Bearcat 4-stroke

wicke02

Medlem
30 mar 2007
8
0
1
Norrbotten
Jag undrar om en Bearcat 4-stroke utan turbo räcker till effektmässigt (53hk) när det går tungt? Och sen undrar jag om någon vet hur stor skillnaden i bränsleförbrukning det är mellan 53-80-110hk versionerna vid likvärdig körning?
 

wicke02

Medlem
30 mar 2007
8
0
1
Norrbotten
Ingen som har hört talas om Bearcat 4-stroke på detta forum eller är det bara "raceputtar" som är in och läser och skriver här?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ingen som har hört talas om Bearcat 4-stroke på detta forum eller är det bara "raceputtar" som är in och läser och skriver här?
Jag har inte ägt, men däremot provkört en ovanstående snöskoter. Och det var inget upplyftande. Den har inte det rappa gassvar som på "Turbomodellerna".
Rent av dålig i lössnö, för motorsvag. Är inte heller någon dragare av ledsladdar odyl.
Men ska du bara sitta och nöta på led så lär väl det gå bra, men som sagt i lössnö är inte det rätta stället att vara med denna maskin.
Vad det gäller bränsleförbrukning, så har jag ingen uppfattnng om skillnaderna.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
När vi skulle köpa ny skoter till klubben för att dra våra sladdar med ble vi rekomenderade att köpa en utan turbo.
Detta för att de med turbo gått för varma då det går sakta och tungt som vid sladdning av led.
Ska kan dra fram lite timmer ur skogen så går det säkert bra då det inte blir så långvarig belastning eller hur ja ska säga.
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag har en TurboTouring som har samma motor som Bearcat fast då med turbo. Jag har säkert kört 50-60 mil med sladd i vinter och bara en gång fått problem med varmgång men det var för att jag fick trixa lite när jag skulle runt vid ett vändställe. Tycker den har bra bottenvrid och behövs lite mer kraft är det bara att gasa lite. Sen styr nog lite av valet av sladd också hur tungt det går. Har kört med en Snowmover (den breda varianten) eller en 6 meters armeringssladd som båda gått hyfsat lätt.
 

wicke02

Medlem
30 mar 2007
8
0
1
Norrbotten
Är det samma ockerpriser på reservdelar till övriga Arctic modeller? Skulle ha en stänklapp på höger sida till en widetrack den skulle kosta 550kr enligt prislistan. Jag köpte en gummibit på metervara för 65 kr och popnitade fast den själv.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Är inte heller någon dragare av ledsladdar odyl
Våran klubbskoter 53 hk BearCat har i varje fall dragit ledsladd 1000 mil utan problem :rolleyes: Den är vridstark och med WideRatio variatorerna går det ytmärkt att smyga igång. Drar mindre soppa än turbovarianterna och går inte varm lika lätt heller.

Vad baserar du din åsikt på Stig, dragit mycket sladd eller!??

mvh / Matti
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran klubbskoter 53 hk BearCat har i varje fall dragit ledsladd 1000 mil utan problem :rolleyes: Den är vridstark och med WideRatio variatorerna går det ytmärkt att smyga igång. Drar mindre soppa än turbovarianterna och går inte varm lika lätt heller.

Vad baserar du din åsikt på Stig, dragit mycket sladd eller!??

mvh / Matti
Ja det har väl blivit några mil, men numera sitter jag för det mesta i en PB200 när jag är ute och fixar lederna runt AJ.

Men jag var med då våran klubb för ett par år sedan var ute och testade och jämförde BC 53hk:arn mot en Ski-doo Scandic WT med en Rotax 467 (som tror jag den motorn hette).
Vi drog då upp Nasaleden till storavan, Ca. 7 mil enkel väg.
Det var vid detta tillfälle ca. 25 cm nysnö på leden. Det är väl IOFS inte så ofta som det är dessa förhållanden. Men det är samtidigt då som agnarna skiljs från vetet.
Vi hade vi detta tillfälle dels en snowmover (som är lättdragen), och en vanlig "Hederlig" gammaldags ledsladd med 3 skär (som definitivt inte är lättdragen i dessa förhållanden). samt några vanliga smalbandare med "Armeringsmattssladdar". Vi bytte sladdarna mellan skotrarna och givetvis förare.

