Backcounrty 800 e-tec, Hjälp!

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Tjenare!

Hoppas på att få lite hjälp av någon kunnig. Är intresserad av en 800 e-tec backcountry renegade, alltså finns det några kända problem?:confused:
Variatorrem?
Hur fungerar längden 136 kontra 144 eller 146ex?
chassi problem?
skidorna?


Tack på förhand folket!!
 
R

RevMan

Ny eller beg?
Några har haft lite remproblem i vinter men troligtvis mindre än summit eftersom det knappt har pratats om. 377remmen funkar mycket bättre än 391 som rekomenderas.

Enda chassiproblemet är väl att färgen släpper på taggarna på fotstegen, dessa flexar och färgen sprätter lös.
Renegade går riktigt bra i lössnö tycker jag, dock irriterar sig många (bla jag) på att boggien är ganksa hårt kopplad. iof kan det vara bra att inte skidorna pekar rakt upp hela tiden.
Pilot DS skidorna fungerar bättre än Pilot 6.9.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Ny eller 11 men det är så att jag fått tag på en återförsäljare som har en 137" freeride och undrar om den och renegaden är likadana.
Han sa att dem är ungefär samma men att freeriden var gjort för att köra hårdare bara.
 
R

RevMan

Freeride är tyngre för att den har kraftigare fotsteg och grövre dämpare.
Elstart tror jag det sitter på båda.
Freeride har mer lössnöanåassad variatorkalibrering än renegade.
Freeride har fatbarstyre och framflyttad styrstång.

vet mer senare. servicekurs imorgon
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
okej Trevligt, kör ganska mycket led men främst för att ta mig till lössnö osv, men när man väl kör på leden vill man ju köra hårt:)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
körde 350mil på en -11 backcountry förra säsongen och den tuffade på utan problem. Två remmar gjorde jag av med på dom milen. Körde mycket lössnö. Sitter även drag på Renegade och det stämmer att det sitter el-start på den. Grym skoter tycker jag.
 
R

RevMan

Fick inga raka svar idag men jag tror att Freeride kommer med nya variatorskyddet som ventilerar bättre, håller även sidokåpan borta från variatorn vid rejäla nerlägg i lössnö.
QRS-axeln på freeride är också 3mm längre för en annan linjering.
 
R

RevMan

Det är helt klart trevligare dämpare på freeride och jag gillar verkligen de styvare fotstegen som sitter på freeride, däremot så samlar dom ju lite mer snö eftersom dom är bredare.
Vitt är inte direkt en trevlig färg heller.
Framflyttade styrstången gör att man kan ha styrhöjjaren i en rakare vinkel mot styrstången och det tyckte jag var underbart på freeriden, dock var det snäppet för högt för mig 176 lång är jag.
160mm höjjaren på renegade är precis lagom.
Ställ inte styrhöjjarn rakt upp bara, då gör skotern som den vill med dig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fick inga raka svar idag men jag tror att Freeride kommer med nya variatorskyddet som ventilerar bättre, håller även sidokåpan borta från variatorn vid rejäla nerlägg i lössnö.
QRS-axeln på freeride är också 3mm längre för en annan linjering.
Nej men säger du det,verkar ju vara BRP i ett nötskal, inga raka svar på nånting...
Tänk att dom kommit på efter fyra år att variatorlinjeringen är fel med deras gamla mått...
Måste vara lättare att fickparkera med en oljetanker i rusningstrafik än att ändra på något hos BRP...

Inget snack om oljeförbrukningen på 800:an?

Är det bara på freride som linjeringen är annorlunda, varför isåfall?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Kanske läge för Brp att ta in 11:eek:rna och sätta 3mm shims på axeln?
Verkar inte spela ngn roll hur bra variatorsetup man har. De blir ändå för varma.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Som det hördes var det väll bara på summit modellerna som det skulle komma. ev. på boondockern också.
Dom säger att det är snö som kommer in och som alla vet så slirar det då.
Skulle tydligen va lite omgjorda kåpor och liknande på 12 erna.
Linjeringen dom kör med nu ligger på en hastighet som nästan ingen i scandinavien kör på = att det går näst intill jämnt snett.
Huvudsaken är att dom till slut ändå uppmärksammat att det faktiskt är ett problem.

Tycker själv nu när ja ska åka Ac i vinter att arctic som inte är värst på rem ligger först på remproblems fronten, alla lösningar som dom kommer med till i år, är ngt brp skulle spånat i redan 2000.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Känns ju som att den vita färgen enkelt blir sliten typ(?)
men dämoarna är ju ett stort plus, och att det samlas snö på fotstegen spelar ingen roll för det är ju skönt att dem är lite bredare så man får offra sig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som det hördes var det väll bara på summit modellerna som det skulle komma. ev. på boondockern också.
Dom säger att det är snö som kommer in och som alla vet så slirar det då.
Skulle tydligen va lite omgjorda kåpor och liknande på 12 erna.
Linjeringen dom kör med nu ligger på en hastighet som nästan ingen i scandinavien kör på = att det går näst intill jämnt snett.
Huvudsaken är att dom till slut ändå uppmärksammat att det faktiskt är ett problem.

Tycker själv nu när ja ska åka Ac i vinter att arctic som inte är värst på rem ligger först på remproblems fronten, alla lösningar som dom kommer med till i år, är ngt brp skulle spånat i redan 2000.
Ja, dom gick ut och sa det förra säsongen, bullshit i mina öron... Visst skulle det kunna hända att man lägger omkull maskinen så att det tränger in snö så att remmen slirar till, men kan inte tänka mig att det kommer in snö hela tiden så man får så mycket remslir...

Om det nu var så att det bara var snön som var problemet, varför linjerar dom då om sekundären samt byter helix i maskinerna till i år?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Nä nog ha dom problem alltid. Och som du säger varför ändra om de fungerar? Knepigt att dom som är så stor ska ha så stort problem också.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Det är helt klart trevligare dämpare på freeride och jag gillar verkligen de styvare fotstegen som sitter på freeride, däremot så samlar dom ju lite mer snö eftersom dom är bredare.
Vitt är inte direkt en trevlig färg heller.
Framflyttade styrstången gör att man kan ha styrhöjjaren i en rakare vinkel mot styrstången och det tyckte jag var underbart på freeriden, dock var det snäppet för högt för mig 176 lång är jag.
160mm höjjaren på renegade är precis lagom.
Ställ inte styrhöjjarn rakt upp bara, då gör skotern som den vill med dig.
Kapar tråden lite. Hur blir det med Better Boards om fotstegen är bredare?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Frågan hur många % av ägarna som haft problem egentligen, jag kör då fortfarande på samma rem som när den var ny...
Tror nog att de är dom som har problem som hörs i dom här samtalen, har då inte sett nån tråd där man skriver om hur lite rem man kört sönder...
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Frågan hur många % av ägarna som haft problem egentligen, jag kör då fortfarande på samma rem som när den var ny...
Tror nog att de är dom som har problem som hörs i dom här samtalen, har då inte sett nån tråd där man skriver om hur lite rem man kört sönder...
Håller verkligen med dig.