BACK problem.....

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Nov-03 kl 07:08 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

När jag har backat med skotern och lägger ur backen så börjar sekundären (heter det nog den bakre stora) att spinna utan belastning. hela drivningen rör sig men inte mattan är det något i kedje huset kanske? för att komma iväg så lär jag backa ocg växla några gånger lite trist det slutar väl att man får backa hem en dag.

Tacksam för svar.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: Mer problem denna gången med ba

Det är nog pluncharna i växellådan som inte vill greppa in.
Antingen så är justeringen på växellänkaget inte som det ska va eller så är pluncharna skadade.
Det mest troligaste och vanligaste är att pluncharna är nötta.
Mitt tips är att du ska lämna in skotern på arcticverkstaden så dom får fixa det.
Om du vill fixa det själv så kolla på den här länken.

http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1997/1997POWDEREXTREME(97ETF-1997)/DRIVEREVERSEDROPCASEASSEMBLY.htm

Pluncharna (nr36) ska gå in i hålen på drevet (nr7) när du växlar till framåt igen.
Du har nog fått en skada på dom.

Det är viktigt att man efter har backat låter skotern stanna helt och låta motorn gå ner på tomgång innan man växlar framåt.
Man ska också se till att inte remmen är så spänd så att den vill driva på tomgång.

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Justera både kedjespänningen och växel länkaget !

Men det låter troligt på det du beskriver att skadan redan är skedd...
TYVÄRR !

För att undvika skador på grejerna i vxl. lådan så håll ALLTID in bromsen vid växling !!

 

Sikko

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Hofors Se
Det va pluncharna och hålen i drevet som va kaputt. vart inte så dyrt iaf 112 kr st plunchen. Drevet gick att slipa till.

Tack för alla tips det har vart till stor hjälp men det värkar som att snönn töar bort istället har ni nå tipps till det? :)

Mvh Mikko