Och vi alla som då var med, tyckte då att Ski-doon överglänste BC:en i att dra en ledsladd i dessa förhållanden. Men vi hade inga problem med varmgång på någon av dessa två vid detta tillfälle.

Tillägas kan att det dessutom var ca. 1 meter puder utanför leden. Så givetvis så testades det även lössnöegenskaperna, och ska jag uttrycka mig snällt så ingen av oss skulle då ha valt BC:n med sugmotorn om vi skulle köpt en bredbandare för eget bruk.

Jag har vid senare tillfällen provat BC-turbon några gånger (jämförde den bland annat en gång med Yetin), i både lössnö och med en snowmover bakefter på led. Och dessa bägge var en betydligt angenämare bekantskap än BC:n med sugmotor. Även här så upplevde vi inga problem med att motorerna gick varma. Men däremot så gick variatorena varma, luktade ganska så mycket gummi. Detta är väl kanske lite av avigsidan med en stark motor.
Så ska man dra ledsladd med dessa bägge, så skulle jag rekomendera att dreva om dom.

Lite Off-topic kanske.
Men förövrigt så kör våran klubb förnärvarande med 2 st. Polaris WT.
För ska man köpa nytt, så anser vi i våran klubb att man nog får leta efter en mer prisvärd snöskoter för att dra ledsladdar bakefter. Givetvis så är ju kanske inte fjädringsegenskaperna i klass med konkurrenternas, men detta är väl inte vad som prioteras högst när man ska ha en prisvärd skoter som ska dra en ledsladd.

Och jämför man med 4T-arna, så är dom ju så hiskeligt mycket dyrare, dessutom så tappar dom i kronor och öron sitt andrahandsvärde betydligt mer än en nästan hälften så dyr skoter.
Och så mycket mindre bensin drar inte dom 4T vi testat (av dom som vi anser är alternativen till 2-T), i jämförelse med 2T, så att man får igen alla pengar där.
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag har vid senare tillfällen provat BC-turbon några gånger (jämförde den bland annat en gång med Yetin)

Lite Off-topic kanske.
Men förövrigt så kör våran klubb förnärvarande med 2 st. Polaris WT.
För ska man köpa nytt, så anser vi i våran klubb att man nog får leta efter en mer prisvärd snöskoter för att dra ledsladdar bakefter.....
Mycket intressanta synpunkter Stig! "Vår" Arctic-handlare har också börjat sälja Lynx så en Yeti är ett klart alternativ vid byte. Vilken/vilka motoralternativ har du provat i Yetin? Det känns som V-800 fyrtaktarn skulle vara lämpligast för uppgiften!?

Intressant med tankarna kring Polarisen. Vi har nämligen också en Polaris-handlare i "hembyn" (Revelj Racing). Man får ju onekligen mycket skoter för pengarna med Widetrack'en. Osäkerhetsfaktorer har ju varit bränsleförbrukning och evt motorernas hållbarhet. Vi hade en äldre Widetrack innan vi köpte nuvarande BearCat och den ville ha ca dubbla mängden bränsle per mil :eek: Det gör skillnad för en liten klubb som vår!

mvh / Matti
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Mycket intressanta synpunkter Stig! "Vår" Arctic-handlare har också börjat sälja Lynx så en Yeti är ett klart alternativ vid byte. Vilken/vilka motoralternativ har du provat i Yetin? Det känns som V-800 fyrtaktarn skulle vara lämpligast för uppgiften!?

Intressant med tankarna kring Polarisen. Vi har nämligen också en Polaris-handlare i "hembyn" (Revelj Racing). Man får ju onekligen mycket skoter för pengarna med Widetrack'en. Osäkerhetsfaktorer har ju varit bränsleförbrukning och evt motorernas hållbarhet. Vi hade en äldre Widetrack innan vi köpte nuvarande BearCat och den ville ha ca dubbla mängden bränsle per mil :eek: Det gör skillnad för en liten klubb som vår!

mvh / Matti
Den Yeti jag provade var den gamla med V1000-motorn. Dom nya modellerna har jag inte testat, men jag har hört av en grannklubb, att V-1300 vill ha betydligt mer sås än V-800.

