Befintlig eller obefintlig skillnad mellan 38 & 35cm bred matta?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Som topic lyder, är det märkbar skillnad på en matta som är 35cm bred och en som är 38cm bred? Blir noterbar försämring på "bäret" i djupsnö? Någon som har provat olika mattbredder på samma skoter?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag tror man känner skillnad mellan en 35cm och en 38mm matta. Om man t.ex har 130cm matta mot backen, så har man nästan 4kvadratdm mindre yta mot marken med en 35cm matta jämfört med en 38cm.

Och enligt min kompis som hade nån Arctic med 35cm bred matta, så var den skotern helt värdelös i lössnö.
Om det beror på skotern eller mattan vet jag inte, men jag tror det sistnämnda hade stor sak med det att göra.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har ju 35cm bred matta. Dock är den 325cm lång istället för 307. Jag har då inte märkt nån skillnad på 38cm och 35cm. Men som jag sa så hade jag 325cm lång istället.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om det är mattan eller skotern (attackvinkel and so on) som gör den huvudsakliga skillnaden vet jag inte, men jag tycker att mina gamla maskiner (F7 och SnoPro) med 128x13.5x1.7" (anta att 40% av mattan är i backen, så har vi 691.2 sq.inch "anliggningsyta" mot backen) tog sig fan så mycket bättre än min nuvarande (Rave 800 '09) med 121x15x1.7" (726 sq.inch, dvs. 5% mer än kissarna).
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är definitivt märkbar skillnad mellan 38 till 35 cm likaväl som med blir skillnad mellan 38 till 40, troligen något som de flesta användare idag inte märker då det till viss del går att kompensera med motorstyrka (om man bara vill ta sig framåt). Sedan får man ju tänka på körbarhet, manöverförmåga och liknande.
Som med allt annat går det att räkna på, mesta litteraturen är på engelska och härrör från militär utveckling av översnöfordon, ökenfordon mm där de räknar i PSI dvs pressure by square inch dvs kvadrattum. På senare år har även det moderna skogsbruket arbetat med detta så lite litteratur finns att söka även på svenska för kalenderbitaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_pressure
Gå från 38 till 35 cm ger en nedsättning av bäryta på ca 7-10% och detta kan vara avgörande för bärigheten, sedan spelar attackvinkel, mattspänning, fjädringsinställning, kamhöjd och motor/variatorsättning också in men det viktigaste är att ha ett så lågt marktryck som möjligt i alla fall för att få bärighet i lössnö.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag är inte bäst i världen på matte, men om vi antar att 40% ligger mot backen dvs ca 123cm och arean är LxB dvs 128cmx38=4864cm2 och en matta som är 35cm bred blir då 128x35=4480cm2. Omvandlar till m2 blir det bäl 4,9m2 vs 4,5m2 och det blir en skillnad på 0.4m2 det är iof ganska mycket. Men å andra sidan får man som MatsT säger mer snurr på mattan och detta kompenserar att den är smalare? Har jag tänkt fel när i mina beräkningar. Frånse attackvinkel, variator setup, och anta att de båda mattorna har lika kamhöjd.

Varför jag frågar är därför att jag jagar en ny matta och har fått ett intressant erbjudande på en matta med måtten 307x35x4,7cm. Men som sagt jag vill helst få bättre flyt i djupsnön än vad jag har idag med en 38cm bred matta dock mycket lägre kamhöjd.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Rätta mig om jag har fel, dagens skotrar som har 35cm breda mattor är F-serien och dom är istället 325 långa. I mitt tycke så går F-serien grymt bra i pudret för att vara kort, om det beror på mattan extra längd eller attackvinkeln kan jag inte sätta fingret på..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag är inte bäst i världen på matte, men om vi antar att 40% ligger mot backen dvs ca 123cm och arean är LxB dvs 128cmx38=4864cm2 och en matta som är 35cm bred blir då 128x35=4480cm2. Omvandlar till m2 blir det bäl 4,9m2 vs 4,5m2 och det blir en skillnad på 0.4m2 det är iof ganska mycket. Men å andra sidan får man som MatsT säger mer snurr på mattan och detta kompenserar att den är smalare? Har jag tänkt fel när i mina beräkningar. Frånse attackvinkel, variator setup, och anta att de båda mattorna har lika kamhöjd.

