Bara kolvar eller Durability kit?

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Sitter med fingret på avtryckaren men vet inte riktigt om jag bara ska byta kolvar (Wössner) eller om jag ska beställa ett durability kit med spacer? Tankar, åsikter och vilda spekulationer mottages :)

CFI 800, 2013
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Av ren nyfikenhet så vill jag veta varför man sätter in smidda kolvar eller durability kit på en 13 polaris?
Vad har jag missat är de något fel på även årg 13 800cc? Årg 11-12 vet jag har tunna cylinderkjolar så de kan spricka men jag trodde 13 va ok?
Varför jag undrar är mest för att man ska undvika smidda kolvar i mesta möjliga mån på en tvåtaktare de ska endast sättas i om motorn är känd för att spräcka kolvar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Durability kitet är för å få högre kolvar som är stabilare i loppet. Så man inte får den tendens som org kolvarna där dom glappar onormalt mycket i loppet.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Visst är det kjolarna som havererar även på årsmodell 13. Efter 300 mil går den som jag förstår på övertid...
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Boost III Vad jag förstår är det samma kolvar i -13 som i -11, 12 och vill byta i förebyggande syfte. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Han pratar om cylinderkjolar. Ej kolven som ni snackar om.
Kolvarna har alltid varit "dålig". Sen går de för diskutera i dödagar om dom verkligen är de... Vet flera som kört över 500mil men då med uppställd oljepump, bättre olja och med vett bakom pannbenet.

För övrigt finns de å köpa gjutna kolvar med rätt höjd sen finns spacerplatta å köpa löst.
Men de är grymt smidigt med ett durability kit. Då får man allt man behöver. Kolvar, spacerplatta, 2 packningar, längre styrpinnar och längre cylinderbultar.
Samt funkar de fint med smidda kolvar bara man kör med insidan av pannbenet. Ordentlig inkörning å undvik kallnyp så äre bara gasa.
 
Reactions: Henka023

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Jadu, nu råkar jag vara en av dom som kört 450 mil full gas med min 800 -12, varav 100 mil med wiseco, utan problem. Ves olja och helt orörd oljepump m.m, inte en skruv rörd dvs.
Inget fel alls på originalkolvarna när det byttes heller, fin kompa var det också.
Hade originalkolvarna varit billigare hade jag köpt nya såna ifall jag skulle byta, men pga priset så är det wössner eller wiseco som gäller i mina ögon.
Durability kit är enligt mig bara en problemlösare i säljarens ögon, ett sätt att kräma pengar ur oss :) Känns rätt överhypat med kolvproblem på dessa maskiner, med tanke på hur många maskiner som finns vettefan om de är så jädra allvarligt :) Största boven är nog varmgång pga litet kylsystem på pro'n, samt dålig varmkörning
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Ja med tanke på hur "dåliga" polaris 800 motorn är så borde man ha fått släpa hem minst en maskin varje helg från fjället... har ju diskuterats länge nu om verkligen dessa "durability kit" verkligen gör någon verklig nytta.
Sen är det skillnad på aluminiumet mellan wössner och wiseco, prova att ta en kniv och tälj i en wiseco så är det nästan som smör.. men wössnern är betydligt hårdare. Skulle kunna säga att det är som ett mellanting mellan wiseco och en gjuten orginalkolv.
Den största fördelen med ett "durability kit" som jag ser det är att man får en ökad vevhus volym.
Men mitt val skulle vara att bara stoppa i nya vanliga wössners med extra oljehål borrade.
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Överhypat problem? Kanske... Men det finns visserligen där! Väldigt tveksam om dina kolvar hade gått 350mil med org oljekonsumption och att dom verkligen var inom toleranserna.... Att dom hade "OK" kompression behöver ej betyda att dom låg inom toleranserna. Mätte ni upp dom?
För övrigt är du säker att din ÅF ej ställt upp pumpen? Hört några som gör det vid leverans eller service. Även om man inte bett om det.

Durability kit förespråkar jag hårt. Det blir verkligen skillnad i gången på motorn och den purrar fint som en katt. Jag är mycket nöjd med dom maskiner jag monterat det på iaf! Sen om man tycker det är värt den extra kostnaden det är väl upp till var och en.

Finns säkert flera faktorer som gjort haverien utöver kanske "dåliga" toleranser å glapp.
Lätt hänt det kommer in snö/vatten i insuget, eller kanske t.om gått "torr" för olja. Finns ju vilda teorier att oljelocket kan hänga sig å få vakuum i oljebehållaren, påsåvis får oljepumpen svårt å få olja...

Märkte av det en gång på min nuvarande axys att den hade dragit ihop oljebehållaren. Var bara av en slump jag märkte det då jag kollade remtempen. Öppnade locket och "swoosh" så fick den luft.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ja med tanke på hur "dåliga" polaris 800 motorn är så borde man ha fått släpa hem minst en maskin varje helg från fjället...
Visst fan har du rätt där. En icke fråga. Bytte kolvar helt i onödan. Snacka vad lurad man är...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Som sagt, betydligt fler polarisar skulle man fått dragit hem ifall det var fel på allihop.. Något jag skulle vilja se är en kalkyl på antal sålda 800 snurror av alla tillverkare, kontra haverier som inte är pga yttre åverkan. Hade varit väldigt intressant :)

Oljelocket är ju också en intressant disskussion, för hur ofta går skotern HELT plant utan minsta vibration eller gupp?

Just jämförelsen med att skära i kolvarna har jag inte riktigt hunne me än, kändes dumt på ett par nya kolvar :)

Ingen mätning av gamla kolvar, nej. Men Wiseco glappade ungefär lika lite som original och maskinen gick varken bättre eller sämre trots PAR topp så helt garanterat hade dom gått någon säsong till! :)
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Men Wiseco glappade ungefär lika lite som original och maskinen gick varken bättre eller sämre trots PAR topp så helt garanterat hade dom gått någon säsong till! :)
Sant.. Lägg lite pengar på ett variatorkit och resten av pengarna på soppa istället. Det är allt som behövs på dessa maskiner. Otroligt lite problem med tanke på vad de utsätts för.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Visst fan har du rätt där. En icke fråga. Bytte kolvar helt i onödan. Snacka vad lurad man är...
Jo man är ju helt lurad, men jag föredrar att köra när det är vinter, skruva gör jag helst mellan säsongerna. Därför byter jag kolvarna i god tid. Vilket hittills blivit vid ca 150mil. Men maskinen jag har nu har hittills gått 175mil med orginalkolvarna och jag känner inget behov att byta nu i sommar, dels för att jag inte kommer att ha tid och sen blir det troligen betydligt mindre mil nästa vinter, låter normalt och går riktigt bra. Och denna har klart plågats med fullgas mest av alla.
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ojoj asker. Blir en spännande kommande säsong då. Du kanske måste spärra ljudreglaget till 75% så dom håller hela nästa säsong ut då ;) Skämt åsido. Kommer gå kanoners!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Jag är också en som förespråkar "fixkit" dock med gjutna kolvar om jag fick välja, åkt både std, fixkit och nu bara smidda wiseco och med fixkit fick motorn grym respons jämfört med std.
 
Reactions: SpejseS