Hållbarheten på motorn i Widetracken behöver du nog inte vara orolig för, om ni skulle välja Polarisen. 500-motorn är ju inte känd för att vara av dålig kvalitet precis. För övrigt så anser då jag att det är en stark överdrift att en 2T bara håller 1000 mil. Våran gamla Ski-doo Scandic WT -00, gick över 2400 mil tills vi sålde den, utan att vi behövde röra en skruv i själva motorn. Att då sedan växellådan byttes vid 400 mil och ljuddämparen vid 1600 mil är en annan sak.

Givetvis så är bränslekostnaderna en viktig sak för både en stor och liten klubb. Jämför du mellan BC med sug-motorn och WT med 500-spisen så kanske det skiljer mycket i bränsleförbrukning, har ingen egen åsikt här, då jag inte testat detta mellan dessa. Vi upplever då i vart fall att WT inte är dryg på soppa i alla fall.

Men jag vill påstå att inköpspriset är inte heller helt oväsentligt, kanske det viktigaste. Skiljer det över 50 000:- i inköp (BC-turbon, Yetin, Vikingen mm.) och man ska ha 2-3 snöskotrar, så blir även det pengar som man ska ligga ut med. Och då jämför jag nya snöskotrar som ju nästan är en nödvändighet att ha, när man kör varje dag (även kvällar ibland) och ca. 500-700 mil/säsong

Ni verkar nöjda med Wideratio-variatorena skriver du, har ni drevat ner skotern ?
För vi upplevde när vi hade BC i slutet av 90-talet med WR, att variatorerna hade tendens att gå varma vid hård belastning. vi har även sett detta bekymmer vid provkörningarna på senare tid också. Har även hört att nya 4T-vikingen hade samma bekymmer med deras "Wideratio", så dom har till årets modeller satt in en vxl-låda med hög-låg för att komma bort från detta bekymmer.
Att dra en ledsladd är nog den värsta belastning som man utsätter drivlinan på en snöskoter med, inte alls samma som att använda den i timmerskogen. För med att dra sladden så går det ju tungt hela dagen, till skillnad från timmerkörningen, där man i regel kör med tomt lass i minst 50% av tiden.
Men vi normal touringkörning så är ju WR helt perfekt.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ni verkar nöjda med Wideratio-variatorena skriver du, har ni drevat ner skotern ?
Ej helt säker men har för mig det gjordes nåt med utväxlingen innan leverans. Vi var en av tre skoterklubbar i området som köpte BearCat samtidigt. Fick monterat extra luftkylare också.

Att dra en ledsladd är nog den värsta belastning som man utsätter drivlinan på en snöskoter med, inte alls samma som att använda den i timmerskogen. För med att dra sladden så går det ju tungt hela dagen, till skillnad från timmerkörningen, där man i regel kör med tomt lass i minst 50% av tiden.
Jo, nog går det ganska tungt åt skotran hela tiden. Vi fick byta drivaxellager, variatorlager, kedja och drev nu i samband med mattbyte (i och för sig inte så konstigt kanske efter 1000 mil). En "liten fin service" på 20.000 kr :rolleyes:

Ha´de / Matti
 

wicke02

Medlem
30 mar 2007
8
0
1
Norrbotten
Är det någon som vet om det finns extrahandtag för passageraren till Bearcat?
Som det är på -04 års modell måste man ha käkat bananer under en lång tidsperiod för att om möjligt nå ned till handtagen.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Är det någon som har exempel på bränsleförbrukning vid ledsladdning med en Bearcat Turbo -05?

Finns det några speciella svagheter på denna modell?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det finns en extra kylaremed fläkt att montera under dynan, eliminerar alla varmgångsproblem som kan uppstå om det är hårt och isigt.