Balataremmen & Primärvariatorn

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Hej , jag undrar om det går att spänna nån fjäder på primär variatorn för att den ska få högre tillslagsvarv , måste man plocka bort den då lr hur kan man göra som lättast och måste man ha något speciellt verktyg ?

Sen undrar jag en sak om balataremmen också , ska den vara osträckt när skotern står still och ingen sitter på den ? , isf hur mkt ?

tacksam för svar :)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Lånar tråden lite:

Inte kan balataremmen bli FÖR slak? För just nu så tar bara slidesen i backen länst fram på min skoter. Fast när jag sätter mig på så vet jag inte, men det kan inte bli nåt skit så att skenorna far in i matthålen eller nåt för det vore onödigt med en sproilans ny matta.

Kan ta bild om så önskas ifall nån ej förstår.

Tacksam för svar!
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Hej , jag undrar om det går att spänna nån fjäder på primär variatorn för att den ska få högre tillslagsvarv , måste man plocka bort den då lr hur kan man göra som lättast och måste man ha något speciellt verktyg ?


tacksam för svar :)
vad har du för variator?
du måste förmodligen byta vikter...


Lånar tråden lite:

Inte kan balataremmen bli FÖR slak? För just nu så tar bara slidesen i backen länst fram på min skoter. Fast när jag sätter mig på så vet jag inte, men det kan inte bli nåt skit så att skenorna far in i matthålen eller nåt för det vore onödigt med en sproilans ny matta.

Kan ta bild om så önskas ifall nån ej förstår.

Tacksam för svar!
det hände för mig...satt dit stora plastklackar fram på skenorna nu.
 

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Går det att slaka på balataremmen utan att ta bort boggien lr måste man ta bort den ? Funderar också om man måste plocka bort primär variatorn för att byta vikter & fjäder lr går det att sätta dit där den sitter ?
Är det någon som har satt på variator kit på sin zr , är det värt pengarna ?
Har som sagt en Zr 600 -98