Backen la av på Pro rmk?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag är nybörjare på Polaris så nu måste jag ha hjälp.
El backen la av på dotterns pro rmk 800 år 13 i dag . Den har dummat sig tidigare att man fått trycka flera ggr innan den hoppat i, Men nu dog den förgått. De händer inget alls när man trycker på knappen.
Jag har felsökt kabelplintar för ärga och testat backknappen, den funkar bra. Provade även dra loss backknappens kopplingsplint och byglade i kontakten utan resultat.
Jag misstänker triggern/picuppspolen för backen . De jag inte har koll på är om Ecu boxen kan gå sönder så backen lägger av?
En sak till som kommit i samma veva är att displayen är knäpp (eller jag). Jag kan inte få fram hur många mil den gått!? De brukar ju synas väldigt väl och lätt att trycka fram. Jag lyckas inte nollställa trippelmätaren heller!? Har displayen någon funktion för backen?
Är de någon som har ohmvärdet till picuppspolen/trigger för backen? Och vilka kabelfärger ska man mäta på i kopplingsplinten ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jag är nybörjare på Polaris så nu måste jag ha hjälp.
El backen la av på dotterns pro rmk 800 år 13 i dag . Den har dummat sig tidigare att man fått trycka flera ggr innan den hoppat i, Men nu dog den förgått. De händer inget alls när man trycker på knappen.
Jag har felsökt kabelplintar för ärga och testat backknappen, den funkar bra. Provade även dra loss backknappens kopplingsplint och byglade i kontakten utan resultat.
Jag misstänker triggern/picuppspolen för backen . De jag inte har koll på är om Ecu boxen kan gå sönder så backen lägger av?
En sak till som kommit i samma veva är att displayen är knäpp (eller jag). Jag kan inte få fram hur många mil den gått!? De brukar ju synas väldigt väl och lätt att trycka fram. Jag lyckas inte nollställa trippelmätaren heller!? Har displayen någon funktion för backen?
Är de någon som har ohmvärdet till picuppspolen/trigger för backen? Och vilka kabelfärger ska man mäta på i kopplingsplinten ?
Troligen tps värdet som är fel. Går den som vanligt i övrigt så är det inte pickupspolen för det finns bara en. Men det kan vara värt att kolla så du har rätt avstånd på den om det har gått av någon startsnöre någon gång i tiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok de va värdefullt tips. Kan de va så enkelt att den står lite fel?
Jag ska söka på tps justering så länge de finns säkert en film på tuben.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Här finns en bra video om hur man ställer in tps och de va väldigt behändigt. Man starta upp ecu boxen med ex bilbatteri 12v så slipper ha motorn igång .
Enda som syns dåligt på videon är vart man kopplar in 12v batteri. Man ser skymten av en vit kontakt så jag antar att de är en av de lösa vita kontakterna. På ena kontakten står de DC på och en annan Ac och några bokstäver till. De lär va dc kontakten man sopar in strömmen i, men jag hoppas Asker eller någ annan kan bekräfta det så man inte bränner upp ecu boxen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Så länga men kopplar + och - rätt så händer inget. Men det är ecm/ecu kontakten man ska skicka in 12v på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack Asker du är helt enkelt en Polarisgud ,,jag ska börja be till dig p kvällarna :) De va bara tps givaren som stod lite fel. Den visade 0,58 volt med stängda spjäll och de skulle va 0,7 volt. Men de jag inte förstår är varför backen funkat rel bra fram till nu för givaren satt fast som berget. Jag menar den har ju inte flyttat sig därför fattar jag inte att backen dummar sig nu. Underligt nog gav ju gashängsbrytaren upp samtidigt och den va helt väck jag fick inte liv i den med isärtagning och rengöring. Men den funkar ju i intryckt läge så de blev en tillfällig lösning att helt enkelt tejpa fast tryckpinnen i infällt läge. Jag vet att man tappar gashängssäkerheten men jag har dödmansgrepp och stoppknapp. Men jag ska såklart laga brytaren med ett nytt 6,8 ohm mostånd, de ser lätt ut att löda in det. Eller så blir de en ny brytare för de är inte dumt att ha med sig en tjuvkopplad som reserv.

