Behöver detaljerad hjälp med att höja boggie

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Indy 500

Jag har sökt och sökt men inte hittat någon riktigt bra tråd där det förklaras riktigt ingående hur man ska sänka/höja boggien. Så nu vill jag ha lite hjälp. :p

Vad ska man tänka på när man höjer boggien? Vad är en "bra" höjd? Orginal höjd på en indy 500? Hur gör man? Mattspänning? Fördelar? Bra, bättre, bäst?
Ni får gärna visa med bilder också om ni vill. :)

Ja, jag vill ju ha en så detaljerad beskrivning som möjligt om hur man höjer min indy 500. Hoppas någon/några kan hjälpa mig. :D
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Är det så att man ska flytta fram bakre fästena för att höja boggien? Kan lägga in lite bilder senare så ni förstår lättare.
 
R

Robin

Det Finns väl inga svårigheter med att sänka ner boggin.

Borra nya hål till bakre boggifästena och borra ny hål fram till främre med halva avståndet som du sänker bak.
Dvs om du sänker bak 5cm så sänker du samtidigt fram 2,5cm.

Alternativt sänk bara bak.

Se bara till att ha samma cc avstånd på hålen i främre -> bakre boggifästena som orginal så ska det funka bra.

Svårare än så är det väl inte..
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Haha, för mig som aldrig har mekat med skotrar så är det det. :p

Skall jag flytta fram eller bak i dom bakre bogiefästena? Jag lyckades ju sänka boggien tidigare då jag försökte, jag ska ju höja den. Då fanns det 3 st hål. Jag flyttade fram till det som var längst in, alltså närmast motorn och den skiten. :p Men det blev tydligen fel? Skall jag låta den sitta kvar längst bak och höja i främre?

Bakre:


Är osäker på om det här är främre?:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det är inte så du höjer boggien. Du har nog missförstått det lite.

Du ska flytta ner boggiefästena, alltså bultarna som gör att boggien sitter fast i chassiet, dom fästen måste ha nya hål längre ner. Då behöver du förmodligen gör dropbrackets, alltså nya plåtar.

Sen följer du bara robins beskrivning så ska det nog bli bra! :)

Jag är inte en höjdare på att förklara, men jag hoppas du förstår. Du ser ju hur andra har gjort om inte annat, "sök".
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Det är inte så du höjer boggien. Du har nog missförstått det lite.

Du ska flytta ner boggiefästena, alltså bultarna som gör att boggien sitter fast i chassiet, dom fästen måste ha nya hål längre ner. Då behöver du förmodligen gör dropbrackets, alltså nya plåtar.

Sen följer du bara robins beskrivning så ska det nog bli bra! :)

Jag är inte en höjdare på att förklara, men jag hoppas du förstår. Du ser ju hur andra har gjort om inte annat, "sök".
Precis, jag har missförstått det. :p
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Det kan du få göra om du vill!

Jag hittade lite järn som var 5mm--> tjocka. Räcker det? Behöver jag förstärka eller e det "bara" att bulta dit de och göra hål?
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
5 mm är perfekt det är bara att bulta dit, gjorde jag på min indy 340 iaf.
bockade till dem lite och bulta fast, dock ar det pansar :p
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Jag har gjort ett försök ikväll med att höja upp skotern. Kanske blev lyckat, kanske blev misslyckat. Bilder kommer imorgon!