Batteri FST

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Hej

Min FST verkar ha knäckt batteriet efter 2 säsonger. Den ligger på 3/4 i laddstyrka max och efter en start ligger den på 2/3. Sen är det kört.

Ett nytt kostar 1700 bagare !!

Finns alternativ till originalbatteri ? Vilket isåfall ?
Är det någon som har specen på originalbatteriet ?

Mvh
/David

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
vad sitter det för batteri där idag? (fabrikat)
Kör polaris med något eget på FST!?

Annars kan vilken biltillbehörskedja eller Mc försäljare hjälpa dig om du tar med dig ditt batteri till dem.
Bör bli lite billigare än att köpa original.
Ett tips är att kolla om du känner någon åkare/entreprenör eller liknande, de brukar ha bra rabatter på batterier till sina maskiner...

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Biltema har mc batterier borde finnas ett som passar, kan starkt rekomedera har själv både i bilen och mc funkar kanon å billigt.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Det sitter ett slutet batteri och vill inte ha sånt som sölar syra.
Funderar också på att sätta ett bilbatteri i packlådan. Blir billigare och håller längre.

Evt parallellkoppla med originalbatteriet.

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
parallellkoppla två batterier med olika prestanda är ingen bra ide.
Visst, du kommer få mer kapacitet än idag men det "kraftigare" batteriet kommer ta stryk av det "svagare" batteriet!
Då är det bättre att köra med 1st kraftigt istället!

Jag har sålt batterier i 7 år och törs nog säga att man får vad man betalar för, detta gäller på bilbatterier och till tyngre maskiner. På MC/skoter har jag inte riktigt lika bra koll men jag har svårt att tro att det skulle vara annorlunda där.

Fördelen med ett slutet batteri är ju uppenbart!
nackdelen är att man inte lika lätt kan se skicket på batteriet, det går dock alldeles utmärkt på ett "vanligt" batteri med proppar till cellerna.

I min SWB satt det ett Biltema Gel batteri när jag köpte den och det har inte funkat klockrent, får det stå lite för länge (läs 1-2v) då vill maskin inte starta. Kan ha med skötseln att göra iofs men tidigare ägaren är en pedant så det låter osannolikt.