Bearcat 550 1997 - Justering av back?!

Freddev

Medlem
27 jan 2019
12
0
1
37
Piteå
Hej!

Visst ska det finnas något verktyg för att justera backen? var och fippla på staget igår men blev ingen succé.. skrapar bara när man lägger i backen.

Men då läste jag det ska finnas något verktyg just för att justera backen? Tips?
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Jo det finns en jigg till detta
Som man gängar in i växellådshuset
Vet inte vart man får tag i det verktyget
Bengans Östersund kanske
 

Freddev

Medlem
27 jan 2019
12
0
1
37
Piteå
Tack för svar!

Okej, finns det något sätt att lösa detta utan verktyget om man ska fixa det själv hemmavid?

Måste nog öppna kedjehuset senare ändå gissar jag för det känns som kedjan rappar lite vid gaspådrag så kanske måste byta kedja eller spännare. 🤔

Jo det finns en jigg till detta
Som man gängar in i växellådshuset
Vet inte vart man får tag i det verktyget
Bengans Östersund kanske
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
Är ju bara justera på staget..hade samma på min bearcat när jag köpte den..rasslade bara när man la in backen men bara ibland..justerade staget för hand och efter det har det funkat som det ska.
 

Freddev

Medlem
27 jan 2019
12
0
1
37
Piteå
Hej har tagit isär nu, visar sig att jag måste byta kedja då den blivit för utsträckt så den tagit i det lilla drevet på båda sidor.. Så ett drev och kedjan måste bytas.. Men plunschar var fräscha... 😂

Men skulle ändå behövt verktyget sen när jag är klar för att justera backen.. Verkar funka med en längre bult.. Bara man vet måtten..

Hittar bara i tum måtten.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du har inte möjlighet att fota pluncharna? För det är isåfall första gången i världshistorien som de är frächa efter att ha lämnat butiken =)
 

Freddev

Medlem
27 jan 2019
12
0
1
37
Piteå
Du har inte möjlighet att fota pluncharna? För det är isåfall första gången i världshistorien som de är frächa efter att ha lämnat butiken =)
Haha får försöka ta tag i det, men det är ju mycket möjligt föregående ägare bytt dom vid något tillfälle :)

Nu måste jag bara jaga delar.. inte det lättaste tydligen till dessa årsmodeller.. :-/