Batteribyte på skoter

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min -12:a behöver nytt batteri, speciellt som det är en Etec som saknar magnapull så vill jag inte chansa och köra en vinter till på det befintliga.


Batteriet i Freeride är monterat på högkant, och min lokala batteriexpert sa att det begränsade utbudet av möjliga ersättningsbatterier. Han ville inte leverera en direkt ersättare till det Yausa som satt original, han sa att den typen av batteri var olämplig att montera på högkant. Istället rekommenderar han ett batteri med AGM-teknik.


Är det någon här som har erfarenhet av Biltemas Gel-batterier för snöskotrar och motorcyklar, kan det vara ett bra alternativ, de får ju i alla fall monteras på högkant?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nej, det kan jag säga direkt. Extremt ojämn kvalitet och för liten prisskillnad till ett kvalitetsbatteri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jo Odyssey är bra skit.
Min lokala handlare har erbjudit mig ett batteri som ska vara jämförbart med Odyssey (också tillverkat i USA) för strax under tusenlappen, det lutar åt att jag köper ett sånt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
dom biltema batterier som används inom familjen fungerar hur bra som helst, även i traktorer som står under vintern, enbart c-tec laddaren igång under den tid maskinen inte används. dom har fungerat lika bra/dåligt som tex varta, bosch mm. är extremt ojämn kvalite på batterier överlag. batteriet på min hjuling gav upp redan efter 20 timar (ca 1 månad), och då var det ett yuasa. samma på en kompis nya hjuling, 2 batteri byten väldigt snabbt efter den plockades ut
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har ett vanligt Biltemabatteri på touringskotern från 98. Den står ute året om, ställs bort i maj och startas i december. Aldrig en laddning och startar ändå direkt varje vinter... Batteriet har hållit i sju år nu... Men gelbatterierna är skräp.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tänk på att AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier eller gelbatterier om de någonsin ska bli fulladdade.

Min erfarenhet är att laddspänningen ändå ligger i högsta laget på de flesta skotrar, men det kan vara bra att mäta upp den innan man fattar något beslut beträffande batteribyte. En tumregel är att om spänningen är under 14,4 V då motorn går på normalt driftvarvtal och har varit igång minst en halvtimme så allt är genomvarmt, så bör man hellre använda t ex ett öppet- eller gelbatteri , vid över 14,4 V under samma förhållanden kan man använda AGM. Om spänningen ligger under 13,8 V kan man misstänka att något inte är friskt i laddkretsen och i så fall bör ju det felsökas innan man byter batteri.
Vid tomgång är det normalt att spänningarna ligger lägre.

Mät inte spänningen direkt efter start, många laddningsregulatorer har en tids- eller temperaturstyrd funktion som ger högre laddspänning från början men sänker den efter en stund, detta för att få en bättre kompromiss mellan att snabbt få batteriet någotsånär laddat efter kallstart och att inte förstöra batteriet genom överladdning om motorn är igång många timmar per dag.
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Biltema batteriet ser ut att kunna vara WPS batterier:unsure: https://www.google.fi/search?q=wps+lithium+featherweight+battery&espv=2&biw=1280&bih=595&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI_7Hk84HqxwIVCZAsCh2M9w0z#imgrc=_

Och läser man på snowest forum så verkar dom som testat vara nöjda med dom!

¨Ive used one on my wife's 1100 turbo 4stroke for (coming up on) 3 years. It gets crazy cold here at times and it has always started the sled. On a side note, I take it out in the summer and put it in her 4wheeler so it gets used year round. Im ordering one for the Axys for that reason.¨