backshift?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Man läser ju en massa inlägg om variatorer och hur dom ska justeras hit och dit, det mesta hänger man väl med på men den här med "backshift" har jag inte fått riktigt grepp på.
Det är säkert inte inte så svårt att förklara för någon som är insatt, så har du en bra förklaring så skriv ned den här!

En liten lista med dom olika inställningsmöjligheterna på en variator och vad dom innebär i praktiken skulle också vara intressant!
(ex. primärfjäderns tryck när den är oihoptryckt bestämmer tillsammans med vikterna inslgsvarvet o.s.v.)
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Backshift:
Tänk dig att du kör på leden och släpper gasen för att sedan ge fullt igen. Om nu skotern direkt kommer upp i rätt varvtal så har du bra backshift, tvekar den och ökar varvet sakta är backshiften dålig.

Downshift:
Kör sedan av leden ut i djupsnön. Om variatorn omedelbart växlar ner har du bra downshift. Tappar du varvtal har du dålig downshift.

Finns säkert nån som kan förklara ännu bättre...


---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 04:01 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 04:00 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 03:59 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 03:53 PM (CET)]Du behöver mer remtryck i sekundären. Testa först att bara öka fjäderspänningen i sekundären och se om det räcker, annars sätter du dit en hårdare fjäder.

Tumregler är som följer:

Primärvariator:
Hårdare fjäder - Högre växlingsvarv
Mer fjäderförspänning - Högre inslagsvarv
Lättare vikter - Högre varv
...och tvärtom.

Sekundärvariator:
Hårdare fjäder - snabbare backshift/downshift
Brantare helix - snabbare uppväxling

Idealet är att ha precis så mycket remtryck att det inte slirar - MEN INTE MER. Har du för hård fjäder i sekundären får du för snabb backshift (dvs för låg växel) vid snabba gaspådrag, med risk för övervarvning som resultat. För mjuk fjäder visar sig genom att skotern tappar varv i t.ex. uppförsbackar och heller inte orkar varva ut under toppfartstest - sekundären ligger alltså kvar för länge på en högre växel i detta fall.
Känn på variatorerna efter att du kört ett tag. De skall inte vara stekheta utan endast lite ljumma. Ett korrekt inställt variatorsystem har mycket hög verkningsgrad (=endast en väldigt liten del av effekten blir förlorad i form av värme), men kan också elda upp en rem på nolltid om det INTE är injusterat...


---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
Hur?!

Har du för hård fjäder i sekundären får du för snabb backshift (dvs för låg växel) vid snabba gaspådrag, med risk för övervarvning som resultat.

STÄMMER MED MIN SKOTER


För mjuk fjäder visar sig genom att skotern tappar varv i t.ex. uppförsbackar och heller inte orkar varva ut under toppfartstest - sekundären ligger alltså kvar för länge på en högre växel i detta fall.

STÄMMER OCKSÅ MED MIN SKOTER


Variatorerna blir varma, inte heta, men inte ljumma heller!
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej .
vad kallas det då sekundären e för slapp ? har släppt min frän 9,5 till 8,5 kg
enda som jag mmärkt e att den bööar första 4 metrarna från stilla stående start sen matar den på som F-N

jag gillar det =) helt perre om man ska över en lång sjö det e som å ha lite överdrive går att mata fullt till 120 sen så kan man lena efter till 50% på gasen å den håller 120 utan besvär å knappt nån gas
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
sxr700tt skrev:
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 04:01 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 04:00*PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 03:59*PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 04-Mar-03 kl 03:53*PM (CET)]Du behöver mer remtryck i sekundären. Testa först att bara öka fjäderspänningen i sekundären och se om det räcker, annars sätter du dit en hårdare fjäder.

Tumregler är som följer:

Primärvariator:
Hårdare fjäder - Högre växlingsvarv
Mer fjäderförspänning - Högre inslagsvarv
Lättare vikter - Högre varv
...och tvärtom.

Sekundärvariator:
Hårdare fjäder - snabbare backshift/downshift
Brantare helix - snabbare uppväxling

Idealet är att ha precis så mycket remtryck att det inte slirar - MEN INTE MER. Har du för hård fjäder i sekundären får du för snabb backshift (dvs för låg växel) vid snabba gaspådrag, med risk för övervarvning som resultat. För mjuk fjäder visar sig genom att skotern tappar varv i t.ex. uppförsbackar och heller inte orkar varva ut under toppfartstest - sekundären ligger alltså kvar för länge på en högre växel i detta fall.
Känn på variatorerna efter att du kört ett tag. De skall inte vara stekheta utan endast lite ljumma. Ett korrekt inställt variatorsystem har mycket hög verkningsgrad (=endast en väldigt liten del av effekten blir förlorad i form av värme), men kan också elda upp en rem på nolltid om det INTE är injusterat...


---------------------Celeritas Vitae Est
---------------------
Det här var grymt bra att få veta