Böteskostnad?

mythic

Aktiv medlem
2 mar 2007
80
0
6
40
Boden
www.mythicpix.se
Nu när trevliga vägverket har börjat ta ut en avgift varje gång man ställer på skotern med 50kr.
och jag som ställer på den varje helg när man ska ut o köra.
Undrar nu? vad skulle det kosta/hända OM polisen skulle stå bakom nåt träd och se att skotern är avställt och ändå körs?
 
D

Deleted member 9532

Kan man inte bojkotta skiten? Säga att nu är det nog?

De ska ju punga ur en varenda krona man äger och har!

Man får ju öppna bankboken snart om man ska ha råd och betala alla avgifter!
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
ja men det finns ju garanterat folk som ställer av o ställer på skotrarna hela tiden o det är ju ett arbetsmoment för vv o sånt kostar ju pengar så är ju inte direkt så konstigt att dom tar en summa för det o 50kr är ju inget med tanke på vad allt annat kostar med skotrar.. själv kan jag bara ställa av o på min 3ggr pga försäkringen..
 

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
böterna kostar 1500 kr om man inte har någon reg-skylt,
1200 kr om man åker fast å skotern är avställd..
 

mythic

Aktiv medlem
2 mar 2007
80
0
6
40
Boden
www.mythicpix.se
om det kostar 1200kr i böter för att den är avställd?
och chansen att polisen är ute o kör med deras skotrar förutom under påskveckorna är väl lika med 0 ungefär.

Plus att om man smackar in i ett träd eller liknande. Då e det väl bara att ställa på den dagen efter och säga att det hände samma dag :)
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
om det kostar 1200kr i böter för att den är avställd?
och chansen att polisen är ute o kör med deras skotrar förutom under påskveckorna är väl lika med 0 ungefär.

Plus att om man smackar in i ett träd eller liknande. Då e det väl bara att ställa på den dagen efter och säga att det hände samma dag :)
Varför ens hålla på:stupid:

Inte konstigt att min försäkring höjs om alla ska hålla på att *****s.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
om det kostar 1200kr i böter för att den är avställd?
och chansen att polisen är ute o kör med deras skotrar förutom under påskveckorna är väl lika med 0 ungefär.

Plus att om man smackar in i ett träd eller liknande. Då e det väl bara att ställa på den dagen efter och säga att det hände samma dag :)
Men tänk om du gör illa dig...så ambulans måste hämta, ja då finns det ju dokumenterat när det hände. Eller än värre, du kör på någon/något...det kan bli hur dyrt som helst.(trafikföräkring har alla råd med så den ska man nog betala...men resten det är upp till var och en)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
om det kostar 1200kr i böter för att den är avställd?
och chansen att polisen är ute o kör med deras skotrar förutom under påskveckorna är väl lika med 0 ungefär.

Plus att om man smackar in i ett träd eller liknande. Då e det väl bara att ställa på den dagen efter och säga att det hände samma dag :)
Du har aldrig funderat på varianten att du råkar skada någon/något om du kör med skotern avställd, kan kosta dig i princip hur mycket som helst
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För ett par år sen var det en F6 på Blocket som såldes i delar. Eftersom skotern var "ny", dvs det var en -06 och året var 2006, var jag bara tvungen att ringa på annonsen och fråga hur det låg till. Killen köpte ny skoter och körde hem med den. Några veckor senare kommer det ett par dm snö-så killen åker ut på en provtur, och kör in i ett träd. Slår sönder ena sidan på framvagnen, chassiet (jo, han skulle sälja chassiet med papper-den var inte speciellt stulen alltså, vill minnas att han ville ha 3-4000 för det) och buken.
Han kliar sig i huvudet-han skulle ju bara ut och provköra sin nya skoter, och den är avställd...

Nåja-han bogserar hem skotern, in i garaget, ställer på skotern och gör en skadeanmälan med datumet förskjutet en dag.
Tråkigt nog för hans del har han en kompis/granne eller liknande som sett skotern rullas in i garaget trasig, noterat datum o klockslag och ringer försäkringsbolaget.

