Ballataremmarna?

Prox600-03

Välkänd medlem
1 mar 2006
118
0
6
46
Söderhamn
Tjena gott folk!

Är ganska ny på skotermekandet så jag undrar hur remmarna ska sitta när dom är mest spända. Har så dålig styrning på min pro x så jag tänkte att det kanske kan vara en orsak(att dom är för slappa)

MVH Robban
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Vet inte hur balataremmen spänns på din maskin. Vissa har hål med skruv genom och vissa har vred (finns säkert fler lösningar också). Men du kan ju prova att spänna den som sitter längst fram i boggin lite mer. Det borde göra att viktfördelningen mot marken flyttas framåt och du får en mer framtung skoter med mer skidtryck.

En parantes, har du kollat om styrstålen är utslitna, blir STOR skillnad mellan slitna och nya.
 

Prox600-03

Välkänd medlem
1 mar 2006
118
0
6
46
Söderhamn
Har kollat stålen och dom är väl i skapligt skick men inte nya. Men jag tycker att den skulle styra bättre ändå.

Får forska vidare i hur man spänner remmarna.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Tji justering

Prox600-03 skrev:
Har kollat stålen och dom är väl i skapligt skick men inte nya. Men jag tycker att den skulle styra bättre ändå.

Får forska vidare i hur man spänner remmarna.
Enlig sprängskissen finns det ingen justering på balataremarna på ProX 600 -03 utan då får du göra nya hål för skruven
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Troligen kommer du att märka skillnad om du spände bara den främre. Låter som att du spände båda som du skrivit iallafall och har du gjort det blir det nog ingen skillnad, det är bara den främre du ska spänna för att få mer skidtryck.
Lycka till!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det sitter bara 2st balataremmar i bredd fram i boggien och inga bak på den, jag tror det är så f.o.m att Edge boggien kom.
 

Prox600-03

Välkänd medlem
1 mar 2006
118
0
6
46
Söderhamn
Sitter två remmar fram och ingen bak....! Var ut och provade en sväng och det kändes mycket bättre nu, men får väl se efter en riktig långtur om jag blir nöjd.

///Robban