Back problem Dragon 800 2009

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Någon som är kunnig på back problem?
Backen strulade förra säsongen. Så jag passade på att renovera cylindrar och kolvar. Allt monterat men samma fel. Började kolla tps:en. Låg lite fel. Matade den med 5v och justerade den till 0.7v utan gasvajer och tomgångsskruv. Monterade tillbaka allt så tps:en visade 0.940 volt. Startade upp den och fick en tomgång på 2400varv. Backen strula även nu. Gjorde om processen och fick samma resultat. Vad kan vara problemet tror ni?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Att ställa in tps brukar lösa backproblem men du har för hög tomg. Ställ ner den till 1700v. På nyare polaris pro 2013 som jag har ställer man in tps genom att mata 12v till ecu men de finns ev inte kontakt för de på en 09a? 0,7 vol med frilagt stoppskruv och gaswire slakad stämmer men för att få 1700rpm på tomg ställer man till 0,9 volt på dessa nyare maskiner ivf. De kan även va fel på tps givaren så du måste mäta igenom hela gasregistret så de inte finns något bortfall i voltökningen/sänkning ber på gaspådrag. Gasa sakta igenom helaregistret och kolla om volten följer gasen perfekt. I ditt fall kolla extra nog runt tomg. Om du inte ser någ fel med voltmätning så prova ohmmäta den i hela registret på samma sätt.
Funkar backknappen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Någon som är kunnig på back problem?
Backen strulade förra säsongen. Så jag passade på att renovera cylindrar och kolvar. Allt monterat men samma fel. Började kolla tps:en. Låg lite fel. Matade den med 5v och justerade den till 0.7v utan gasvajer och tomgångsskruv. Monterade tillbaka allt så tps:en visade 0.940 volt. Startade upp den och fick en tomgång på 2400varv. Backen strula även nu. Gjorde om processen och fick samma resultat. Vad kan vara problemet tror ni?
Frågan är om du gjorde rätt när du ställde in grundinställningen. För 0.7v är helt rätt men frågan är om spjällen hade åkt tillbaka helt, brukar flippa dom några gånger så dom sätter sig med fjäderkraft sen mära. Och 0.94v är precis det som det ska vara. Och då ska tomgången bli rätt.
Så antingen är det om den drar tjuvluft eller om tpsen är defekt:
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Frågan är om du gjorde rätt när du ställde in grundinställningen. För 0.7v är helt rätt men frågan är om spjällen hade åkt tillbaka helt, brukar flippa dom några gånger så dom sätter sig med fjäderkraft sen mära. Och 0.94v är precis det som det ska vara. Och då ska tomgången bli rätt.
Så antingen är det om den drar tjuvluft eller om tpsen är defekt:
Jodå jag flippade gasen flera ggr på båda värdena med samma slut värden. Får testa mäta hela registret och se om tpsen kan vara felande. Ska även mäta värdet då den går på egen maskin och se om den står på 0.940 på tomgången. Isåfall borde det väl ganska garanterat vara tpsen som är felande om den får 2400 varv på 0.940 volt.
Ps: bara för att vara på den säkra sidan... Tomgångsskruven är väl insexskruven i mitten av spjällreglaget som är låst med en mutter?
Ytterliggare en ps: visst sitter det en synkskruv som gör att båda spjällen står i samma läge? Nåt att se över kanske?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang tomgångsskruven blir jag lite orolig att du skruvat ut oljepumpens justerskruv för den sitter i mitt i mellan spjällhusen ! De är en spårskruv som låses med liten mutter 8 mm hylsa. De är bara följa gaswiren ner till stoppskruven för tomg. Stoppskruven och gaswirereglaget sitter på höger sida spjällhus rel långt ner,
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang tomgångsskruven blir jag lite orolig att du skruvat ut oljepumpens justerskruv för den sitter i mitt i mellan spjällhusen ! De är en spårskruv som låses med liten mutter 8 mm hylsa. De är bara följa gaswiren ner till stoppskruven för tomg. Stoppskruven och gaswirereglaget sitter på höger sida spjällhus rel långt ner,
Nu är detta en 09 så det ser lite annorlunda ut än på nyare modeller. Sitter ingen arm ner till oljepumpen utan det är bara en wire.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu är detta en 09 så det ser lite annorlunda ut än på nyare modeller. Sitter ingen arm ner till oljepumpen utan det är bara en wire.
Ok då har han skruvat på rätt tomgångsjusterskruv låter de som.
Då lär de va som du sa, läcka vid insugsgummi eller så är tps givaren väck just vid tomgång.
Fråga till ts , går den igång utan gaspådrag både kall som varm och går den helt perfekt på tomg även om den är hög?
