behöver er expertis!!!!

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

tjenare
jag håller nu på me ett arbete i historia, de sak vara från något man vill forska om under 1900 talet, eftersom min livs passion e skotrar kan ni ju tänka er va man valde!

har därför några frågot te er

1 Vem var de som kom på skotern?
2 Varför uppfans den? till vilken nytta hade man den alltså
3 Hur har skotrarna utvecklats till en sportig lyx maskin?
4 Hur har lagarn ändrats när det gäller skotrar och vilka år och varför?
5 Och sist det här med dödsoffer, vilka e de oftast som dör på skotern o varför?


grymt tacksam om ni kan dela mer er av er kunskap!!!
mvh skotereleven
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
2. För att användas som arbetsmaskin, i början fanns endast skoter gjord för att arbeta i skog osv men sedan ökar ju marknaden och efterfrågan blir större även för andra användnings områden.
5. Dem som oftast dör isamband med skoterkörning är män mellan 35-50 och orsak är oftast onykterhet+vakar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
3. Inget "bra" svar, men skulle gissa att det har följt bilarnas spår.

4. I början var det inget krav på att man skulle ha nummerplåt, dvs registrera fordonet. Men lag på det infördes runt 1980-talet.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hej,

Kolla i Februari nummret av Snowmobile eller Skoter, kommer inte ihåg vilken tidning.

Där kan du läs om hur skotern uppfanns och av vem /varför.

MVH//
 
E

Ej medlem/Inloggad

är det ingen som vet vem som gjorde den? så man slipper köpa en tidning..
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
Ej medlem/Inloggad skrev:
tjenare
jag håller nu på me ett arbete i historia, de sak vara från något man vill forska om under 1900 talet, eftersom min livs passion e skotrar kan ni ju tänka er va man valde!

har därför några frågot te er

1 Vem var de som kom på skotern?
2 Varför uppfans den? till vilken nytta hade man den alltså
3 Hur har skotrarna utvecklats till en sportig lyx maskin?
4 Hur har lagarn ändrats när det gäller skotrar och vilka år och varför?
5 Och sist det här med dödsoffer, vilka e de oftast som dör på skotern o varför?


grymt tacksam om ni kan dela mer er av er kunskap!!!
mvh skotereleven

ok nu är det så att förra veckan gorde jag ett precis sånt arbete om samma sak..

1. den som kom på skotern var Carl Eliason den kallades Motor Toboggan år 1924
2. han kom på iden för att han var fiske intresserad och ville kunna ta sig ut i skogen på vintrarna, han började bygga på en t-ford fårn början men den var stor och klumpig så då tag han en släde/kälke och stoppade matta och träskidor fram och en 2.5hk båt motor fram.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
xlt_sks_94 skrev:
har du någonsin sett citatet: "I will use google before asking any dumb questions"
There are no such thing as dumb questions...only dumb answers :I
 
E

Ej medlem/Inloggad

hur tror ni skotrarna kan komma att se ut i framtiden, vilken prestanda o cilka nya lagar tror ni kommer att inträffa