Back problem Dragon 800 2009

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har tomgången ökat i varv för vid en viss ökning går backen inte i. Ex om den drar tjuvluft typ sprucket insugsgummi. Jag vet inte hur hög tomg de ska va men troligen inte över 1800v.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har tomgången ökat i varv för vid en viss ökning går backen inte i. Ex om den drar tjuvluft typ sprucket insugsgummi. Jag vet inte hur hög tomg de ska va men troligen inte över 1800v.
Nä tomgången ligger på dryga 1750v. Verkar inte dra någon tjyvluft heller.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har du kollat reedsen? Är ju välkända att fela på 800cfi 2008-2015.
Nä inte nyligen. Men kan ju plocka isär och se om de behöver lite rengöring. Den gick ju lite fett förra säsongen då olje skruven var lite extra uppställd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Iom att den går fint på tomg och inte stannar helt kan de inte va fel på reedsen som gör att backen inte hoppar i.
Du har bara två saken kvar som kan va fel, endera picuppen eller ecu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jo reedsen kan det visst vara och det är ett vanligt fel.
Ok de va någ nytt och intressant för de har jag aldrig hört talas om. Kan du förklara hur de är möjligt när den går klockrent på tomg? När man har dåliga reeds brukar de stannar helt istället för att starta igen. Den här maskinen stannar och startar igen fast backen går inte i.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ok de va någ nytt och intressant för de har jag aldrig hört talas om. Kan du förklara hur de är möjligt när den går klockrent på tomg? När man har dåliga reeds brukar de stannar helt istället för att starta igen. Den här maskinen stannar och startar igen fast backen går inte i.
Har inte haft tid att göra något mer försök på maskinen. Men skulle ta ut den ur garaget nu. Startade upp den och allt funkar som det ska. Men då den hunnit bli lite varmare så återgår den bara till samma växel igen då man trycker in reverse knappen. Så verkar ju vara temperatur beroende iaf. Ska testa mäta givaren igen då den är varmkörd och se hur värdena ser ut då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Har inte haft tid att göra något mer försök på maskinen. Men skulle ta ut den ur garaget nu. Startade upp den och allt funkar som det ska. Men då den hunnit bli lite varmare så återgår den bara till samma växel igen då man trycker in reverse knappen. Så verkar ju vara temperatur beroende iaf. Ska testa mäta givaren igen då den är varmkörd och se hur värdena ser ut då.
Ja de låter onekligen som picupspolen blir knäpp då den blir varm. Räkna men 10% högre motståndsvärde när den är varm för de är normalt.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ja de låter onekligen som picupspolen blir knäpp då den blir varm. Räkna men 10% högre motståndsvärde när den är varm för de är normalt.
Den var bara 30 grader då den började strula igen. Då låg den på 199 ohm. Så det är knappt 5% skillnad. Men såg nu att varven på tomgången låg på 1700 varv. Så man får väl börja mäta om och justera tps en igen och se om det är nåt problem med den ändå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag tror fortfarande på picupfel för de är luriga. Både stator och picup kan visa helt rätt värden kall som varm men fela ändå.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Jag tror fortfarande på picupfel för de är luriga. Både stator och picup kan visa helt rätt värden kall som varm men fela ändå.
Ok. Ja den var ju ganska billig. Så man kan ju byta utan att förlora en förmögenhet även om det inte var den som var boven :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok. Ja den var ju ganska billig. Så man kan ju byta utan att förlora en förmögenhet även om det inte var den som var boven :)
Du kan ju skifta plats på fram o backens picup för test. Om du byter plats på dem och backpicken är väck så startar den förmodligen inte eller tokmissar. De kan tänkas den går igång lite halvkrassligt även om den är väck och trycker du på backen bör backen gå i felfritt. Men för att slippa onödig skruvning så skulle jag chansat att byta till ny backpick. Om de inte är den skicka räkningen till mig :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Du kan ju skifta plats på fram o backens picup för test. Om du byter plats på dem och backpicken är väck så startar den förmodligen inte eller tokmissar. De kan tänkas den går igång lite halvkrassligt även om den är väck och trycker du på backen bör backen gå i felfritt. Men för att slippa onödig skruvning så skulle jag chansat att byta till ny backpick. Om de inte är den skicka räkningen till mig :)
Fick hem pickupen idag. Så fort det är skapligt väder tänkte jag testa byta den (om man fått rätt modell) men måste hitta avstånds parametrarna någonstans oxå :)
 
Reactions: Boost III