Vad jag funderar på är om den surar ner sig så du måste starta den med gaspådrag eller surar ner sig efter en stund på tomg så kan tps givaren va väck. Har kollat att back knappen verkligen funkar upprepade gånger genom att mäta den med multimeter? Mät iså fall efter kontakten för knappen så du får med konaktstycket som felkälla. Mät strax innan kabeln försvinner i i kabelhärva eller så nära ecu du kan hitta åt den. De borde även gå rycka isär kontakten som går till back knapp och ta en kabel mellan stiften i kontakten och bara dutta till för att se om backen åker i. Men obs där är jag osäker på om knappen bara är en strömbrytare? Ohm mät först knappen så den verkligen ger full kontakt och inget alls utan något motstånd innan du provar dutt-bygling :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ok då har han skruvat på rätt tomgångsjusterskruv låter de som.
Då lär de va som du sa, läcka vid insugsgummi eller så är tps givaren väck just vid tomgång.
Fråga till ts , går den igång utan gaspådrag både kall som varm och går den helt perfekt på tomg även om den är hög?
Vad jag funderar på är om den surar ner sig så du måste starta den med gaspådrag eller surar ner sig efter en stund på tomg så kan tps givaren va väck. Har kollat att back knappen verkligen funkar upprepade gånger genom att mäta den med multimeter? Mät iså fall efter kontakten för knappen så du får med konaktstycket som felkälla. Mät strax innan kabeln försvinner i i kabelhärva eller så nära ecu du kan hitta åt den. De borde även gå rycka isär kontakten som går till back knapp och ta en kabel mellan stiften i kontakten och bara dutta till för att se om backen åker i. Men obs där är jag osäker på om knappen bara är en strömbrytare? Ohm mät först knappen så den verkligen ger full kontakt och inget alls utan något motstånd innan du provar dutt-bygling :)
Här är den senaste infon :) Plockade isär allt igen. Kontrollerade spjället och såg att ena spjället var lite mer öppet en det andra. Justerade så de båda var helt stängda och började mäta och justera. Efter det så fick jag en tomgång på 1750-1800. Vid första försöket gick backen i. Gasade upp den en sväng så jag åter igen kunde aktivera reverse knappen. Den gav en avgaspuff och dog. Startade upp maskinen igen och backen funkade. Drog ut den ur garaget för en provtur. Trycker på reverse knappen igen för att kunna köra framåt. Den startar om maskinen men ligger kvar i backläget. Startar om den manuellt och tar den på en testtur. Då jag nu trycker in reverse startar den bara om utan att få i backen. Så ska testa kontrollera tpsen ännu mera. Hittade en tråd "om Saab" att man ska kunna knacka på tpsen med en skruvmejsel typ utan att värdet fladdrar om den funkar som den ska. Någon som kan bekräfta detta? Såg inge fel på insugsgummit. Men ska spraja den med gas vid nästa tillfälle bara för att vara säker :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu lutar det åt fel på backens pickup eller än värre ecu problem. På din modell sitter de som tur är två pickuppar en för framåt gång och en för back så chansen är stor att backpicken är felande. Man kan köpa löspickar på sledstor (länk) Jag är dock inte säker på om de är samma pick för fram som back men de vet Asker. På andra märken typ Rotax tidigare maskiner med dubbla pickar va de samma fram som back. De bör gå hitta ett ohm fel på backens pick om du får fram rätt värde på nätet.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Vad insatt ni är grabbar :) Ska googla lite mer på pick-upen så gör jag lite fler kontrollmätningar efter det :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Kanobra info. Där ser man att crank position sensor har samma värde som den för backen. Om fästena är lika så kan man alltså köpa picupen från sledstore och ha som backpick.
Nu är skotern i garaget igen för att mäta givaren. Men var med om nåt sjukt skumt :) Tändningslåset hade frusit. Så utan att tänka på det så röck jag i snöret. 2 drag så var den igång. Gick in några minuter så den fick bli varm. Då jag kom ut hade den dött. Började rycka några ggr. Startade inte. Kom då ihåg att tändningslåset frusit så jag inte kunde vrida på det då jag startade den :) Drog ur kontakten och den startade med en jäkla misständning :) Men hur fasen kunde den ens starta första gången då tändningslåset inte var aktiverat och sedan att den kom på sig själv med det och stängde av sig :) Skumt :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nu lutar det åt fel på backens pickup eller än värre ecu problem. På din modell sitter de som tur är två pickuppar en för framåt gång och en för back så chansen är stor att backpicken är felande. Man kan köpa löspickar på sledstor (länk) Jag är dock inte säker på om de är samma pick för fram som back men de vet Asker. På andra märken typ Rotax tidigare maskiner med dubbla pickar va de samma fram som back. De bör gå hitta ett ohm fel på backens pick om du får fram rätt värde på nätet.
