Behöver AKUT hjälp. Boggie problem!

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Snart åker skoter helvetet på tippen! Var ut på en åktur och bakre dämparen gav upp. Inte så farligt tänkte jag. Boggien slog iaf inte sönder något. Har nu rivit hela klabbet, bytt främre dämparen till en gas, nya boggie fjädrar och en ny fin FOX-gasdämpare bak. Gick igenom allt och kontrollerade om sprickor fanns. Hittade inget. Monterade ihop igen. Problemet är att skotern "hänger" väldigt mycket bak. Sätter man sig på så reser den inte upp sig tillfredställande igen. Vad f-n kan det vara? Kan jag ha dragit något för hårt? Ett visst häng ska det väl vara? Lyfter man upp skotern så sjunker den ihop ca 2cm. Sätter man sig på och kliver av och gör samma mätning så har den nu sjunkit 4cm. Kan tyckas som små mått men det innebär att snöskyddet hänger i backen.. Ser väldigt konstigt ut!

Skotern? En Polaris XLT SKS -95 med XC-100 boggie.
 

roblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
dämparn är pajj

hade samma problem med min fox dämpare.om du har renoveringsbara så lämna in den på rep, annars köp en ny.
 

Alpinestar

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Lit Sverige
Samma problem...

Har samma problem på min XCR 600 -96...

Lämnade in dämparna för renovering...satte i nya fjädrar...men samma j*vla problem efteråt också...man blir ju less...
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Dämparna är båda HELT nya..

vilket gör att jag tycker att det hela är väldans konstigt! Smorde axlarna i boggien och den har rest sig lite... Kanske finns det hopp ändå..
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Fett!

Jag pressade i fett i axlarna och det hjälpte lite. Men tycker fortfarande att den är ruggigt låg. Skall fundera på om man kan höja boggien genom att förlänga nåt stag eller så. Kan ju ta lite kort om jag får det att fungera bra.. =) Har en polares Arctic att jämföra med och den boggien ser nästan lika ut.
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
hadde samma problem på min förra skoter

Har haft en Arctic-cat ext 550 med samma symptom,
skickade in foxarna som var slut på rep, det blev bättre men ändå inte acceptabelt, förutom då fjädrarna var max spännda men då var den så jäkla spretig, fick inte till problemet alls, så jag böt upp mig samt att jag vill ha en nyare skoter
 

sundqvist1

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Häng

Det ska vara ett litet häng i fjädringen,så boogien åker ner i groparna och inte hela skotern.Hänget justerar du med fjäderspänningen,om den blir sprättig sedan så är det shimsen i dämparen som ska ändras.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
...

Du kan ha fått fel stötdämpare.

Kolla upp längd på stötdämparen.

Kanske har du stötdämpare från en XTRA10 boggie....


/Anders
 
D

Dr_Kjelle

RE: ...

Ett visst häng ska det som sakt vara i stötdämpare, men inte förmycket! Om skotern säcker ihop mycket då du säter dig kan det vara att du måste shimsa om din dämpare, fjäderna är dåligt spänd eller utmattad. Något går trögt i boogien allt dåligt smörjt!