begagnatmarknaden för en rmk 12'a??

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Nu ha man liks betala försäkringen för ett år till så det är väl lika bra att ha kvar skotran, men jag måste säga att jag är rejält förvånad.. Att en snöskoter som ännu inte är 1 år gammal med mycket dyr extrautrustrning och få mil inte ska vara det minsta intressant på begagnatmarknaden 30% under det pris man har den till?! Ingen har ringt, nån har mailat om nåt ointressant byte, men annars helt iskallt?! Är det fler som upplever samma sak? Jag förstår att marknaden bestämmer och det finns ett överflöd av rmk'er men borde de inte gå åt?? Jag ser dem därute som, åtminstone enligt annonserna, är mer prisvärda än det jag har. Och de verkar också bli kvar? Och nya hörs ju även i år sälja som smör..jag får då inte ihop det..

Jaja, får väl köpa en högruta och kapa kammarna så blir man per automatik snällare mot gammkroppen :) Tur det är grym jävla maskin man sitter på så det inte var nåt som man borde sitta på :drum:
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag förstår vad du menar. Men jag tror helt enkelt att det är lite tidigt. Vänta tills det kommer lite snö så tar det nog fart.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Får jag fråga hur mkt du köpt skotern för? -30% på 135.000 skulle bli 94.500, ser 12or ute för 105.000

Sen tror jag att dom som har råd köper ny och att dom som vill köpa beggad ligger och kollar på maskiner under 90.000 blir kanske ett glapp mellan priserna där? Men det tar säkert fart när snön kommer som slagbrand sa.

Det är inte billigt med skoter.... Men jävligt roligt.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Sv: Re: begagnatmarknaden för en rmk 12'a??

Får jag fråga hur mkt du köpt skotern för? -30% på 135.000 skulle bli 94.500, ser 12or ute för 105.000

Sen tror jag att dom som har råd köper ny och att dom som vill köpa beggad ligger och kollar på maskiner under 90.000 blir kanske ett glapp mellan priserna där? Men det tar säkert fart när snön kommer som slagbrand sa.

Det är inte billigt med skoter.... Men jävligt roligt.

Är lite inne på samma spår som Mulleson, ska man upp med över 100k köper nog många nytt istället.
Samt att många som ska köpa beggat gärna ser den under 100.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Förra säsongen låg -11 orna runt ~110-115:-, och då såg jag förbaskat liten anledning till att köpa begagnat när jag betalade 135´för en ny där det ingick tillbehör för 10000:- + snowcheck.
Men som sagt-folk fortsatte att köpa RMK långt in på säsongen, så det är antagligen fullt möjligt att sälja en beg hela säsongen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Det är så liten prisskillnad om du köper ny kontant också, vissa säljare går det att pressa prisera rätt rejält hos. Så om det skiljer 15000:- mellan en beg -12 med 150-200mil på mätaren och en ny -13 vilken tar man? Plus tillbehören som Tobbe säger om man bokar en ny i tid.

Däremot säger jag inte att det är omöjligt att sälja din, det är lite fel säsong tror jag. Finns nog många än som går och velar om man ska köpa en ny skoter eller om man ska köpa en begagnad.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kan det inte vara så att -12 är svala pga de stora uppdateringarna som Polaris har gjort till -13 (fotsteg,remdrift osv osv)? Dom som vanligtvis kanske är intresserade av en max ett år gammal maskin väljer att köpa en ny i stället.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Det är nog som många redan säger att priset mellan en beg tolva och en ny tretton är så liten,
Att många anser nog att det är mer värt att köpa en helt ny då det ändå är så mycket pengar man ska ut med. Dessutom får man ju en mer färdig maskin direkt om man köper en 13. Så ska man köpa en 12a och uppdatera det viktigaste så blir skillnaden ännu mindre mot en 13.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det är nog som många redan säger att priset mellan en beg tolva och en ny tretton är så liten,
Att många anser nog att det är mer värt att köpa en helt ny då det ändå är så mycket pengar man ska ut med. Dessutom får man ju en mer färdig maskin direkt om man köper en 13. Så ska man köpa en 12a och uppdatera det viktigaste så blir skillnaden ännu mindre mot en 13.
Själv var det väl lite på det sättet, satt och kikade förra säsongen om man skulle hitta någon Orange Madness RMK (2011) för runt 90000 eller så.

Såg någon enstaka RMK Assault -12 som försvann snabbt då priset började närma sig neråt 100.000:- Detta var väl istortsett då vintersäsongen var över.


Fick sedan rätt bra pris på nya Pro-RMK:n -13 (typ att pruta snowchecksumman men ändå ha snowchecken kvar att välja grejer för). Sen är det ju fri försäkring första året och nu går det ju även att lösa det med finansiering på den del av beloppet man eventuellt inte vill bränna från sparkontot.

Så för mig blev det nytt istället. Från att ha haft utkik efter 2011:eek:r.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ligger säkert en del sanning i det ni skriver men framförallt tycker jag man hör att det är stendött att sälja nånting som ska finansieras från "nöjeskontot" detta år. Såväl båtar som skotrar som cabbar som MC...

Sen tänker jag att beg-marknaden drar igång ordentligt i slutet oktober-november kanske t o m december.

Dels har snön kommit och vintern känns närmare eller är redan här och sen så är en -13 inte ett alternativ längre lite beroende på modell då dom är slutsålda eller så får man i princip betala listpris då är skillnaden på exempelvis en prormk helt plötsligt kanske 30.000kr istället för 10-15.000kr (och ingen snowcheck...).
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Ja det är väl jag som är old-fashioned... tänker att man måste jobba ganska många timmar för 30 lax, och så länge skotrarna fortfarande har ett års garanti kvar och är konstruerade så naket att det syns direkt om de kroknat tycker jag att det borde vara försvarbart att köpa en fjoling...men å andra sidan köpte jag en ny 12 när jag kunde köpt en 11. Äsch, jag är nog mest butter för att det sista jag gjorde förra säsongen var att köpa nya dämpare runt om för 16 kaker och inser att det var inte mycket värt.. än så länge iaf