Mätte upp båda pick:uperna igår. Båda låg på ca 178 ohm vilket är inom gränserna. Så jag måste testa mäta tps:en om den kan vara risig. Har den oxå nåt bestämt ohm? Och hur känslig är den vid justeringen? Den flaxade ju en hel del bara man petade på den medans man justerade in den på 0.700v. Men då man läser instruktioner om justeringen av den så verkar den vara mest känslig vid justeringen av tomgången. Jag satt bra jäkla länge och skruva åt och loss den innan jag fick till precis 0.700v. Tycker inte den borde vara allt för superkänslig eftersom motorn vibrerar ju en hel del.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
0,7 vdc är rätt basvärde, sätt tillbaka kontakten på tps givaren, sedan justerar du på tomgångsskruven så du får 1700 rpm när motorn är varm, du ska inte justera tps värdet till 0,93 -0,95
 

Attachments

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
0,7 vdc är rätt basvärde, sätt tillbaka kontakten på tps givaren, sedan justerar du på tomgångsskruven så du får 1700 rpm när motorn är varm, du ska inte justera tps värdet till 0,93 -0,95
Då jag justerat tomgången så tps visar 0.93 har jag 1750rpm på maskinen. Så den verkar vara rätt justerad nu. Men funderar om tps:en kan vara lite risig då backen fortfarande inte funkar som den ska. Och den var så otroligt känslig då man ställde in den på 0.7v. Fick dra av och åt skruvarna flera ggr utan att ändra på tps:ens lägen innan den stannade på exakt 0.7v. Den diffade hit och dit på över 0.1v bara av att släppa på en skruv och dra åt den igen medans skruv nr 2 fortfarande var fullt åtdragen. Kändes lite väl känsligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Då jag justerat tomgången så tps visar 0.93 har jag 1750rpm på maskinen. Så den verkar vara rätt justerad nu. Men funderar om tps:en kan vara lite risig då backen fortfarande inte funkar som den ska. Och den var så otroligt känslig då man ställde in den på 0.7v. Fick dra av och åt skruvarna flera ggr utan att ändra på tps:ens lägen innan den stannade på exakt 0.7v. Den diffade hit och dit på över 0.1v bara av att släppa på en skruv och dra åt den igen medans skruv nr 2 fortfarande var fullt åtdragen. Kändes lite väl känsligt.
Alla Tps givare är de så svår att ställa in, de gäller att ha rätt känsla och tålamod att ställa in dem. And backens pickupp så skulle jag prova byta plats på fram o bak pickupp bara för att va säker på att den inte jäklas då den får ström på sig. Vid mätning av stator och pickar så ska man knacka och värma dem för att simulera motorvibrationer.
Följ kablarna från backens pickupp hela vägen till ecu också så de inte är av eller kortslutning. Samma sak med knappen för back.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Alla Tps givare är de så svår att ställa in, de gäller att ha rätt känsla och tålamod att ställa in dem. And backens pickupp så skulle jag prova byta plats på fram o bak pickupp bara för att va säker på att den inte jäklas då den får ström på sig. Vid mätning av stator och pickar så ska man knacka och värma dem för att simulera motorvibrationer.
Följ kablarna från backens pickupp hela vägen till ecu också så de inte är av eller kortslutning. Samma sak med knappen för back.
Min verkar ha gemensam fram/back pickup. Det sitter 2 vid statorn. En som läser av de 5 kuggarna på svänghjulet (tändningen?) och en som läser av de 2 andra kuggarna på svänghjulet (fram/back?) jag mätte båda pickuperna vid kontakten vid ecu så kablarna är hel hela vägen. Och reverseknappen reagerar den på varje gång i form av att den stänger ner motorn och försöker starta om den i motsatt körriktning. Så knappen verkar ju vara hel. Så jag funderar mest på om det kan vara nåt galet med tps:en då jag läste att om de är hel så ska den inte reagera om man knackar på dem. Så ska försöka kolla det och samtidigt se om man hittar nåt mer sätt att mäta den på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De kan inte va tps givaren om motorn går fint på tomg och man rör inte gasen när man lägger i backen. Felande tps ger orolig tomg och surande eller snålgång lite här o där i registret ber på vart tpsen är väck. Har du bytt tändstift i samma veva som backen försvann till någon annan modell än rek stift? Om de går byta plats på pickupparna fram vs back så gör det för säkerhets skull. Klipp av kablarna och löd ihop dem så kan du låta de va så för all framtid om de nu inte är de felet.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
De kan inte va tps givaren om motorn går fint på tomg och man rör inte gasen när man lägger i backen. Felande tps ger orolig tomg och surande eller snålgång lite här o där i registret ber på vart tpsen är väck. Har du bytt tändstift i samma veva som backen försvann till någon annan modell än rek stift? Om de går byta plats på pickupparna fram vs back så gör det för säkerhets skull. Klipp av kablarna och löd ihop dem så kan du låta de va så för all framtid om de nu inte är de felet.
Ok. Nä den är stabil på tomgången. Stiften är nya och av rätt modell (minns inte vad de heter nu). Den började strula på backen i slutet av förra säsongen då den var utlånad. Sen har den blivit sämre och sämre och nu funkar den typ inte alls. Ska mäta avståndet mellan pickupen och tänderna till att börja med. Och även kontrollera så tandbandet eller vad man ska kalla det för sitter som det ska. Det hade släppt från svänghjulet för en tid sedan så det är väl bäst att se så det inte har rört sig lite ur position.
 
Last edited: