Bör man förstärka RMK boggien???

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Ja efter att hört alla som knäckt sina boggieskenor i tid och otid så börjar man ju blir lite nervös nu när man beställt en ny RMK Assault...

Hört från polaris i Borlänge så var det typ 5 av 7 som va in på service som hade knäckta skenor.....

Funderar ju starkt på att riva den direkt å svetsa i ett aluplattjärn längsmed skenorna. (om det går...)

Visst att det inte är någon ledmaskin men den är byggd för att droppa med tex som det står i texten om maskinen. Så vad är värst droppa 5 m i godtyckligt snödjup eller köra på led i 50km/h.... eller surfa å köra på en stubbe....

Känns ju som konstruktionen har gjorts så lätt som möjligt att den inte ens håller för körningen som maskinen är tänkt för?

Eller vad säger ni andra? Är det onödigt att oroa sig?​
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Jag skulle vilja påstå att assaulten håller helt ok.
Det jag skulle rekommendera på pro rmk är att montera assaultens förstärkningar, en extra tvärpinne och en balatarem.
Men jag skulle vilja påstå att det är leden som är värst för skenorna och "svenskhopp" med fullgaslandning :)

Svetsa skulle jag avråda från, hellre tillverka en förstärkning likt som sitter på switchback, fast lite längre.
Sen är nästa problem vid främre saxen där är det enligt mig för mycket luft i skenorna, och för att åtgärda det är det nog nya IceAge heavy duty boggieskenor som gäller.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Så du menar alltså att det är skillnad i boggien mellan RMK PRO´n och RMK Assaulten eller? Att switchbacken har en annan typ av lösning på skenorna det kan man ju faktiskt se. Men är det en lösdel på SB´n eller är den integrerad i materialet? (tänkte mest om man kunde köpa den och montera)

Edit: Kollade Polaris reservdelslista och hittade "Plate, Rail reinforce" part nr 5136588. Man kanske skulle köpa 2st sådana å skruva dit. Borde ju hjälpa lite grann? Annars tar man dom till nån som kan kopiera dom i en fräs och göra ett par längre..... ;)

Jag spånar mest här nu men känner att jag måste kolla lite på detta då man blir lätt nervös av att höra alla historier och sett filmer på knäckta skenor...

Den där iceage skenan kan ju vara intressant. Ska googla det.

Va ju inte alls så dyrt som ja trodde.
http://www.iceageperformance.com/products/featured-products-1/pro-rmk-slide-rail-kit.html
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Dom ice age som du länkat till där är av standard modell dessa ska väll vara något starkare än originalet men som jag fattat det mest tänkt som en ren utbytesskena...
Heavy duty är custom made så dom kostar 500 istället för 350.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Dom ice age som du länkat till där är av standard modell dessa ska väll vara något starkare än originalet men som jag fattat det mest tänkt som en ren utbytesskena...
Heavy duty är custom made så dom kostar 500 istället för 350.
Jag uppfattar det som att dom som kostar 500 är verkligen custom made typ om du har en gammal skoter eller vill ha en logga etc å därför kostar det extra med programmering fräsning mm..

Såhärstår det ju på dom för 350
"Our straight rails will keep you on the side hill longer, control ski lift better, and take a beating better than your stock rails could ever imagine. Simply put, you can beat these rails like they owe you money, day in and day out, and they just keep on smiling!"

Det uppfattar jag iaf som att dom är starkare än orginal och tål mera stryk.
Men det kanske är jag som har fel?
Dom verkar vettiga iaf tycker jag.