Varför jag frågar är därför att jag jagar en ny matta och har fått ett intressant erbjudande på en matta med måtten 307x35x4,7cm. Men som sagt jag vill helst få bättre flyt i djupsnön än vad jag har idag med en 38cm bred matta dock mycket lägre kamhöjd.
Du har missat lite på dina tiopotenser.
100cm x 100cm = 10000 cm2
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är bara phazern nu mer som har smalare matta , F-serien har 38x325 men går trots det avsevärt sämre än F7an i snön av flera andledningar , de visste jag redan innan den släpptes ...
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Men nu handlar ju inte det här om någon F-serie...

Du kanske får lite mer snurr på mattan, men det är så lite att du knappast märker av det. Då hjälper nog större bäryta flera gånger bättre. Vill du att din skoter ska gå bättre i lössnö så ska du satsa på en 38cm bred matta med 44mm kammar eller större.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Men som sagt jag vill helst få bättre flyt i djupsnön...
Den stora frågan är "NÄR" du vill ha bättre flyt. Är det när du håller öppna spjäll så kanske en 35cm matta är vägen att gå men ska du kunna köra runt lite och smyga så måste du ha mer bredd...

När man beräknar det du kallar "flyt" så måste man ta hänsyn till den yta som lyfter upp skotern. Dvs ytan från där mattan kommer ner från buken till där den ligger slätt under slidesen. Eftersom detta avstånd är förhållandevis kort är bredden av stor betydelse. Det är denna yta som komprimerar snön och lyfter skotern. Är denna yta för liten kommer skotern att gräva ett dike.

För att få bättre "flyt" bör du hellre gå upp till 40,6cm (16") bredd på mattan. Förutsatt att den ryms i tunneln förståss...

Allt jag har skrivit här ovan gäller förståss när alla andra variabler (attackvinkel, variatorsetup, drevning osv.) är konstanta.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack för svaret steffemelloydn, i och med detta så har jag bestämt mig att gå vidare och söka efter 38cm breda mattor. Så då var det klart :beer:

Det "flyt" jag vill uppnå är att både kunna smyga runt utanför grarage uppfarten där det är lite trängre mellan tallarna men samtidigt kunna orka upp för en halvbrant backe med 2dm snö.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Det "flyt" jag vill uppnå är att både kunna smyga runt utanför grarage uppfarten där det är lite trängre mellan tallarna men samtidigt kunna orka upp för en halvbrant backe med 2dm snö.

haha 2dm nysnö e inga problem med den mattan,dom går fruktansvärt bra för att vara korta,men sen kanske det beror på vilken skoter dom sitter på också
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
haha 2dm nysnö e inga problem med den mattan,dom går fruktansvärt bra för att vara korta,men sen kanske det beror på vilken skoter dom sitter på också
Hehe jo det tror jag, 307x35x4,7cm har nog duktigt mer driv än den slitna 307x38x3,2cm som jag har nu och även med den så går skotern förvånansvärt bra i djupsnö, pallar mer än 2dm snö så att säga :D. Men det blir nog ännu bättre med 307x38x4,4cm eller som jag helst vill ha 345x38x4,4cm.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hehe jo det tror jag, 307x35x4,7cm har nog duktigt mer driv än den slitna 307x38x3,2cm som jag har nu och även med den så går skotern förvånansvärt bra i djupsnö, pallar mer än 2dm snö så att säga :D. Men det blir nog ännu bättre med 307x38x4,4cm eller som jag helst vill ha 345x38x4,4cm.
Utbytesmattan du surrar om, är det den från IQn?
Den funkar rätt bra, iaf.