Bättre skidor till RMK 700 -03

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Tycker att skotern dyker onödigt mycket på ytterskidan när man svänger i lössnö, man får burka som en galning om man vill ligga och kryssa mellan träden annars skär det ner och går rakt fram. Har orginalskidorna (Sidehiller II), dom är ca 14cm breda.

Måste jag byta skidor (dyrt) för att få nån förbättring eller kan det funka att montera lite bredare plastbelag på orginalskidorna. Har för mig att jag sett en bild på en likadan maskin med "lappbelag"

Tacksam för tips
 
Last edited:

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Hade breda "lappbelag" på min, fungerade skit bra, kolla skoterbanken, där finns det bild på min förra.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Hade breda "lappbelag" på min, fungerade skit bra, kolla skoterbanken, där finns det bild på min förra.

Aha då är det där jag hade sett det.

Tror att det blir ett test med lappskidor kostar ju inte en förmögenhet.
Blev det nån försämring när du körde på hårda spår? Gick det bra att montera trots att det sitter dubbla stystål?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Belagen satt där när jag köpte skotern, det blir ju lite sämre på hård led, men rmk är ju ingen ledpiskare, fördelarna i lössnö överväger nackdelarna på led, utan tvekan.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Vilka belag använde ni? har försökt hitta nåt vettigt men dom jag har sett är i princip platta undertill. Orginal sidehiller II skidorna har ju en nästan 10cm djup köl med dubbla styrstål ,så jag skulle vilja hitta ett par belag ordentlig köl så att man får nån styrning.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag skulle ha gjort så att jag breddade skidan mera med svart sån där plast som glasmästarn har... som i stora ark och han klipper den bredd du vill ha.
Bredda skidan 5-8cm så ska du få se på grejer.... och då tappar du ju inte kölen....
Frågan är ju hu man ska fästa dem smartast. vagnsbult och specielt lim kanske?

MVH
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Tjena jag har dem äldre skidorna (02) med ett styrstål per skida och jag
har då inte märkt av denna tendens som ni pratar om...

Vad kan det bero på tror ni?

Är dem äldre skidorna bättre eller vad är det frågan om?



/Chrille
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Kan kanske har att göra med att jag har framvagnen i smala läget och kör utan krängningshämmare. Klockrent i öppen terräng med djup snö då den är väldigt lätt lägga omkull, men om man smyger omkring sakta mellan träd o elände då dyker den. Skidorna har ju ingen kant på yttersidan då dom är gjorda för att burka med så det bär inte alls.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
då skiljer det ingenting där iaf för jag har dem inställningarna... kanske boggien som skiljer.

balata remmen i mellan läget och fjäderspänningen är oxå på mellan läget (klossarna man vrider på)


och jag väger c.a 80 kg.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Har samma boggie inställningar på min, då måste det ju vara skidorna som skiljer. Ska kolla så skidorna pekar rätt och kanske spänna upp framvagnen lite.

Ska kika hur det ser ut med möjligheter att bredda originalskidorna lite i ytterkant.
Annars blir det lappisar.