Börjar se ljuset i slutet av tunneln....

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
....gällande min XCR 440 SP -96!
Det sitter 240MJ, 50PJ(vet inte vilket PJ man bör ha...) samt rätt nålar i den. Jag har provtryckt nålventilerna (m.h.a cykelpump men ändå...) och dom stänger som dom ska!
Såvitt jag vet så återstår väl bara flottör-nivån då?

Är det nån som vet vilken flottörhöjd den ska ha??
(Svara snabbt å rädda min helg!
)

På den vänstra gasaren (mot variatorn) är flottörarmen ställd så att den stänger nålventilen ngt senare än den högra....ska det vara så, eller kan det vara där jag har problemet?

Tackar på förhand för hjälp!

PS. Snöstorm ute...fasen så gött!! DS.
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Följande gällde '96:

MJ 260 men det var hyfsat säkert så 240 låter OK.
PJ 50
Luftskruv 1 varv ut
Nål 6DH3-3. Jag har ett svagt minne av att vi bytte nål till 6DH7-3. Den är lite tjockare vilket ger ett magrare mellanregister.
Trottel CA 2.0
Tomgång 2000 rpm

När du håller förgasaren upp och ner ska flottörarmen vara parallell med förgasarhuset. Justera genom att böja tungan.

Vad är problemet? Sitter t.ex. flottörhusventilationen rätt monterad? Tjuvluft någonstans? Bränslepumpen OK?


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tackar tackar!

Det var det jag ville höra!

Problemet med skotern glömde jag

Det är så att den går så fett! Är det några varm-grader blir den så slö att den knappt orkar dra lös...gas-svaret i varmgrader är "trycker fullgas...inget händer...ännu mindre händer....fortfarande dött...börjar bli otålig...polarna ligger nu ca 20 m före....NU händer det!" om du förstår vad jag menar


Mitt problem verkar faktiskt vara flottörnivån, eftersom armarna inte alls är parallella med förgasar-huset!

Nu följande frågor:
1. Kan man skada motorn på nåt vis genom att köra med fel flottör-nivå?

2. Kan flottör-nivån i min maskin vara "justerad" för att väga upp det mindre MJ som sitter monterat?


 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Bestyckning

Är du *säker* på att det är en bestyckningsfråga? Är allt annat OK, t.ex. flottörhusventilationen komplett med sina backventiler? Är variatorerna 100%? Är dina motorfästen hela? Sitter variatorerna rätt? Är remmen OK? Tändningen OK? Osv, osv. Jag har själv letat rätt bestyckning på en 440 länge innan jag upptäckte att ett motorfäste var paj, vilket gjorde att den växlade på sig vid pådrag. Symtomet var som om den hade fel bestyckning på lågfart-mellanregistret.

Polaris anger 240 MJ mellan -29 till -12, 230 MJ mellan -12 till 5.

Om du är säker på att allt annat är OK, prova att gå ner ett steg på PJ när det är plusgrader ute. Fortfarande inte bra - sänk nålen ett steg. Gör en sak i taget och prova sedan!

Annars låter dina bekymmer som ett problem med backshift. Vad har du i variatorerna?
 

Lynx_Racing

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Gällivare turkiet
..

jag tror inte att det är nått i variatorerna.
för så som jag har fattat det så är det bara så när det är grader eller??
och då måste det ju vara nått i förgasarna.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Här kommer svaret....

...
Jag justerade flottörhöjden. Var ut å körde idag. Den gick fint! Visserligen var det 0-2 grader kallt, men jag tyckte ändå jag kände lite skillnad, får se när det blir riktigt varm-väder.

tomas. Vars har du hört dom där siffrorna på MJ?
Vad jag har hört och läst ska man ta det ganska varligt om man åker 240MJ när det börjar vara -20-25 grader...
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Bestyckning

Uppgifterna kommer från ett fax från Polaris i USA. MJ ser ut så för höjder mellan 0-900 möh (MJ250 för kallare än -29). Den är reviderad jämfört med vad som följde med skotern när den var ny. Du har rätt i att vara försiktig med att bestycka ner: hellre 2 hk mindre på topp än att behöva träffa Mr. Squeky...

Vad har du för variatorbestyckning?


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo...

...inte är det kul när han kommer å hälsar på...

Variatorerna är orginal, så dom är det jag ska ge mej på nästa gång skruvar-andan faller på (å plånboken är lite fetare).
Men jag är ändå rätt så nöjd med variator-bestyckningen, förutom att den är slö i starten....