En fråga till. Kan man lägga på ström för att starta displayen, liknade som man gör för att starta ecu boxen? De är ju två vita kontakter till man troligen kan sopa in 12v i så får man ev igång disaplayen. Fan man blir ju rökt i garaget om man måste ha motorn igång för att fippla med displayen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Tack Asker du är helt enkelt en Polarisgud ,,jag ska börja be till dig p kvällarna :) De va bara tps givaren som stod lite fel. Den visade 0,58 volt med stängda spjäll och de skulle va 0,7 volt. Men de jag inte förstår är varför backen funkat rel bra fram till nu för givaren satt fast som berget. Jag menar den har ju inte flyttat sig därför fattar jag inte att backen dummar sig nu. Underligt nog gav ju gashängsbrytaren upp samtidigt och den va helt väck jag fick inte liv i den med isärtagning och rengöring. Men den funkar ju i intryckt läge så de blev en tillfällig lösning att helt enkelt tejpa fast tryckpinnen i infällt läge. Jag vet att man tappar gashängssäkerheten men jag har dödmansgrepp och stoppknapp. Men jag ska såklart laga brytaren med ett nytt 6,8 ohm mostånd, de ser lätt ut att löda in det. Eller så blir de en ny brytare för de är inte dumt att ha med sig en tjuvkopplad som reserv.

En fråga till. Kan man lägga på ström för att starta displayen, liknade som man gör för att starta ecu boxen? De är ju två vita kontakter till man troligen kan sopa in 12v i så får man ev igång disaplayen. Fan man blir ju rökt i garaget om man måste ha motorn igång för att fippla med displayen.
DC power kan du skicka in 12v så tänds displayen. Går att köra ecm och dc samtidigt om man vill.
Ang gashängsbrytaren så brukar jag alltid ta bort den, och då räcker det med att bara plocka isär den och på med smältlim och en krympslang över motstånden. Man kan också bara plocka bort piggen så blir det samma sak.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
DC power kan du skicka in 12v så tänds displayen. Går att köra ecm och dc samtidigt om man vill.
Ang gashängsbrytaren så brukar jag alltid ta bort den, och då räcker det med att bara plocka isär den och på med smältlim och en krympslang över motstånden. Man kan också bara plocka bort piggen så blir det samma sak.
Tackar som vanligt för info. Ang brytaren så vill jag ha den i fungerande på min dotters maskin ivf.
Snål och fattiga som jag är plockade isär brytaren och färgkodsläste fram vika motstånd som sitter där. De är två motstånd nr 1 ligger på 4,7 ohm och de andra 2,15. När pinnen trycks in så läggs dem ihop så ohmen blir 7 ohm. På tomg gissar jag att de bara är 4,7 ohms motståndet som är i bruk. I mitt fall är första motståndet väck så skotern går inte på tomg den bara stannar stup i kvarten. Men med pinnen intryck ger den 7 ohm och då funkar motorn fullt ut.
I väntan på motstånd som kostade hiskliga 2kr styck så kör jag lös gashängsbrytare med intejpad pinne. Så va de redan gjort på min 15 pro och gasblocket utbytt till alublock utan fäste för gashängare.
Jag köpte några 7 ohms motstånd också så man kan göra två färdiga kablar att ha med sig som reserv på maskinerna. Jag tänker tejpa fast en reserv gashängsdelitare på pyramidröret.

Hittade ett bra ställe att köpa motstånd på, inte så krångligt att hitta rätt motstånd. Här kan ni köpa ett 7 ohms mostånd och göra en gashängsdelitare att ha med sig på maskinen. Finns ju inge värre än när de fryser is i den skiten. Man byter till reserven på 1, 5 minuter istället för att sitta o elda på gashängsbrytaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nya frågor efter dagens körning. Maxfarten i dag va 80 kmt och medelfarten 5kmt men liks förb så visar skvallermätaren att jag kört 202kmt 😁 De va dotterns pro rmk men även min visar över 200 när jag bara kört max 140 kmt. De jag lyckats läsa mig till är att de första sensorerna dvs år 13-? som läser mot bromsskivan sög skunk, de la av rel fort. Uppdat Polaris dem på senare år så de funkar längre tid?
De är samma art nr från 13-15 men sensorn från 16-20 ser likadan ut till utseendet. Frågan är om de nyare 16- funkar ändå på äldre pro rmk?
 
Last edited: