Backflips i sverige?

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Tjenare!
Hur många är det i Sverige som suttit en backflip officiellt, någon som har koll på det?
Tycker ärligt talat inte att det ser så svårt ut. Luta sig bakåt, gasa på ordentligt när man lämnar hoppet, hålla i, blunda och hoppas på det bästa :blink1:

[video=youtube;wIErcJSpCm8]http://www.youtube.com/watch?v=wIErcJSpCm8[/video]
Kollar man på detta klipp så är det ju ingenting som ser riktigt obehagligt ut, varken högt upp i luften eller går speciellt snabbt. Så det förvånar mig att inte flera gör liknande försök.

Jag själv är van att klättra en del och har väl varit runt bakåt ett par gånger, det lär ju tyda på att man har nuts till att hålla kvar i styret tillräckligt länge för att vara kapabel till att "hänga med ett varv".

Någon här på forumet som skulle kunna ge tips på saker man ska tänka på? Dels när det gäller hoppet (har ingen ramp), alltså när man bygger det. Om man bör göra något med landningen, vad man ska tänka på när man lämnar hoppet, i luften och inför landningen. Alla tips är välkomna för jag börjar bli väldigt nyfiken på att ge det ett försök!

Ha det finfint allihopa! :ciao:
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har själv kollat på det där klippet en hutlöst massa gånger och gjort det tusentals gånger i drömmarna haha:)


Skulle vilja köra med någon som har gjort det på skoter...
Kan volter på skidor, studsmatta, marken mm. så jag känner mig iaf bekväm i luften.
Det känns som att om du släpper skotern, så är du körd.

Med allt annat som man gör backflip med så är det att just komma över att det känns väldigt fel från början och vad du än gör så ska du inte tveka, för då går det värre.

Något som gjort med ett motorfordon får gärna berätta vad man ska tänka på:)
Dra skotern i riktning uppåt och sedan lägga all tyngd bakåt för att få snurr på skotern, samtidigt som man sedan rätar upp sig och ''kollar efter landningen''?
 

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Ja precis, vore lite tryggare om man kunde bli lite guidad.
Jag grejar bakåtvolt på studmatta, dock inte varje gång man sätter den, men det går. Och det är som du säger, man lär våga fullt ut, annars gör det ont.
Tror att om man bara ser till att gasa ordentligt och får en bra rotation och inte hoppar 15 meter högt så bör man hinna runt såpass så att man inte får skotern över sig, bara man håller i för allt man är värd! haha

Blivit så lite åka den här vintern, rättare sagt inget alls då min skoter står och får motorn totalservad på verkstad. Så hinner nog inte bli allt för mycket åkande den här säsongen så man hinner känna sig så pass bekväm att man testar, men det vore fan fränt. Kanske något att sikta på nästa säsong och mera fokusera på att lära sig kontrollera hopp ordentligt i vinter istället.

Det jag vet i alla fall är att om du märker i luften att du börjar rotera för långt, alltså att skotern kommer landa på bågen med nosen rakt upp, då ska man vara snabb att nypa bromsen så du får ner nosen mot backen igen. För i luften är det ju så med cross och skoter, gasar du så sjunker baken, bromsar du så sjunker nosen.

Är du nöjd med M8 HCR:en förresten? Kikar lite på en sån, en 2011. Nå speciellt du har att anmärka på dom?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Blir troligen till våren för mig, då det blir lättast att bygga en kick då.
men det kommer inte bli av ifall man inte har något som kan ''instruera'':)

Är sjukt nöjd med maskinen och det ända jag skulle vilja ändra på är... smalare framvagn och kanske ett par andra fotsteg:)
Jag väger in på ca 65kg, så det är nog det största skälet till att jag vill ha den smalare.
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Blir troligen till våren för mig, då det blir lättast att bygga en kick då.
men det kommer inte bli av ifall man inte har något som kan ''instruera'':)

Är sjukt nöjd med maskinen och det ända jag skulle vilja ändra på är... smalare framvagn och kanske ett par andra fotsteg:)
Jag väger in på ca 65kg, så det är nog det största skälet till att jag vill ha den smalare.
se till att filma om de blir av!
 

zz00zz

Aktiv medlem
23 feb 2012
52
0
1
Ser alltid lätt ut i klippen, men att övervinna rädslan från att hoppa och sedan rotera så man inte ens kan se vars man far (upp och ner) är en helt annan sak..
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Det svåra är väl att tajma när man ska gasa i upphoppet och när man ska rycka/lämna stjärtavtrycket i dynan. Så man får en början på rotationen
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
skulle tro att det är full gas hela hoppet och luftfärden om man har inte har ett allt för stort hopp, rycker som s**tan när man lämnar hoppet och hoppas på det bästa, men om man skulle våga prova då hade jag då vald ett ställe med mjuuuuk landning
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Är man så nervös som han var innan han ens provade så ska man absolut inte försöka sig på en backflip.
Var i publiken när han gjorde det och han velade fram och tillbaka i bra många minuter.
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Är nog en väldigt bra ide´ att först tillbringa sommaren med att snickra ihop en liten ramp som man ställer en på en brygga så man kan få in känslan av att flippa med typ bmx eller liknande först. Kanske t.o.m kan få tag på nån billig kinafiddy som inte gör nått att dränka.

Jag är ganska övertygad om att man kommer fega ur och släppa dom första gångerna och det lär göra mycket mindre ont att vara feg med cykel på vatten än med skoter på snö..