmen.
 
Reactions: Svahnspahn

Svahnspahn

Medlem
10 feb 2021
5
1
3
40
Söderhamn
Bra kläder, handskar & stövlar som du inte fryser i men ändå kan röra dig. En lätt och bekväm hjälm som passar.
Fryser man om fötter och händer spelar det ingen roll hur rolig maskin man har, man vill ändå bara hem till värmen.

Kläder och utrustning för själva körningen har jag sedan några år, har kört hyrmaskiner i några år. Jag tänkte mer nu när jag äger en -18 ski-doo backcountry så bör jag sköta om den och lära mig det som behövs för att bara en ansvarsfull skoterägare ✌🙋‍♂️
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Det beror ju på vad du tänkt göra själv men lättare mekande och underhåll så avdragare & mothåll och lite andra specialverktyg till variatorerna samt en fettspruta tillsammans med vanliga handverktyg/hylsnycklar så klarar du dig till underhållsjobben, som du skriver hjul för att flytta runt den i garaget är ingen dum grej. Med det kan du hålla boggien, variatorerna, kedjehus etc i skick.
 
Reactions: Svahnspahn

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Fettspruta, vacumsug åt kedjeoljan, lite torx och någon hylsnyckelsats... Tålamod.. poppnit och buntband.. få skotern att hålla ihop under säsongen sen stresslaga allt du borde gjort under sommaren i december..

Köp grejer allt eftersom du behöver dem!
 
Reactions: Svahnspahn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Skämt åsido. Ett av mina mest värdefulla verktyg är en flexmagnet jag köpte på Biltema för massor av år sen. (dom har den inte längre men det kanske finns liknande på andra ställen). Betydligt bättre än en teleskopmagnet då den går att böja och forma.

Oumbärlig när man ska fiska fram avgasfjädrar och delar av popnitar från under motorn!