Killlen som har skotern får inte en spänn samt blir svartlistad hos samtliga bolag för bedrägeri-kul va?

Jag tycker inte att det är värt chansen-visst, risken är liten, men den finns...
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det var en ***** granne att lägga näsan i blöt.. stryk skulle han ha :p
med detta så säger jag inte att bedrägeri är acceptabelt utan bara att det ska vara så förb**** svårt att sköta sitt
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Otur men han får skylla sig själv. dock undrar jag... hur i helvete orkar grannen ringa? ringde han till alla försäkringsbolag han kunde komma på eller?

Jag hade nog bara skrattat och tänkt för mig själv "hoppas han har försäkring". Inte fasen hade jag orkat brytt mig.

För ett par år sen var det en F6 på Blocket som såldes i delar. Eftersom skotern var "ny", dvs det var en -06 och året var 2006, var jag bara tvungen att ringa på annonsen och fråga hur det låg till. Killen köpte ny skoter och körde hem med den. Några veckor senare kommer det ett par dm snö-så killen åker ut på en provtur, och kör in i ett träd. Slår sönder ena sidan på framvagnen, chassiet (jo, han skulle sälja chassiet med papper-den var inte speciellt stulen alltså, vill minnas att han ville ha 3-4000 för det) och buken.
Han kliar sig i huvudet-han skulle ju bara ut och provköra sin nya skoter, och den är avställd...

Nåja-han bogserar hem skotern, in i garaget, ställer på skotern och gör en skadeanmälan med datumet förskjutet en dag.
Tråkigt nog för hans del har han en kompis/granne eller liknande som sett skotern rullas in i garaget trasig, noterat datum o klockslag och ringer försäkringsbolaget.

Killlen som har skotern får inte en spänn samt blir svartlistad hos samtliga bolag för bedrägeri-kul va?

Jag tycker inte att det är värt chansen-visst, risken är liten, men den finns...
 

gard

Medlem
30 dec 2007
6
0
1
Luleå
Snacka om att inte ha något bättre för sig, måste ha varit en ***** idiot till granne. Hoppas han tyckte han fick ut nått av det.
För ett par år sen var det en F6 på Blocket som såldes i delar. Eftersom skotern var "ny", dvs det var en -06 och året var 2006, var jag bara tvungen att ringa på annonsen och fråga hur det låg till. Killen köpte ny skoter och körde hem med den. Några veckor senare kommer det ett par dm snö-så killen åker ut på en provtur, och kör in i ett träd. Slår sönder ena sidan på framvagnen, chassiet (jo, han skulle sälja chassiet med papper-den var inte speciellt stulen alltså, vill minnas att han ville ha 3-4000 för det) och buken.
Han kliar sig i huvudet-han skulle ju bara ut och provköra sin nya skoter, och den är avställd...

Nåja-han bogserar hem skotern, in i garaget, ställer på skotern och gör en skadeanmälan med datumet förskjutet en dag.
Tråkigt nog för hans del har han en kompis/granne eller liknande som sett skotern rullas in i garaget trasig, noterat datum o klockslag och ringer försäkringsbolaget.

Killlen som har skotern får inte en spänn samt blir svartlistad hos samtliga bolag för bedrägeri-kul va?

Jag tycker inte att det är värt chansen-visst, risken är liten, men den finns...
 

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Tycker att han som anmälde till försäkringsbolaget gjorde helt rätt!

Fast tycker att historien låter rätt så påhittad, för om den vore sann så skulle han ha blivit polisanmäld för bedrägeri, och hur visste grannen/kompisen att han hade oförsäkrat?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kör aldrig oförsäkrad.

Under skoteråkning kan det lätt uppstå personskador.

Du skulle aldrig förlåta dig själv om du inte var försäkrad då!!!!